Welke waarden en normen wil je, je kind(eren) mee geven?

Iedereen heeft zo zijn eigen normen en waarden. Vaak van huis mee gekregen of ontwikkeld. Welke zou jij aan je kinderen mee willen geven, mocht je kinderen hebben of mogen krijgen?!?

Doordat de meeste van ons een relatie hebben met iemand uit een andere cultuur, kunnen die waarden en normen ook anders zijn, hoe wil je dit aanpakken?

Gewoon nieuwsgierig!

Wat ik me kind(eren) graag mee zou willen geven is het volgende:

Vrijheid in denken en hun mening altijd kunnen delen thuis wat het ook is erover kunnen en durven praten met me.

Elkaar behandelen met respect niet commanderen en de dingen gewoon op een normale manier vragen zonder schreeuwen.

Nee is nee ja is ja dus consequent dan weten ze heel goed waar ze aan toe zijn en wordt het niet 1 groot drama als iets niet mag.

Eerlijkheid en gemaakte beloftes van beide kanten nakomen, dat geeft vertrouwen.

Verder zal ik de rest van me leven iedere dag geinteresseerd zijn hoe het met me kind(eren) gaat en laten weten dat ik van ze hou en er voor ze ben!!!

Het mooie van twee culturen vindt ik dat je het goede van beide culturen kan gebruiken. De vrijheid van de turkse cultuur, kinderen zijn hier echt nog kind het minder MOETEN al op zeer jonge leeftijd meer vrijheden. Daar tegenover heeft Nederland een goed systeem en een hoop regels zijn er niet voor niets het gevaar van een hoop vrijheid naar je kind toe i.p.v een heel strak en regematig patroon zoals in Nederland meestal het geval is dat kinderen snel vewend worden en het respect naar hun ouders verliezen nee wordt al heel snel ja en de hele dag snoepgoed is ook niet iets waar ik achter sta. Dus daar een middenweg in vinden is niet altijd makkelijk maar wel zeker mogelijk.

Hmmmm hier moet ik toch echt even over nadenken…

Ik heb nog niet de kans gehad hierover te praten met askim dus kan enkel voor mezelf spreken.

Wat voor mij heel belangrijk is, is meegeven dat ze niet altijd moeten proberen goed doen voor een ander en iedereen het naar de zin trachten te maken, zelfs tegen hun eigen wil in. Dat is nl. iets dat mijn moeder mij wel heeft aangeleerd en waarvan ik veel hinder heb ondervonden in mijn eigen leven.

Het is eigenlijk pas de laatste jaren dat ik daaraan werk en het doet mij wel deugd. Zou mijn kinderen dus zeker weerbaar opvoeden.

Verder beleefdheid en respect, kan me soms echt ergeren aan van die onbeleefde etters die alleen oog hebben voor zichzelf en geen elementaire beleefdheid hebben.

Ik zou ook willen bekomen dat ze een breed perspectief hebben, brede interesses, liefde voor muziek en andere mooie dingen meegeven.

Het belang van familie, een warm nest, …

Denk dat dat toch zaken zijn die compatibel zullen zijn met mijn askim :smiley: qua religie heb ik minder want ik ben zelf niet gelovig. Ik zou liever niet hebben dat askim ze ‘echt moslim’ wil opvoeden, eerder vrij, wel waarden uit het geloof meegeven ofzo.

Weet eigenlijk niet hoe we dat gaan doen, als ze vragen stellen over het geloof en blijkt dat hij echt overtuigd gelooft in een ‘god’ en ik totaal niet :confused: dat zullen we dan maar moeten uitzoeken.

Liesje Ik ben zelf ook niet gelovig maar het is toch juist mooi lijkt me als je daar verschillend over denkt dan krijgt je kindje twee kanten mee!! Zolang je er beide met respect mee omgaat denk ik dat het geen probleem is als je over het geloof verschillend denkt…

Mijn askim geloofd ook niet dus bij ons is het geen onderwerp kan me wel voorstellen dat een hoop mensen hier mee bezig zijn als het gaat om de kinderen

hmmm ik heb zelf de topic geopend, maar het is best moeilijk…
Als wij kinderen mogen krijgen dan wil ik ze meegeven:
**
** Wees jezelf en ben trots op wat je doet*
** Als je je best doet is het goed, meer vraag ik niet*
** Respect, een grote mond mag best een keer, maar wel met respect behandelen*
** Zet door, niet alles gaat van zelf*
** niet liegen*
** niet stelen*
** Begin je zin altijd met de ander dan pas met ik! (stoor mij aan hoe tegenwoordig bijna iedereen zegt ik en … gaan naar, ik heb vroeger altijd geleerd … en ik gaan naar)*
**
**
daarnaast natuurlijk LIEFDE, REGELMAAT, WARMTE, DEMOCRATIE, misschien nog best meer dingen, maar daar kom ik nu even niet op, als ik aanvulling heb dan komt die nog wel!:slight_smile: