Mijn vriendin en ik hebben besloten om op reis te gaan.
We verkopen (bijna) alles en zullen enkel nog een postadres in NL hebben.
Geen huis gekocht (om die reden), dus we zeggen wel onze huurwoning op.
Dat we op 0 zullen we beginnen? Dat is wel duidelijk
Maar dat is nog zoooo ver weg.
Maar wat is dan ons plan?
Heel weinig plannen is het idee, maar om toch een soort van basis te hebben (verwachting/budget technisch): (met reizen zoveel mogelijk over land)
Dit is gebaseerd op:
Ten eerste de transmongolië express (St Petersburg - Moskou - Ulaanbaatar - Beijing) voor ca €1650
Bijkomende kosten treinreis en excursies: €450 (zo even een schatting, ik denk dat het duur zat wordt, eten/drinken en excursies in Rusland)
Dagbudgetten verder gekozen: (waarbij de oranje landen niet in het schema zijn opgenomen maar wel eventuele optie landen zijn (aangezien we flexibel zijn)
Besparen per maand door een waterfilter mee te nemen, iemand hier nog tips over een handig filter?
Heb berekend dat dit toch aardig wat kan schelen over de tijd heen. maar je moet het water nog in een fles/camelbag krijgen.
Of een camelbag handig is in dit geval weet ik niet. Iemand ervaring mee?
Kosten voor de reis zoals hierboven dus ca €17.600 pp
Daar komt bij:
Zorgverzekering: €100
Wereldreisverzekering: €58 (volgens isis)
Studieschuld: €73 (1 persoon)
Uitvaartverzekering: €10
Kosten creditcard: €14 (1x)
Dat komt neer op gemiddeld (15 maanden): €3200 extra aan vaste lasten
Totale kosten voor de reis: €20.800
Buffer bij terugkomst: €5500 (huur, borg, etc) (baan al geregeld dus bij terugkomst)
Totaal benodigd voor 2 personen: €47.100
Een hele smak geld waar dan nog bij gaat komen:
Kosten vooraf (we houden de aanbiedingen goed in de gaten voor wat we nog nodig hebben)
Waarschijnlijk een 2de paspoort (voor de vele stempels en visums)
Visumkosten (dat is best een smak geld voor deze lijst, ca €360)
Zoals je kunt zien klopt dit schema nog niet helemaal"
USA kunnen we best laten vallen ivm lastig te verkrijgen visum on the road
de puntjes staan trouwens voor bepaalde plaatsen, maar die lijst werd anders wel erg groot om te delen
Hoe streng is men overal met bewijs van exit vlucht?
Hoeveel pagina’s in het paspoort zal dit geintje gaan kosten?
Hoeveel pasfoto’s meenemen?
Nog andere op of aanmerkingen? Ik hoor het graag. :chin:
Super dat jullie een mooie reis gaan maken. Heb je rekening gehouden met de regenseizoenen in azië en amerika? Ik vind je budget erg krap. Ik zie bijvoorbeeld geen extra potjes voor leuke (dure) dingen als machu picchu bezoeken. Duiken. Etc. Een dagbudget van 30 en 25 voor Brazilie en Colombia is zo ver van realistisch dat ik me afvraag waar je dit vandaan haalt. Zijn er dingen in bepaalde landen die je wilt doen? Ga je een rtw ticket kopen voor de azie/ australie reis en australie/zuid-amerika reis?
Regenseizoenen rekening? nee
Ik weet dat we bijvoorbeeld pas laat uit Azie weg gaan, dus vol regen hebben
Maar mijn reizen nu zijn ook altijd in het regenseizoen geweest, nooit echt veel last van gehad. Zolang je maar een regenhoes/jas hebt
We hebben ook winter in Rusland, Mongolie, Bolivia, Equador en Colombia. 3in1 jas mee
Machu pichi leek mij al sterk dat dit bij dat (online gevonden) dagbudget zat, prijzen verschillen nogal van tours. Moeten we zeker nog beter naar kijken
Ik heb 10 dagen Rio en omstreken gedaan laatst.
Hostel + buiten de deur eten + alle entrees + busvervoer + duiken etc (omstreken weinig entrees omdat dat vooral strand was, wel met duurder eten op strand)
Hierbij kwam ik dacht ik uit op 28 per dag, dus deze budgetten leken mij wel aardig te kloppen
Rtw ticket moet ik binnenkort eens om info vragen.
We doen geen rtw ticket vanuit Nederland, dus sowieso een eigen versie (of gewoon on the spot kijken wat de prijzen zijn)
Ik vraag me af of zoiets dan nog voordelig is voor een rtw ticket (ticket naar huis is sowieso variabel)
Hoi, mooie plannen hoor! Weet je dat je de extra vaste lasten met minstens €1095 omlaag kan halen door je studieschuld tijdelijk stil te zetten? Zelf zou ik slechts een paar pasfoto’s meenemen: 1) pasfoto’s in bv Thailand zijn veeeeeel goedkoper 2) de vereisten van de visa pasfoto’s verschillen onderling dusdanig dat je sowieso lokaal iets moet regelen.
Zo heel vlug bekeken kan ik me wel vinden in de dagbudgets per land, althans uitgaande van een backpackers low-budget reis.
Dit snap ik niet, heb diverse lange road trips door de VS gedaan (de laatste bijna 20.000km) en zolang je binnen 90 dagen blijft en via de lucht ESTA aanvraagt of I-94W bij de grens invult, is dat toch geen probleem?
Het is inderdaad een sport om in de VS het budget laag te houden, vooral omdat vanaf Memorial Day (eind mei) de prijzen omhoog schieten. Voor ‘toplocaties’ bij Nationale Parken betaal je vaak de hoofdprijs. Helaas is de dollar tegenwoordig ook duur.
Voor vliegen op Canada heb je vanaf medio maart 2016 overigens ETA.
Vanuit China en naar Myanmar en Vietnam zou ik vliegen.
Let op dat je voor China echt een treinticket moet hebben om het visum te krijgen. Plus enkele hotelboekingen. Anders ga je voor niks naar het CVAS Center in Den Haag.
Indonesië heeft ook weer afwijkende/nieuwe regels voor VOA.
De andere landen in Azië hebben relatief makkelijke grensovergangen.
Zuid-oost Azië kan pittig zijn tijdens het regenseizoen. Maar ik zie zo snel ook geen alternatief. Je zou Vietnam al in mei kunnen doen om minder regen te hebben, maar dan zit je ook nog met Myanmar, Cambodja en Thailand. En hitte.
Visa kost vaak een hele bladzijde, maar het valt me op dat ze bij sommige landen voor veelreizigers wel meewerken door met stempels efficient een bladzijde te vullen.
Ik hoor zoveel verhalen dat visums voor USA lastig is om aan te vragen.
Afgekeurd, VOG inleveren etc.
Heb geen zin in dat gedoe onderweg, maar als het makkelijker schijnt te zijn…
Canada noted, tnx
Myanmar wordt waarschijnlijk sowieso vliegen (anders enkel via Thailand mogelijk) en Vietnam zeer waarschijnlijk ook dan ja, maar de kosten daar zijn niet zo hoog.
Voor China hebben wij geen hotel nog. Tiara regelt alles tot uitstappen in China is het idee. Waaronder dus de trein en visum (via Yourvisa)
We wilden evt gaan couchsurfen om te beginnen in China, maar dan ga je dus geen visum krijgen? Ik dacht dat vooral Rusland lastig was.