Schoenen wereldreis

Hoi,
Ik heb alle onderwerpen over schoenen op dit forum al gelezen, maar geen een geeft me echt duidelijkheid, vandaar nog een schoenentopic.

Ik ga in juli voor 12 tot 18 maanden op wereldreis. Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australië, en dan voor Azië en Afrika onderweg maar kijken. Maar ik heb echt heel weinig zin om een paar wandelschoenen mee te sjouwen. Is dat nou echt nodig? De langste hikes die ik zal maken zullen de Inca Trail en in Torres del Paine zijn. Ik loop makkelijk 15 km in en langs de Grand Canyon op All Stars. En in Yosemite heb je een waterval (Angel Falls?) waar je over een heel stel rotsen kan klimmen om dichtbij te komen, en dat doe ik op flip-flops.

Wat raden jullie aan? Om niet zo eigenwijs te doen en toch een paar wandelschoenen mee te nemen of om het toch gewoon zonder te doen (je kan ze altijd onderweg nog kopen) ?

En vooral ook, waarom… Liefst uit eigen ervaring.

Alvast bedankt voor de reacties. :chin:

Heb je dit topic ook al gelezen? Staan best wat goede argumenten in…

Jep, heb ik gelezen, maar die gaat meer over backpacks dan over schoenen.

Ik heb diverse hikes (bv. 6 uur op een dag en dan de volgende dag weer) gemaakt op goeie sandalen met goede zolen. En ook wel eens op lage Adidas gympjes, of hoge Nike air gympen.
En ik ben niet eens zo goed in lopen op oneffen terrein (wiebelige enkels, gammele knie).

Ik vind dat prima gaan en sleep liever ook niet met zware hiking boots. Heb ook wel hikes gemaakt op die dingen maar uiteindelijk voegt dat voor mij niet veel toe.
Ook dan begeeft op een gegeven moment mijn coördinatie het, puur omdat wij als kaaskoppen niet gewend zijn om omlaag te lopen (dat vind ik zwaarder dan omhoog) en die spieren aan te spreken, en op oneffen terrein.
Je bovenbeenspieren trainen van tevoren kan geen kwaad! :slight_smile:

Maar het is puur persoonlijk wat voor schoeisel je prettig en handig vindt. Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar.

Succes!

Via Wereldwijzer app

Thanks! Ik denk ook vrij zeker dat ik geen hiking schoenen ga kopen :slight_smile:

Je kan nog eens googlen op ‘inca trail on sneakers’ en dat soort termen.

Of je vraag in het Lonely Planet forum posten, daar krijg je meer reacties dan hier.
Of in het Tripadvisor forum, maar dat zie je alleen als je die site handmatig op Engels zet.

Via Wereldwijzer app

Thanks, goeie tips! Had ik me zelf ook kunnen bedenken :stuck_out_tongue:

Hoi,

Ook ik heb tijdens mijn vorige reis een groot aantal tracks van 10 tot 20 km op m’n Adidas sneakers gedaan. Het ging goed, ik had geen blaren, maar alleen wat last van de bal van mijn voet na afdaling. Nu heb ik het afgelopen voorjaar wandelschoenen gekocht (Lowa) met fatsoenlijke wandelsokken. Ik zweer erbij: wat een verademing! Ik loop heerlijk, heb goede demping, voel me zekerder en durf sneller te lopen en grotere stappen te zetten.

Wat mij betreft zijn wandelschoenen een hele goede investering! Mijn schoenen (ondanks hun maatje 40,5) zijn lichtgewicht en dus vergelijkbaar met stevige sneakers. Daarbij kan ik ze in het vliegtuig dragen en heb ik dan (hopelijk) een hele vliegreis warme voeten :). Verder neem ik slippers (havaianas) en wellicht nog Teva’s of een waterschoentje mee voor onze wereldreis van ongeveer een jaar.

Ik zou het niet laten, al is het maar om jezelf niet voor je kop te hoeven slaan als je je enkel flink verzwikt (of erger…) bij een wandeling in de middle of nowhere! :slight_smile: (oke, worst case scenario, I know)!

Succes met je keuze!!

Misschien is dat van Malou beter advies, ik ben niet zo’n berggeit en wandel dus niet zoveel tijdens een reis. :wink:

1 like

Haha Ik wandel ook niet dagelijks en ´sportief´ is niet bepaald mijn tweede naam, maar ik heb me laten overhalen door mijn vriend. En…dat moet ik hem dan toch nageven: hij had gelijk!

Succes nogmaals, momenteel heb je bij de perry sport (oa) verschillende wandelschoenen flink in de aanbieding! Mocht je toch nog overgaan tot een aankoop, dure wandelschoenen zijn niets waard zonder fatsoenlijke wandelsokken (dit hoeft geen merk te zijn hoor!) :wink:

1 like

Waarom worden de schoenen nu het ingewikkeldste uitrustingsstuk van de hele wereldreis? De rest heb ik allemaal al wel uitgevogeld.

Bedankt voor jullie reacties, jammer dat iedereen het niet gewoon met elkaar eens is :slight_smile: Ik ga weer verder nadenken…

Misschien moet je hoge gympen meenemen zoals ik op mijn laatste reis. :wink: Ik had hoge Nike Airs. Normaal draag ik die altijd half open met de tong (flap) los. Tijdens een bergwandeling heb ik ze netjes geveterd en goed strak gedaan. Toen had ik ook steun aan mijn enkels. Qua ondersteuning van de voetzool zijn dat ook goeie schoenen. Alleen de buitenzool is misschien wat plat / simpel vergeleken met echte bergschoenen.
Maar ik heb ook wel gehad dat mijn bergschoenen glad werden op natte rotsen. Volgens mij hebben mijn Nikes dat niet.

1 like

Ik ben een grote fan van lage trekschoenen: stevig, bieden goede ondersteuning maar wegen niet te zwaar. De echte bergschoenen met hoge schacht vind ik veel te zwaar om lange tochten mee te doen. Flip-flops zou ik zelf persoonlijk nooit aandoen, want dat draag ik zelfs niet op gewone strandvakanties. Je hebt weinig tot geen grip, krijgt gemakkelijk bleinen tussen je tenen, kan er moeilijker mee stappen, … Goede sandalen zijn dan wel weer fijn, al draag ik liever gesloten schoenen omwille van verwondingen. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, en ik ben ook zo onhandig dat er regelmatig stokken en stenen tegen mijn teer velletje slagen en in mijn sandalen blijven steken. Sneakers lijken me ook wel geschikt, al bieden ze minder steun dat echte trekschoenen. Het hangt er maar net vanaf waar jij je goed in voelt, maar ik zou zeker niet het belang van een goede schoen onderschatten!

1 like

Ja het is inderdaad heel persoonlijk. Ik loop rustig kilometers op slippertjes, als het terrein enigszins vlak is, maar zelfs in Spaanse stadjes met steile straatjes liep ik daar gewoon op, en haalde mensen met bergschoenen in, die dan pissig keken, haha. Maar dan wel echte Havaianas slippers, geen flut-slippers van de markt. En de eerste paar dagen dat ik er weer op loop van elk jaar, krijg ik wat schrale plekken. Maar na een paar dagen zitten ze als gegoten en vind ik het eigenlijk het fijnste schoeisel, maar dat komt ook door de associatie met zon en mooi weer en vakantie. :wink:

Uiteraard zou ik nooit aanraden om er de Inca Trail ofzo mee te hiken…
Maar ik ben in Indonesië ook zat Indonesiërs tegengekomen die op slippers de berg op liepen die ik met mijn bergschoenen liep te ploeteren.
En mijn gids in een rotsachtig rivierengebied in Brazilië had slippers, en een short aan, en een shirt om zijn hoofd. Verder niks. Hele stukken liep hij ook op blote voeten. Liep ik daar met met m’n hiking sandalen en flessen water en eten en fototoestel en weet ik veel wat… hij huppelde zo van rots naar rots op zijn slippertjes, en ik maar ploeteren, hahahaha

http://www.pbase.com/cile/image/56402227/medium.jpg

1 like

Ik heb tot nog toe altijd in mijn sportschoenen gehiked, nooit problemen mee gehad, en ik heb al heel wat bergen beklommen tot 4095m en ook heel wat door de jungle gestruind. Ik zit er nu alleen toch aan te denken om wandelschoenen te kopen, mijn hardloopschoenen zijn inmiddels kapot en ik ben van plan om Snow Mountain in Taiwan over een paar weekjes te gaan beklimmen, waarschijnlijk dus in de sneeuw.

Als je niet al te veel hoge koude bergen beklimt moet het allemaal redelijk goed te doen zijn in sneakers of hardloopschoenen ofzo. Zelf heb ik ook veel op slippers (een keer ruim 20km op Magnetic Island) en zelfs is anderhalf uur op blote voeten (jungle in Borneo, teveel modderige paden, waardoor mijn slippers telkens in de modder bleven vastzitten) gewandeld.

Volgens mij heb je geen wandelschoenen nodig, de inca trail is max. 2dagen, geloof ik? Moet goed te doen zijn op sneakers lijkt me, daar zou ik dan ook niet een jaar lang wandelschoenen voor rondsjouwen. Zoals je zelf al aangeeft, die kan je altijd nog aanschaffen als je ze echt blijkt nodig te hebben.

1 like