Wat hebben jullie overgenomen van de turkse cultuur/je askim???

Iets typisch Turks is schoenen uit in huis.
Brood eten bij je avondeten.
Op de grond zitten met eten.
Hoofd omhoog doen als je nee bedoeld en een speciaal geluid erbij.

Zijn er dingen die jij overgenomen hebt en zo ja welke zijn dit???

Er zijn wel wat dingen die ik na ruim een jaar in Turkije heb overgenomen.
Hoofd omhoog doen als je nee bedoeld en een speciaal geluid erbij merk dat ik dat soms doe. Of uff ya dat zeg ik ook wel eens, zeiden de kinderen in Turkije ook altijd.
Verder zijn er vast nog wat kleine dingen maar valt het mij zelf eigenlijk niet zo op.
Met askim heb ik wel bepaalde woorden die we altijd in het Turks zeggen tegen elkaar (of juist in het Nederlands)
En zonnebloempitten eten. In Nederland doe ik het niet zo vaak maar als ik in Turkije ben wel.

Als ik tegenwoordig eieren kook gaan ze in koud water en eruit als het water begint te koken, scheelt gas
Bijna bij alles zet ik het gas uit als het water kookt, had een heeeel zuinige Turkse man haha. Ook de gewoonte om niets meer weg te gooien en zo weinig mogelijk aan te schaffen heb ik in Turkije geleerd.

Eigenlijk niks meer… Had heel erg het klakgeluid bij het woord nee, maar merk dat nu het een jaar uit is dat helemaal verdwenen is.

Ik heb uit Turkije overgenomen:

Schoenen uit…maar dat heb ik niet echt daar overgenomen…maar dat is meer van huis uit.

Het klakken met mijn tong en ja schudden terwijl ik nee bedoel :smiley:

Voor de rest kan ik weinig bedenken. Volgens mij hebben de turken meer van mij overgenomen dan ik van hen…:smiley:

De gewoonte overal zout op te doen :stuck_out_tongue: (tomaat met zout komkommer etc!) of t egt egt turks is geen idee ken wel heel veel turken die t doen haha!

En de gewoonte vaak de “T” klank uit te spreken bij zowat elke zin! Die heb ik van me vriend over genomen haha!!

Via Wereldwijzer app

• de Turkse ‘nee’
  • schoenen uit binnen huis
  • bewuster met eten om gaan, zo weinig mogelijk verspillen
  • vaak brood of pide bij het avond eten
  • soms warme dingen eten bij het ontbijt (eieren met sucuk, toast, bij de schoonfamilie soms patat al is dat geen favoriet) sowieso eet ik Turkse dingen waarvan ik noooit had gedacht dat ik het zou lusten: olijven, beyaz peynir, leblebi, kadayif, melemen, kisir, dolma enzo kan je me voor wakker maken :')! Neem ook veel dingen uit dat rijtje mee naar Nederland of koop het hier in de Turkse super
  • thee!!! Die hoef ik denk ik niet verder uit te leggen haha! Thee is altijd goed. Maar de vele suikerklontjes laat ik achterwege.
  • de handkus bij een begroeting met sommige ouderen
  • weinig plannen, go with the flow. Wat mij betreft het beste wat ik van mijn askim heb ‘overgenomen’. Brengt een boel rust soms. :wink:

Miss, going with the flow… Is het meest geweldige wat mij geleerd is in de tijd dat ik in turkije leefde, helemaal geweldig en de rust die het gaf was geweldig. Meegenomen naar Nederland en het doet mij nog steeds goed ������������

Ja echt he zonnetje123! In het begin vond ik het moeilijk hoor helemaal toen ik nog in Nederland woonde. Maar na een tijd heb ik me er maar aan over gegeven en het bevalt me prima. :slight_smile:

Via Wereldwijzer app