Reisspullen Peru/Bolivia/Columbia

Hiepla,

Ik vertrek volgend jaar sept 2007 richting Peru/Bolivia en Columbia voor zes maanden…
Welke spullen moet ik best al aanschaffen om deze reis zo aangenaam mogelijk te maken?

• ik heb bijvoorbeeld een slaapzak die tot -2 graden gaat? is deze voldoende?
  • Mijn tevasandaaltjes ga ik zeker meenemen maar zijn goede bergschoenen ook een must?
  • Een tent kopen, is dit handig?
  • Een muggennet is dit ook van toepassing?
  • Ik heb van mijn familie en vrienden nu al wat aankoopbons gekregen van Decatlon en AS adventure… dus ik wil graag nuttige aankopen doen?

Dus tips zijn meer dan welkom?!

Hallo,

de slaapzak is prima, al zou ik ook een lakenzak meenemen. In de echt warme gebieden is een lakenzak voldoende. En waar het koud is kan je een lakenzak én een slaapzak gebruiken.

Ik zou wel bergschoenen meenemen. Een hike in de bergen zou ik niet doen op sandaaltjes.

Een tent zou ik niet kopen. Je kan altijd huren en meestal zijn tenten geregeld bij tours.

Mozzienet zou ik wel doen. In gebieden met veel muggen is zo’n netje best makkelijk. Of je moet ervan houden om 100 keer per nacht gestoken te worden…

Succes met alles.

Saludos,

Ramon

Ha bedankt Ramon!

Dat zijn al handige tips,

Klopt het dat je deze spullen goedkoper kunt kopen ginder zelf? Deze info heb ik al van verschillende mensen gehoord dat je deze goedkoper zijn ginder. Maar is dit effectief ook zo?
Ook met warme kleding en zo?

Groetjes,

Mie

Dat de spullen daar goedkoper zijn lijkt me logisch. Of de spullen ook dezelfde kwaliteit hebben, dat lijkt me niet.

Dus moet je voor jezelf afwegen wat je belangrijker vindt…prijs of kwaliteit…

Oke… dan ga ik de belangrijkste dingen hier kopen zoals goede schoenen… en minder belangrijke dingen kan ik daarkopen…

Bedankt voor de info, Ramon!

Wat betreft Peru, vaak kun je net niet die dingen kopen die je nodig hebt. In Lima is er een aardig aanbod, maar je moet wel weten waar je moet zoeken. Spullen van goede kwaliteit zijn over het algemeen duurder hier! Dus ik zou aanraden de spullen zoveel mogelijk in Nederland al te kopen.

Alles wat je noemt is handig, maar toen ik zelf reisde heb ik tent en klamboe, vrijwel nooit gebruikt. Goede klamboe is misschien toch wel handig, omdat die hier lastig te vinden zijn. Bergschoenen lijken me een must, maar hangt natuurlijk ervan af of je veel gaat lopen/trekken.

Verder: goede zaklamp, anti-muggenspul, sunblock, lichte en sneldrogende kleding misschien…

He Mie,

ikzelf ben voor 1mnd naar Peru geweest (1999) echt een prachtig land!!
Wat je verder nodig hebt is een geldriem/buidel (direct op je lichaam) voor je geld/paspoort enz…
Verder neem een EHBO tasje, hoeft niet groot als er maar wat plijsters/ schaartje/ anti-diaree en schone naalden in zitten (in arme ziekenhuizen worden naalden weleens hergebruikt). een ongeluk en dat kleine hoekje…
Hoofdeksel/petje want op 4000 meter schijnt de zon gemeen op je bolletje.
Goede bergwandelschoenen vindt ik persoonlijk een must. de wegen en paden zijn niet zo netjes geasfalteerd als in NL. enne… de Inca-trail is toch wel een ‘must’ vindt ik.
Een tent zou ik niet kopen, moet je alleen maar meezeulen terwijl de backpackhotelletjes best goed zijn.

Oh ja, neem ook (als het financieel kan) wat schoolschriften en pennen mee!!
Zijn de (meestal arme) kinderen op de (meestal arme) scholen heel blij mee.

Heel veel plezier daar

Edwin

Ik zou inderdaad schoenen kopen, misschien een niet al te zware klasse… maar als je er veel op gaat lopen is het inderdaad wel handig… zelf had ik een redelijke klasse aangeschaft… maar die heb ik weer teruggestuurd en in peru wat lichtere gekocht.
Verder qua kleding, inderdaad wat lichte sneldrogende kleding… dat is het enige dat redelijk schaars is en kwalitatief niet goed… verder zou ik voor de gewone kleding nietveel tot niets meenemen en gewoon alles terplekke kopen… oke kwalitatief is het natuurlijk minder maar je zit er “maar” 6 maanden dus als je een broef of iets “moet” vervangen kost het ook haast niets in vergelijking.
Zelf zit ik nu voor ruim een half jaartje in peru en bolivia en ik heb haast geen kleding van thuis meer over… in principe is alles wel tekoop, maar als je dus veel hikes wil doen zou ik wel wat van thuis meenemen… de rest gewoon “hier” kopen en achterlaten.

Qua schoenen is het maar net wat je lekker vindt. Ik heb de Inca Trail en hele verdere reis op slippers gelopen, dus als je daarvan houdt zou ik de zware schoenen thuis laten! Maar de meeste mensen hebben ze wel! Slaapzak is goed, ook als je in een nachtbus gaat is dat fijn. Ook dikke warme sokken o.i.d. zijn welkom in bussen of bij het overnachten in de bergen. Verder zonnebrand en deet, niet vergeten! ‘Gewone’ kleding zou ik daar kopen - veel goedkoper.

Elisa, jij nam South America on a shoestring wel heel erg letterlijk he…:wink:

Respect hoor…

Hahahaha, ja inderdaad. Goed boek is dat!

Bedankt voor de tips… ik heb er meteen van geprofiteerd van de solden:

[ul]
[li]nieuwe degelijk rugzak[/li][li]windstopper[/li][li]lichte broek met afritsbare pijpen (omdat ik nogal gevoelig ben voor insectenbeten :-D)[/li][li]zware broek goed voor tegen de koude en regen[/li][li]reishanddoek (nog nooit gezien maar de winkelbediende raadde me dit echt aan, kben nog zo’n groentje heb ik gemerkt :-D)[/li][li]geldriem[/ul]en dat gelukkig aan meer dan de helft van de prijs…[/li]
nu nog:

-lakenzak
-schoenen; iedereen vertelt wat anders; de ene raadt ons heel erg de schoenen met “goretex” aan omdat ze goed de warmte in je schoen regelen… en dan gaan we naar een andere winkel en horen we dat goretex echt helemaal niet aan te raden is in de vochtige warme landen –> saunaeffect in de schoenen…
-muggennet

Bedankt voor de tips allemaal… ik heb nog wel een negen maanden voor me maar ik vond het een goed plan om de kosten wat te spreiden aangezien ik er wat moet letten… (nieuwjaarscentjes zijn goed van pas gekomen…)

Als er nog tips binnenschieten, laat maar weten!

weet iemand het verschil tussen gore tex en j tex?