Welke wijk Tokyo

Wij gaan aan het einde van onze japan reis nog 4 dagen naar Tokyo.
Wat is een leuke wijk om een hotel te reserveren welke goed gelegen is tov de omgeving en het openbaar vervoer?

We gaan terug via Narita airport.
Weet iemand of er bussen rijden van tokyo naar de luchthaven. terminal 1 dacht ik.

Om met vervoer te beginnen: waarom de bus en niet gewoon de trein? Er zijn wel mogelijkheden met bussen, maar dat is niet goedkoper op sneller dan de trein. En de trein is dan naar mijn idee toch praktischer en eenvoudiger.

Wat betreft de wijk: zolang je maar bij een station in de buurt zit kan je haast niet verkeerd kiezen, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat dan toch uit naar Ueno. Praktisch qua transport, want een van de grote stations in de stad met vele spoor- en metrolijnen, en ook een goede verbinding met Narita. Maar anders dan bijvoorbeeld Shinjuku, Shibuya of Tokyo Station zijn er in de directe omgeving van Ueno Station volop betaalbare hotels. Daarnaast is het ook gewoon een leuke wijk, met het grote park met vele musea, met Ameyokocho, en met volop winkels en restaurantjes. Je zit met trein of metro ook zo in Asakusa, Akihabara en Tokyo Station, naar de wijken in het westen ben je misschien een klein half uurtje onderweg. Ik ben hier zelf diverse keren in het Ueno Touganeya Hotel verbleven, maar ook een paar keer in andere hotels. Het voelt inmiddels een beetje als “thuiskomen”…

Alternatieven:
[ul]
[li]Asakusa is de meest toeristische wijk van Tokyo en kent ook veel hostels. Qua transport vind ik het echter iets minder praktisch, aangezien het niet aan de JR-spoorlijn ligt en dus toch vaak meer overstappen vereist. Tijdens mijn laatste bezoek heb ik overigens in APA Hotel Asakusa Tawaramachi Ekimae verbleven, 5-10 minuten lopen of één metrohalte van Asakusa (en 2 haltes van Ueno), niet de meest ideale locatie maar wél een hot spring op de bovenste etage! [/li][li]Nippori, net iets ten noorden van Ueno is vooral ideaal met het oog op het vliegveld. Het is wat rustiger buurt, maar als uitvalsbasis is het prima geschikt. [/li][li]Meer aan de westkant van de stad heb ik een voorkeur voor Ikebukuro. Dit is een druk winkelgebied rond het op één na drukste station ter wereld, maar ook hier is een wat ruimer aanbod aan betaalbare hotels dichtbij het station dan bij de andere grote stations aan deze kant van de stad. Toyoko Inn heeft hier ook twee hotels (1, 2) op 5 minuutjes lopen van het station. [/li][/ul]

Het belangrijkste is, volgens mij, niet zozeer welke wijk je een hotel kiest als wel een hotel dicht bij de JR Yamanote line. Dit is een bovengrondse ringspoorlijn door Tokyo. Tokyo en haar wijken zijn immer zeer groot en met deze lijn kun je vrijwel elke wijk gemakkelijk bereiken. Als je met de Shinkansen aankomt in Tokyo Station kun je direct overstappen op deze Yamanote line om verder naar de wijk te gaan.

Wij verblijven meestal in een hotel van de Toyoko-inn groep (waar we ook “member” van zijn) en de laatste keer hebben we geboekt in Toyoko-inn Otsuka-eki Kita-guchi No.2. Dit hotel ligt op 50 meter van Otsuka Station van de Yamanote line. Ook handig omdat je dan met je bagage vanuit het hotel zo naar het hotel loopt. Ook Otsuka-eki Kita-guchi No.1 ligt er vlak bij op ongeveer 100 meter.

Naar Narita kun je dan weer met de Yamanote line naar Tokyo Station en daar overstappen op de directe expresstrein naar Narita Airport nemen. Dat is inderdaad veel handiger dan een bus.

Wij zaten de laatste keer, vorig jaar, aan het eind van ons verblijf in een hotel in Shinagawa. Wel erg druk daar, maar ook een handige plek waar je ook overal heen kunt naar andere delen van Tokyo. Je kunt er voor de thuisreis de Narita Express nemen, ook makkelijk.

Maar ook andere hotels hebben we verbleven: Shiba Park vlak bij de Tokyo Tower en ook al eens in Tamachi.
Tamachi is niet zo veel te beleven, maar daar kun je makkelijk naar de Rainbow Bridge wandelen en daar over de baai kijken.

Zoals al gezegd, het maakt niet zoveel uit waar je zit in Tokyo. Er zijn zoveel mogelijkheden om je te verplaatsen binnen Tokyo, al kun je wel eens de weg kwijt raken in de doolhof van in- en uitgangen bij stations.