Bagagetips

Hola :smiley:

Mensen nog Bagagetips voor Zuid-Amerika Periode Oktober, november, december, januari (De landen: Peru, Bolivia, Argentinië, misschien stukje Chili of Brazilië)

Bijvoorbeeld:

• Welke schoenen raden jullie aan? Ik heb nu wandelschoenen van LOWA. Ik hoorde dat het merk Hanwag helemaal top schijnt te zijn. Ik heb nu een laag model, wat denken jullie? Hoog of laag model?
  • Tips voor goede slippers?
  • Welke kleding? Het klimaat is erg afwisselend begrijp ik. Wat voor broeken zijn ideaal? En ook nog enigszins fatsoenlijk voor een avondje uit?
  • Welke medicijnen moet niet vergeten worden?

Alvast bedankt :smiley:

Welke schoenen je mee moet nemen hangt natuurlijk af van wat je wilt gaan doen. Ik was deze zomer voor het eerst in Peru en Bolivia, en ik had half-hoge wandelschoenen bij me (toevallig ook Lowa). Ik vind half-hoge wandelschoenen fijn, maar ik heb heel veel mensen ook trekkings op gympen zien doen. Je moet zelf beslissen wat jij wilt… Houd er ook rekening mee dat (half-)hoge schoenen vaak zwaarder zijn dan lichte schoenen.

Merk is niet zo belangrijk, in die zin dat schoenen moeten passen. Er zijn veel goede merken die niet de juiste pasvorm hebben voor mijn voet, die zal ik om die reden nooit kopen.

Wat wil je met slippers doen? Als het alleen voor het strand is volstaan goedkope slippers voor een paar euro. Wil je er hele dagen op lopen dan wil je soms iets met een voorgevormd voetbed en meer demping. (Omdat het winter was toen ik in Peru en Bolivia was, heb ik bijna geen slippers aangehad.)

Qua broeken had ik een aantal broeken bij me waarvan je de pijpen op kan rollen. Lekker als het ineens warmer wordt. Ook een driekwartbroek is wel fijn. Sommigen zweren ook bij afristbroeken. Reizen is geen modeshow, en er zijn heel veel reizigers die óók in dergelijke broeken uit gaan. Een rokje of jurkje staat ook al snel gekleed (evt met een legging) en neemt minder plek in.

Neem vooral veel dingen mee die ademen en die je in laagjes kan combineren.

Qua medicijnen neem ik nooit veel mee, alles is wel te koop. Anticonceptie, paracetamol, evt diarreeremmers is voor mij genoeg.

Helemaal eens met Jenny. Zelf ben ik niet zo’n berggeit dus voor mij zijn sneakers genoeg, en slippers voor als het warm is.
Ik gebruik dunne lekker zittende broeken (2 lange) en een rokje. Verder heb ik een thermische lange onderbroek bij me: die kan onder een broek als het koud is; maar kan ik ook als pyama gebruiken.

Een fijne fleece muts kan ook van pas komen: veel warmte verlaat je lichaam door het hoofd, dus een muts kan je hele lichaam warmer laten voelen. Ook dunne fijne handschoenen heb ik graag van thuis mee, wat je daar kan kopen is vaak dik en onhandig.

Ik heb ook een truitje met lange mouwen van merino-wol (Icebreaker): dat ziet er normaal uit (bv zwart) en wordt niet klam zoals katoen, en houdt je wat extra warm en kriebelt niet.
Voor als het koud is heb ik een dunne lamswollen trui maar ieder heeft natuurlijk eigen favoriete kleding die handig is en prettig zit.

Met mijn winddichte fleece vest ben ik ook onwijs blij. Eventueel een waterdicht jasje daar nog overheen en je kan heel wat kou en rotweer weerstaan.

Bij Decathlon hebben ze veel handige spullen die niet altijd duur hoeven zijn, bv hun merk Quechua. Ook de koopjeszolder van Perry in ArenA Amsterdam is perfect voor prima spullen (kleurtje van vorig seizoen maar wie ziet dat?!) maar dan afgeprijsd.

Maar ook zonder speciale merken en speciale outdoor kleding kun je heus prima reizen daar. Maar sommige investeringen (zoals winddichte fleece) zijn het wel waard als je vaker reist en ook in eigen land buiten sport (fietsen, beachvolley) zoals ik.

Verder inderdaad zorgen dat het in laagjes kan. Liever drie dunne laagjes dan één dikke: die zijn op meer manieren te combineren en nemen minder plek in je tas in.

Oja voor warm weer ben ik helemaal fan van bamboe. Shirtjes van 70% bamboe en 30% katoen. De kreuk valt er uit zodra je het aantrekt, het gaat veel minder snel naar zweet ruiken, wordt niet zo klam als katoen, je ziet veel minder snel zweetplekken, en het voelt lekker zacht op de huid. Ook is het veel sneller droog na wassen. Niet zo makkelijk te vinden, tot nu toe heb ik hey alleen gevonden op wat markten in Londen en Berlijn, en de Nederlandse webwinkel Supershirt.net. Maar die verkopen ook 100% katoen dus let wel op of het 70% bamboe is wat je bestelt. Misschien hebben van die heel verantwoorde winkels zoals Nukuhiva het ook wel.

Oh ja en als je geen Spaans spreekt neem dan een Point It boekje mee. :slight_smile:

¡Buen viaje!