Zo, ik ben bijna klaar voor mijn reis van 5 maanden door Zuid-Amerika die op 1 oktober zal beginnen. Praktisch alles heb ik binnen en de meeste dilemma’s zijn verdwenen… except for one…
Wat voor schoenen moet ik kopen? Zullen lage wandelschoenen afdoende zijn, of heb ik echt hoge exemplaren nodig? Ik heb al luttele malen naar schoenenrekken bij outdoorzaken staan staren, mezelf verbazende over het feit dat die schoenen gewoon altijd lelijk zijn. Maar goed, dat zal erbij horen en daar zal ik overheen moeten stappen. Advies heb ik echter wel nodig.
Mijn reis zal een backpacktrip van Quito naar het zuidelijkste puntje van Patagonie worden, dus ik zal door heel wat verschillende landschappen reizen. Nu ben ik niet de grootste wandelfreak, maar zal ik toch soms wel de natuur intrekken en kleine trekkings doen. Wat zijn jullie ervaringen qua schoenen?
Zolang je geen trekkings doet over rotsachtig terrein of paden waar je rivieren moet doorwaden zijn lage stevige schoenen voldoende. Je moet ze ook de hele tijd dragen als je een keer slippers aan hebt.
Persoonlijk vind ik Lowa schoenen de beste. En er zijn best mooie modellen bij.
succes.
Tja mooi is inderdaad anders, maar bergschoenen zijn wel praktisch. Als je door de bergen wandelt of gewoon op slechte wegen (en die zijn er veel!) wil je niet elke steen onder je voeten voelen. Tijdens mijn backpackreizen heb ik altijd mijn bergschoenen mee(naast mijn teva’s, ook onmisbaar!). Heb ze ook gebruikt voor een paar meerdaagse trekkings in de Andes (ook al ben ik thuis geen wandelaar, op vakantie wil je alles zien en meemaken). Ik vind het wel prettig om mijn voeten neer te kunnen zetten zonder ze om te kunnen zwikken. Maar in onze trekking waren er ook die op hun sportschoenen liepen. Het ligt er maar net aan of je een makkelijke loper bent.
Verder is er ook veel verschil tussen de berschoenen, bijv in het type zool (in de catalogus van Beversport staat handige uitleg). Er wordt onderscheidt gemaakt tussen, A, B, C en D-zolen en nog tussenvormen als A/B, etc. A zijn de lichte, lage wandelschoenen voor vlak terrein. D zijn berschoenen voor het echte bergbeklimmen en B en C zitten daar tussenin. Bij de betere outdoorwinkel (i.i.g bij Beversport) hebben ze een stukje ‘straat’ bestraat met stenen waar je het verschil in de zolen kunt ervaren door er simpelweg overheen te lopen, op de vlakke winkelvloer voel je het verschil niet zo.
En dan zijn er nog de verschillende merken, globaal: Meindl voor brede voeten, Hanwag voor smalle voeten (met name smalle hielen) en Lowa voor smalle hielen met brede voorvoeten. Oja, en de voering is vaak van leer (ademt meer) of van Gore-Tex (waterdicht, maar minder handig voor zweetpoten).
Ik zie dat je al een tijd geleden gepost hebt, maar wie weet heb je er nog wat aan voor het maken van je keuze. Goeie reis!
Haha ja LELIJK zijn die dingen hè! En het ergst zijn dan nog die schoenen die ze hebben geprobeerd mooi te maken met knalroze stukken en felblauwe veters ofzo. Ugggh…
Ik ben ook niet zo’n hiker en doe wandelingen (soms een dagje trekking van 6 uur, of 2-3 dagen door bergen, met een drager die mijn tas draagt, of de meeste spullen nog in een hotel en alleen een kleine tas bij me) liefst in goede sandalen (bv. van Timberland). Ook niet supermooi maar wel lichter en frisser dan gewone.
Natuurlijk wel met goede zolen. Als het wat kouder is, kun je daar eventueel nog sokken in dragen. Verder zijn ze niet zwaar om te dragen als je ze niet aan hebt.
Verder heb ik meestal simpele, lichtgewicht (mooie :)) gympies bij me die overal bij staan.
Mocht je er nou tijdens je reis achter komen dat je toch echt grote hoge schoenen wilt, kun je altijd proberen in Lima alsnog een paar te kopen.
Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat ik toch maar voor een lage (makkelijk mee te slepen) versie zal gaan. Deze week najaarsactie bij Bevertje, eens kijken of zij iets lelijks voor me hebben Een reactie van iemand met de naam Schoentje op dit onderwerp kan ik natuurlijk niet negeren en Cecilia en Dodo ook heel erg bedankt voor jullie goed onderbouwde verhalen. Op naar mijn reis!
Oh ja ik was nog vergeten te zeggen dat ik ook altijd gewone teenslippers bij me heb en dat ik die meestal het meeste draag. En komt ook handig uit als je eens ergens zit met vieze douches (en bang bent voor wurmpjes die zich door je voetzool naar binnen dringen, in tropische gebieden).