Over 7 weken vertrek ik naar Santiago om vervolgens in bijna 5 maanden via Bolivia en Peru naar Ecuador te reizen. Ik ga op mijn bergschoenen en vraag me af wat slim is nog meer mee te nemen. Dacht zelf aan stevige sandalen.
Hoe graag jullie suggesties met enige onderbouwing.
Sent from my GT-S7710 using Wereldwijzer Reisforums mobile app
Sandalen en slippers. Slippers voor in warme gebieden, vieze douches. Sandalen voor wat langere wandelingen en/ of oneffen terrein.
Bergschoenen zijn geen must, tenzij het hoofddoel van je vakantie is om heel vaak dagenlange hikes te gaan maken met spullen op je rug. Maar de meeste backpackers houden het bij een keertje Inca Trail en verder lopen ze vooral in steden en dorpen rond (wat ook prima is natuurlijk, maar dat is grotendeels geplaveid), dan heb je meer aan een paar gympen/ sneakers.
Die wegen ook een stuk minder in of aan je backpack als je rondreist in een warm gebied waar je je sandalen draagt.
Zorg in ieder geval dat ze alvast ingelopen zijn, mocht je die bergschoenen toch echt mee willen nemen.
Mijn eerste bericht was een beetje ongelukkig geformuleerd. Er staan wat vragen door elkaar. Beter was geweest:
Wat vinden jullie fijn om te dragen en mee te nemen, en waarom? (deze vraag heb jij goed beantwoord)
Is het op sommige plaatsten verplicht een soort schoeisel te dragen, zo ja welke?
Doordat ik slechte voeten heb (ingezakte enkels etc) krijg ik snel last van mijn knieën en enkels, hierdoor loop ik graag op wat verstevigde(berg)schoenen. Daarnaast zal ik de bergschoenen altijd dragen als ik met me backpack ga lopen. Dus dan zit het gewicht niet in mijn tas ;).
Nee. Althans niet dat ik ooit ben tegengekomen. Ze snappen heus wel dat jij als reiziger geen hakjes bij je hebt. En ze zijn wel gewend aan backpackers hoor, sowieso is het in sommige gebieden al raar dat een vrouw een broek draagt in plaats van vele rokken over elkaar heen, maar als je daar rekening mee moet houden… je kan je echt niet gaan voordoen als Boliviaanse of Peruaanse primitieve mama. In de steden dragen de meiden wel gewoon van alles net als in Europa.
In de jungle kun je beter dichte schoenen dragen tegen de beestjes. Maar daar krijg je soms gratis kaplaarzen te leen.
Ik droeg in de steden vooral een legging met fleurige tuniekjes. Ze keken dan elke keer nieuwsgierig naar mijn voeten om er achter te komen of ik gringa was. Helaas heb ik sandalen aan en val dan door de mand. Als ik een paar “echte” schoenen had waarop ik eindeloos kon lopen, zou ik die zeker gebruiken. Nette sandalen hebben de voorkeur boven Teva-achtige. Met een gewone lange broek en t-shirt val je veel te veel op. Een winterjasje van blouson-model kun je samen met muts en handschoenen in een compressiezak stoppen. Gebruik die ene safari lamge broeken met in de zakken alle papieren e.d. voor als je op reis bent van de ene plaats naar de andere. Zie ook mijn “Gele tip” op het Ecuador forum over een gele regenponcho.