Welke wandelschoenen meenemen?

Hallo,

Mijn vrouw en ik gaan begin januari voor 4 maanden naar zuid-amerika. Wij willen daar o.a. veel trekkingen doen. Vaak wandelen we op onze bergschoenen op onze vakanties. Omdat dit hoge en zware schoenen zijn vraag ik mij of wat handig is om mee te nemen. Echte bergschoenen cat 2/3 of wat eenvoudigere halfhoge wandelschoenen cat A. Met name het meezeulen van de wandelschoenen lijkt me soms toch wel lastig (maat 45 zijn joekels van bergschoenen).Landen Peru, Bolivia, Argentinie, Equador, Chili

Hoi,

Ik heb zelf in Peru een aantal trekkings op “gewone schoenen” gedaan en had daar weinig problemen mee. Een trekking als de inka-trail is relatief eenvoudig en daarvoor heb je niets speciaals nodig (heb em grotendeels op slippers gelopen), maar andere trekkings zijn echt zwaar en heb je met scherpe rotsen te maken. Als je veel trekkings gaat doen in de Andes dan zou ik zeker goede schoenen meenemen. Belangrijkste aspect om in acht te nemen is dat jullie in januari gaan. Je zit dan midden in het regenseizoen op het grootste deel van jullie route. Het regent normaal gesproken tot begin april, dus bijna heel jullie reis. Bij sommige trekkings loop je in het regenseizoen een route die gevormd wordt door het regenwater, ofwel door een klein riviertje en heel veel bagger. Houd vooral daar rekening mee!

Gr. Donny
Proyecto Peru Spaanse lessen en vrijwilligerswerk

Ik was afgelopen jaar in nov/dec in Peru voor 6 weken en wij hebben veel baat gehad bij onze wandelschoenen. De meeste tijd heb je ze aan je voeten dus dan valt het meezeulen mee. Hadden verder slippers en simpele gympen, maar er waren ook mensen die alleen berg/wandelschoenen mee hadden. Hebben bij tochten in het Noordelijke deel van Peru (rond Huaraz) soms veel regen gehad, en waren dan blij dat we een beetje goede schoenen hadden en die niet naar 5 minuten doorweekt waren. Trouwens, na een paar uur wandelen in de nattigheid hadden de meesten ook met bergschoenen natte voeten. Dus als je van plan bent trekkingen te doen, zou ik zeker berg/wandelschoenen adviseren, eigenlijk zie je bijna iedereen daarmee.

Ik heb lichte wandelschoenen die wel bestand zijn tegen water, voor mij perfecte combi! Maar ik ben dan ook niet zo ervaren in hiking enzo, na 4 uurtjes vind ik het meestal al wel mooi geweest. Denk als je echt treks gaat doen van een paar dagen dat deze schoenen dan iets te simpel zijn.

Mijn maat 45 C(/B) wandelschoenen (ook erg zwaar) hebben wij veel plezier bezorgd; ik had ze niet willen missen. Niet tijdens de trektochten in de bergen en evenmin in de jungle en elders. Kortom: de moeite van het meezeulen waard.

Goede stapschoenen zijn overal een must, waar je ook gaat.
Maar,

Wie kan mij in Begie aan een goed adres helpen om goede wandel - trekkingschoenen aan te schaffen? onze vorige winkel is gestopt en we zijn op zoek.

Grote winkels als adventur en dergelijke zijn geen optie. enkel winkels waar mensen in zitten die zelf de sport op hoog niveau beheersen.

Gr
Crol