Naar de WK turnen in Tokio

Volgend jaar oktober vinden de WK turnen plaats in Tokio en ik overweeg zeer sterk daar naartoe te gaan. De afgelopen dagen heb ik al veel research gedaan op internet maar ik heb niet het idee dat ik op de meest praktische sites ben beland. Qua vliegtickets is het niet zo lastig, ik heb al een ticket gevonden voor nog geen € 600,-- met acceptabele overstaptijd in Moskou. Helaas kan ik nog niet boeken omdat het exacte rooster van de WK nog niet definitief is. Dus wat dat betreft is het duimendraaien dat ik over een tijdje nog steeds aan zo’n goedkoop ticket kan komen.

Belangrijkste struikelblok op dit moment is het vinden van een hotel dat gunstig is gelegen ten opzichte van het Tokyo Metropolitan Gymnasium (1-17-1 Sendagaya, Shibuya-ku, Tokyo JAPAN 151-0051), waar de WK dus plaatsvindt. Ik heb nu een (tot drie dagen voor aankomst kosteloos te wijzigen/annuleren) kamer geboekt in het Grand Arc Hanzomon. Beetje voortvarend misschien maar de prijs was zo scherp, dat ik het maar heb gedaan.

Wie kan mij helpen aan goede en comfortabele hotels op maximaal een half uur reizen van het TMG? De kamerprijs mag rond de € 100,-- liggen. Verder zou ik graag een soort Japanse versie van onze 9292ov.nl willen vinden, zodat ik wat makkelijker kan beoordelen of een hotel al dan niet gunstig is gelegen ten opzichte van het TGM. Kan iemand mij wat verder op weg helpen?

Hallo Kirsten,

Tokyo heeft een dicht metronetwerk, waardoor je binnen de stad je snel kan verplaatsen. Je hoeft daardoor niet persé in Shibuya te logeren. Vanaf een andere wijk kom je ook binnen 30 minuten in Shibuya aan. Een overzichtskaart van de metro van Tokyo vind je op

In Tokyo heb ik gelogeerd in het Toyoko-inn hotel. Zij hebben op diverse plaatsen in Tokyo een hotel staan. Het zijn goede, degelijke en schone zakenhotels. Ze vallen in ieder geval ruim binnen het budget van Euro 100. Je vindt ze op Toyoko Inn - Hotel Reservation
Aan de rechterkant zie je het onderdeel ‘search from the map’. Druk op ‘Tokyo’ en je treft een lijst met alle vestigingen in Tokyo. In de naam van het hotel staat al vaak de naam van de wijk. Als je een hotel hebt geselecteerd, dan staat er al een aanduiding van hoe ver een hotel is gelegen van de metro (metrostation staat er met naam genoemd). Als het TMG ook vlak bij een metrostation ligt, dan zou ik me geen zorgen maken om de reistijd.

succes.

Het metronetwerk is inderdaad onovertroffen, maar voor het TMG ben je volgens mij nog beter af met de trein. Sendagaya Station ligt vlak naast de sporthallen, dit is een station aan de drukke Chuo-lijn. Het is slechts een paar minuten van Shinjuku Station, treinen reiden elke paar minuten, en het kost slechts 130 yen.

Maar veel maakt het niet uit waar je zit, de stad mag dan nog zo groot zijn, in een half uur kan je vrijwel overal in centraal Tokyo komen. Ook vanaf Ueno, aan de andere kant van centraal Tokyo, kan je met een paar overstappen in slechts 18 minuten op Sendagaya staan. En vaak zijn die overstappen erg simpel, de meest voor de hand liggende staat 9 van de 10 keer aan de overkant van het perron.

Voor een dienstregeling, kijk eens op Hyperdia. Soms wat onhandig in gebruik, maar de informatie is wel volkomen betrouwbaar en compleet.

Wat betreft hotels, Toyoko Inn is inderdaad altijd een veilige keuze. Geen luxe fratsen en meestal wat kleine kamers, maar wel vrij goedkoop, brandschoon en inclusief ontbijt. En de locaties zijn vaak erg gunstig ten opzichte van stations.

Anders is het wellicht nog het makkelijkst om op bijvoorbeeld Tripadvisor via de kaartweergave te zoeken, in de omgeving van Shinjuku zitten tientallen hotels, in alle mogelijke prijsklassen. Zelf heb ik in die hoek van Tokyo nog geen ervaring met hotels, ik heb steeds in Ueno gezeten.

Maar voordat je je nu gekozen hotel annuleert, op zich is dat ook goed te doen. Het is zeker niet de goedkoopste optie, en ten opzichte van de vliegveldtreinen niet het meest praktisch gelegen hotel, maar gezien de reacties is het wel gewoon goed. En met het OV sta je ook zo op Sendagaya, al is het dan wel praktischer om door te lopen naar metrostation Kojimachi in plaats van het dichterbij gelegen Hanzomon. Dat scheelt je een overstap (nu alleen nog maar van metro naar trein), en dan sta je ook in een minuut of tien op Sendagaya.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten!

Kirsten, het is toch geweten dat het van 7 tot 16 oktober plaatsvindt? Dus als je dan een ticket koopt dat je 5 of 6 oktober aankomt en rond 18 oktober vertrekt bv. Dan ben je redelijk zeker dat je alles kan zien en heb je nog even om Tokyo te verkennen :slight_smile:

Met het WK van Nederland heb ik geleerd dat het rooster een paar maand voordat het WK begon nog deftig werd aangepast. Indien je het niet erg vindt om een paar dagen in Tokyo of omstreken door te brengen, dan zou ik voor bovenstaand voorstel kiezen :slight_smile:

Het sportcomplex is 700 meter lopen van Yoyogi station van de belangrijkste ringtrein, de Yamanote lijn. Het Grand Arc Hanzomon is ruim 3 kilometer. Lopen van het complex. Het dichtsbijzijnde Toyoko inn, Toyoko inn Shinjuku Kabuki cho, is ruim 2 kilometer wandelen. Moet te doen zijn voor een sportman/vrouw. Het dichtsbijzijnde hotel is het Nippon-Seinenkan hotel dat vrijwel tegen het terrein aan ligt. Maat dat gaat met ¥ 10.000 pppn wel wat boven het budget.

Ik heb zelf goede ervaring met het Toyoko inn Otsuka Kita Guchi no 2. Dit hotel ligt op 50 meter van het Otsuka Station station vande Yamanote lijn zodat je met je koffers bij aankomst er zo heen kan lopen. Naar het complex is het een kwartiertje met de trein naar het Yoyogi station en dan nog 700 meter lopen. Goed te doen in een half uur. Bijkomend voordeel is dat je vanuit dit hotel ook zeer eenvoudig met de Yamanote ringlijn naar elk deel van Tokyo kan gaan. Boeken eenvoudig zelf direct via Internet (geen marge voor tussenpersonen), betalen bij aankomst (niet vooruit) en cancellen tot 16:00 uur op de dag van aankomst. Makkelijker kan het bijna niet.

Succes.

Gejo, ik heb al gemerkt dat jij een fameuze voorstander bent van toyoko inn :slight_smile:

Eigenlijk dankzij jou hebben wij daar ook gebruik van gemaakt in Japan. Ik moet zeggen: de kamers zijn cava (klein), maar je hebt wel alles wat je nodig hebt. Ivm het ontbijt … ok, ze geven gratis ontbijt, maar als je dit 1 week moet eten als westerling … sorry maar dit is teveel van het goede. Mijn maag heeft zich tot 3 weken na Japan nog omgedraaid bij de gedachte aan rijst alleen al. En dit had echt wel te maken met de het ontbijt bij de toyoko in’s. Je krijgt soep (op een nuchtere maag), een bol rijst (zonder iets bij) en oh ja, er liggen nog een paar croissantjes. Ik ging elke keer nog croissantjes bijvragen :wink: Maar ja, klagen over een “gratis” ontbijt … .mag dit ;-).
En zeer belangrijk: je hebt er gratis internet !
Maar de prijs is goed en je hebt alles.

Als je toch al die tijd in Japan bent, zou ik echt aanraden van minstens 1 nacht in een ryokan of minshuki te slapen. Het is een pak duurder maar het eten is verrukelijk ! Dit is iets dat je gewoonweg moet meemaken (en rijst is echt maar een klein bijgerechtje bij hun).

Het ontbijt is inderdaad zeer summier, maar wij vonden het toch lekker genoeg om de dag mee te beginnen. Dit is inderdaad wat de Japanners 's ochtens nemen. Maar belangrijker vonden we dat het schoon is, niet duur, makkelijk boeken en afzeggen, toch alles in de kamer wat je nodig hebt als toilet met achterwerkspoelinstallatie (“spa toilet)”, bad/douche, gratis internet, etc.

We hebben niet alleen in een Toyoko-inn geslapen (wel meestal), maar bijv. ook in (het gastenverblijf van) een tempel in Koyasan. Dat was een zeer bijzondere ervaring.

Over een paar jaar hebben we het plan om voor 6 weken te gaan trekken en dan weer deze hotelketen te boeken. Ze hebben vrijwel overal hotels en we kunnen gemakkelijk onderweg een volgend hotel boeken.