Iemand tips omtrent hotelovernachtingen in de buurt van Tokyo tijdens OS??
Het is wat lastig in te schatten hoe druk het dan zal zijn. Tokyo is een dusdanig grote stad dat ik me afvraag of het nu echt zoveel drukker zal zijn dan anders. Dat zag je in 2012 ook in Londen, de normale toeristen bleven die weken juist weg, waardoor de hotelbezetting juist lager was dan anders. Maar van de andere kant: de hotels in Tokyo zitten de laatste jaren toch vaak al knap vol, en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Aangezien het nog 2,5 jaar weg is heeft het weinig zin om specifieke hotels aan te raden. En uiteraard hangt het er ook een beetje vanaf welke onderdelen je wil bezoeken wat de meest praktische wijk is. Maar gezien het OV maakt het naar mijn idee niet zo gek veel uit. Voor wat meer betaalbare accommodatie zijn Ueno, Nippori, Asakusa en Ikebukuro vaak goede opties, en qua vervoer zit je daar ook prima. En anders zou je ook nog kunnen kijken wat verder naar het westen langs de Chuo-lijn, bijvoorbeeld Nakano, Asagaya of Kichiojo. Maar eigenlijk is het heel simpel: als er maar een station in de buurt zit zit je al snel goed. Zelfs vanuit Yokohama zou je binnen een uur bij bijna alle venues kunnen komen.
Shinjuku heb ik overigens bewust niet genoemd, want hoewel daar volop hotels zitten en je daar ook dicht bij het centrale cluster aan stadions zit heeft dat toch ook nadelen: hotels daar zijn vaak prijzig, en dat zal tijdens de OS waarschijnlijk alleen maar erger zijn. Daarnaast zijn hotels daar vaak relatief ver van het station gelegen, waardoor de locatie al snel minder praktisch zal zijn dan het op het eerste gezicht lijkt.
Maar het devies is denk ik vooral zo begin 2020 (hotels in Japan accepteren over het algemeen pas 6 of soms zelfs 3 maanden vantevoren reserveringen) bijtijds te gaan zoeken en gewoon iets te boeken. Je kan hotels meestal toch tot kort voor aankomst nog gratis wijzigen of annuleren. Dus als je iets ziet gewoon vastleggen zodat je in ieder geval iets hebt, en als je iets beters ziet gewoon omboeken.