Ik heb een vraag over het aanschaffen van spullen in Peru.
Ik heb begrepen dat warme kleding voor Peru wel noodzakelijk is.
Althans, warmere kleren dan je in Suriname nodig heb. Ik werk nu ongeveer een jaar in Suriname en ben uit Nederland weggegaan met spullen voor Suriname. Dus geen warme dingen.
Kan je alles wat je nodig heb in Peru aanschaffen? Jas, fleece-vesten, mutsen, evt. slaapzak en alle andere dingen die je nodig hebt voor als het koud is?
Op foto’s van mensen die de Inca-trail liepen zag ik veel mensen met van die kleding uit outdoor-winkels, zoals winddichte sportjassen, dikke fleecetruien. Kan je daar in Peru aan komen?
Om daar in Suriname aan te komen is namelijk vrij lastig en relatief best heel duur.
Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe kieskeurig je bent ten aanzien van type en kwaliteit kleding, maar uit het feit dat Peruanen zelf ook die kou moeten doorstaan (vooral in de bergen) kan je opmaken dat de kleding die je denkt nodig te hebben in Peru wel verkrijgbaar is. In een grote stad als Lima is alles te koop.
In elke stad, dorp en kraam is warme kleding te koop, dus maak je daarover maar niet druk! En duur is het niet. En dat dure outdoor spul hoef je toch niet beslits te kopen? Dan maar een extra laagje kleding.
Alvast veel plezier!
De Peruanen zelf dragen vooral dikke wollen truien. Voor een reiziger zijn die niet altijd praktisch: ze zijn groot (in je tas) en relatief zwaar, en als het wat warmer wordt heb je het veel te warm.
Meerdere dunne lagen combineren is dan handiger, dat is aan te passen op elk weertype. Een goede winddichte fleece als bovenste laag kan dan erg prettig en praktisch zijn.
Veel reizigers vinden zo’n alpaca-wollen trui wel leuk als souvenir. Maar echt praktisch zijn ze niet vind ik. En zo’n typisch Peruaanse trui is ongeveer net zo toeristisch als bij ons de gele klompen.
En voor echte hikes is sneldrogend en ademend materiaal wel fijner dan katoen bijvoorbeeld. Dus er is heus wel wat te zeggen voor speciale - dure - outdoorkleding. Mijn beste investering ooit was in thermisch ondergoed van Icebreaker, zwarte shirts met lange mouwen, van merino wol. Ademend, warm, wordt niet klam zoals katoen. En ook met mijn windbreaker fleece vest ben ik al jaren onwijs blij.
Vaak geldt: you get what you pay for, ofwel: goedkoop is duurkoop. Goedkope outdoorspullen gaan sneller kapot of zijn gewoon zo onpraktisch dat je ze toch al snel vervangt door iets beters.
(Overigens een uitzondering hierop zijn de fantastische sneldrogende reishanddoekjes van de Xenos! Die veel beter werken dan de dure varianten van outdoorwinkels.)
Nou zal er in Lima vast wel een goede outdoor winkel zijn waar je ook kwaliteitsspullen kunt kopen, ik weet alleen niet waar en hoeveel van die winkels, en hoe duur die zijn (ik vermoed wel gewoon Europese / Amerikaanse prijzen). Misschien zit er wel eentje in het vliegveld, maar daar zijn winkels meestal duurder. Je kunt een afweging maken, bijvoorbeeld toch gewone katoenen bloesjes / t-shirts met lange en korte mouwen combineren, en investeren in een goed fleece vest.
Mutsen zijn volop en heel goedkoop te krijgen in Lima en elders. Even checken of je wel tegen de wol kan (kriebel)… tegenwoordig geven ze die mutsjes ook vaak een zachte fleece voering. Lima is meestal niet zo heel koud dus je kunt wellicht beter wachten met een must zoeken tot je hoger in de bergen zit, waar ze er waarschijnlijk ook meer verkopen.
Een slaapzak zou ik niet kopen. Alle hotels en hostels hebben warme dekens en je kunt altijd om extra dekens vragen. Mocht je een keer een hike doen waar je gaat kamperen, huur dan een slaapzak. Een zijden lakenzak (voor in een slaapzak of in een bed) kan wel van pas komen, als extra schoon laagje en het geeft ook net wat extra warmte. Meestal ook wel even een investering maar je hebt er jaaaaren plezier van.
Buen viaje!
Cécile
Je kunt hier “ALLES” kopen…niet ongerust zijn wat dit betreft !Kwaliteit of chinese brol !In "CAMARA " een winkelbuurt in Lima…kan je heel goedkoop kleren kopen…honderden standjes die alle kleren aanbieden die je nodig hebt !maar …ok je moet wel opletten dat het een beetje kwaliteit is he !
Je kan er ook Tschirts of jeans enzo kopen zonder merk en je laat er verderop een merk opdrukken …wat je maar wil !!
Voor zekerder kwaliteit heb je grote winkels zoals "Ripley"in Miraflores waar je alles onder 1 dak vindt !
Graniet1. Je zult de wijk Gamarra bedoelen. Inderdaad alles te krijgen en heel goedkoop. Let goed op je spullen.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Euh …ja Hendrik…soms is uitspraak en schrijfwijze…nogal verwarrend he !En jaja …let op uw spullen…!!!En niet vergeten af te bieden …:dag:
ook hier alvast bedankt voor de reacties!
Fijn dat we weten dat we heel wat in Peru kunnen kopen. Maar dat sommige dingen meenemen dus wel handig zijn. Is het erg zoeken in Peru naar bruikbare winkels, of valt het mee?
Dikke wolle truien lijken met niet heel praktisch nee. Echte outdoorwinkels heb je hier in Suriname niet. Maar ik heb wel een aantal vestjes, die ik dan dus zonodig als het koud is over elkaar aan kan doen. En ga hier nog wel een beetje kijken en anders in Peru.
Over een slaapzak twijfelden we nog ja. Maar een lakenzak lijkt me een goed idee. En een slaapzak voor in de koude bussen dan? Is dat nodig, of valt het wel mee met die kou ik bussen?
Eventjes dit…Buiten de nachten…ist hier eigenlijk niet zo koud hoor…zelfs in Puno !..maar eens de zon onder is…euh ja dan voel je dadelijk het verschil !En de busreizen…ja dat valt soms tegen ,Bij de goede maatschappijen krijg je een dekentje…de andere niet en kan je je jas en lange broek goed gebruiken !omdat het s’nachts wel flink koud is en de verwarming in de bus niet altijd goed is of opgezet wordt !
okee, thanx. Ik ben nu meer dan een jaar elke dag meer dan 30 graden gewend en ben daarom een beetje bang dat ik het koud ga krijgen. Vindt veel airco ruimtes bijv. veel te koud hier. Ben niet meer echt aan de kou gewend… Maar goed, in Peru is het vooral koud als de zon onder is, begrijp ik.
Ja ok…mss is het voor u wel meer aanpassen geblazen…!
Ik woon hier in Peru…en loop altijd met korte broek …overal…ook in Puno of Cusco…maar niet S’avonds of s´nachts hoor …maar mss ligt dat aan de winters in de lage landen he…ik weet het niet…maar ik heb zelden kou hier .:zon02:
Overdag absoluut niet nodig. Dus alleen als je nachtbussen gebruikt, maar ook dan kun je kiezen voor een wat duurdere maatschappij (die nog steeds heel goedkoop is) met verwarming. Ik denk dat Cruz del Sur dat wel aanbiedt, en Linea en Civa. Of gewoon genoeg kleding aantrekken en een muts op.
Ik had op mijn eerste reis door Zuid-Amerika een slaapzak bij me en die wel gebruikt in de bus, maar al met al wel zonde van al het sjouwen met dat gewicht en zonde van de ruimte die het innam in mijn tas, alleen voor af en toe een klein beetje extra comfort op heel weinig dagen van de totale reis. Zonder slaapzak ging het ook prima, tijdens mijn tweede reis daar.
Nachtbussen zou ik alleen gebruiken als je echt in tijdnood zit en dus tijd wilt besparen. Want echt lekker slapen kun je niet in zo’n stoel (althans ik niet). Je hebt ook wel slaapbussen waarvan de stoelen plat kunnen. Maar als je genoeg tijd hebt, zou ik gewoon dagbussen gebruiken, dan kun je genieten van de prachtige uitzichten.
In de bergen kan het overdag zo’n 10-25 graden zijn, afhankelijk van zon, regen, wind. 's Nachts kan het flink afkoelen naar rond het vriespunt. Aan de kust is het een stuk gemodereerder. Ik heb wel eens in Lima elke dag 30 graden gehad. Het kan daar wel iets koeler zijn als de mist van de oceaan over de stad hangt, wat vaak het geval is. En uiteraard is het in de jungle ook gewoon heet en klam, maar ik weet niet of je naar de jungle in Peru gaat.
Als je weinig geld wilt uitgeven kan een combi van goedkope vestjes en eventueel een goedkope fleece, plus een regenjackie wel helpen. De regenjas houdt dan de wind tegen en de rest zorgt voor de warmte.
Een muts dragen helpt ook erg veel (dus ook in een nachtbus). 70% van je lichaamswarmte verlaat je lichaam door het hoofd.
Tja het is misschien even bikkelen na Suriname maar je krijgt er ook wat voor terug. En als je het toch te koud hebt, zoek dan de hot springs op waarin je kunt badderen!
Waar in Peru kan je thermo-ondergoed kopen? In Lima, ook in Cusco??