Ik ga 6 maanden rondreizen in azie. Ik slaap in hostels en reis met openbaar vervoer. Ik ben niet van plan om trekkingen te gaan doen maar wel parken te bezoeken zoals bijvoorbeeld chitwan.
Ik heb zoveel verschillende informatie dat ik niet meer weet wat voor schoenen ik mee moet nemen. De ene zegt je hebt helemaal geen dichte schoenen nodig, maar ik vind het toch wel fijn.
Wandelschoenen A A/B, crosstrainers word veel aangeraden (omdat je ze naar zeggen overal voor kan gebruiken) gympen (zijn die niet te glad?)
Ik zie door de bomen het bos niet meer :retard:
Ik hoop dat ik er met jullie mening beter uit kan komen.
Ik wijk wat af van de doorsnee flash/backpacker.Tijdens dit soort reizen loop ik de laatste jaren alleen op rudolf dassler sneakers (goede ventilatie) en timberland sandalen met een goed profiel aan de onderkant. Moet wel zeggen dat het relatief duur schoeisel is in aanschafwaarde. Ik leg heel wat km’s af op een dag in de natuur en stad. Soms een blaar maar verder goed vol te houden.
voor 6 mnd -ff dat koppie weer-kan je er zeker van zijn onderweg wat bij te kopen en niet alles van huis uit mee te slepen. Als je slaapt (en alweer die les; hoStels-in de precieze betekenis van dat woord, zijn er hier maar heel weinig)-dan heeft niemand schoeisel aan. Dan heb je inmiddels genoeg ervaring om te zien wat voor jou het beste uitkomt/past. De prijzen zullen enorme stukken lager liggen als in NL-tenzij je echt meent niet zonder een echt merk te kunnen.
En Azie is nogal erg groot=en veel idee van het type reis geef je ook al niet. Varieert van tropisch heet tot siberisch koud. Hier in de tropen zou ik nooit geheel dichte schoenen nemen-maar heel wat NLers zweren bij hun wandelkissies (hier in BKK/Thaild). Bedenk verder dat in hel veel gevallen die schoeisels steeds uit/aan moeten-tempels, huizen, gebouwen in/uit. Dus als dat makkelijk kan is dat heel handig.
Neem hooguit 2/3 paar mee, in soorten, ook wat makkelijks voor lange reizen, trein/vliegen-koop ter plekke van die flipflopsandalen voor 50 cts- en probeer maar uit.
Zelf heb ik meestal een paar flipflops bij me en een paar lage wandelschoenen. Gortex, dus snel drogend, licht, en tegen vervelende geurtjes. Bovendien bieden deze schoenen net wat meer stevigheid en houvast dan sportschoenen.
Echte wandelschoenen (hoog, A/B) neem ik alleen mee op reis wanneer ik ze minstens de helft van de tijd zal dragen - en dat is in ZO Azië zeker niet het geval.
Zoals door de meeste al gezegd. Neem een aantal lage wandelschoenen mee (A, A/B) en een paar sandalen. Beide toch wel essentieel omdat het geen nederland is en het nogal eens kan voorkomen dat er geen geasfalteerde wegen zijn.
Zou het voor Azië beperken tot een paar slippers en een paar sneakers/lage wandelschoenen. Al moet ik zeggen dat ik mijn sneakers zelf amper aan heb gehad in Thailand.
Slippers. Iedere backpacker loopt op teenslippers! Eventueel kun je gympen of iets dergelijks meenemen voor de langere wandelingen.
Je kan trouwens echt alles goedkoop kopen daar. Dus neem niet te veel kleding e.d. mee…
Dank je wel voor jullie reacties! Ik heb een paar asics wandelschoenen gezien en die zaten heel lekker en ligt, dus die zullen het wel worden. Ik heb al een paar teva-sandalen besteld.
Croc’s, croc’s en nog eens croc’s. De rest kun je thuis laten (tenzij je serieuze trekkings gaat maken). Ideaal want lichtgewicht, kunnen tegen een stootje, kun je mee onder de douche en bij een lichte wandeling beschermen ze je voeten voldoende!
Wij hebben 2 jaar gereisd en voor meer dan 90% op Croc’s gelopen. Uitzondering (dus): extreme koude en trekkings.
Tsja, ik vind dat als je iets koopt je het meteen goed moet doen. Als je nu iets meer geld uit geeft aan iets goeds, zal je ook niet later spijt krijgen dat je geen Goretex hebt…
Ik vind het een duidelijke meerwaarde hebben in zijn algemeenheid, dus niet specifiek in Azië.
Goretex is dan wel waterdicht, maar ook een stuk warmer toch? En in warme klimaten krijg je dan behoorlijk zweetvoeten lijkt mij?
Het gaat mij niet om het geld, maar om het nut er van. Als het niet nodig is, dan liever niet…
Ik zou zeggen: Ga naar een outdoor winkel en laat je informeren!
Want goretex draagt iedereen en nee, je krijgt er geen zweetvoeten van. Daarom wordt het ook door iedereen gedragen en door alle bekende merken gebruikt zoals Lowa en Hanwag.
Het wordt gedragen van de hoogvlaktes van tibet tot de oerwouden in de amazone.