Welke verrekijker?

Aangezien wij in februari naar Costa Rica gaan, en op termijn ook nog een safari in Afrika op de planning hebben staan, zijn wij er niet vies van om hier en daar wat diertjes te bekijken.

En om dat op een beetje respectabele afstand te kunnen doen, is het wellicht wel handig om dat met een verrekijker te doen. De vraag is alleen, wat voor kijker heb ik hiervoor nodig?

Ik heb al wat research gedaan, en blijkbaar moet ik een vergroting van 8-10x hebben (minder zie je te weinig zeggen ze, groter is overgevoelig voor trillende handjes etc).
Nog een aantal van die vaktermen blijken diameter objectief, gezichtsveld, uittrede pupil, lichtintensiteit, schemergetal en coating te zijn… en dan zie ik (met of zonder verrekijker) door de bomen het bos niet meer…

Waterproof is ook wel handig wellicht, is het niet voor in het regenwoud, dan is het wel om dat ding tot Schiphol te kunnen vervoeren. :wink:

Wat voor verrekijkers hebben jullie? Hoe bevallen ze, waar moet ik op letten? Wat zou jij aanraden?

Ik heb me destijds voor m’n reis naar Costa Rica laten adviseren door een medewerker van een fotografiewinkel waar ze ook verrekijkers verkopen. Naast een aantal basiseisen die ik had (inderdaad genoeg zien enzo) was ik een volledige leek, maar langzamerhand kwam ik steeds meer tot een keuze doordat ik veel modellen mocht proberen. Zo vond ik een verrekijker die officieel van mindere kwaliteit was beter kijken dan een duurdere. Heb helaas het type en specificaties niet bij de hand, maar ik zou je dus willen aanraden er gewoon veel te proberen en kijken hoe ze in je hand liggen, hoe je ze vindt kijken, gewicht etc.

1 like

Nog meer mensen die een verrekijker hebben?
En zo ja, welke sterkte/merken? En waar gebruik je hem voor?

Hey Ruud
Ik moest me ook laten informeren over een nieuwe verrekijker (de laatste was een goede maar door de “zachte” behandeling van US Security in La Guardia, is hij “gestorven”); en …“guess what”? we gingen naar Costa Rica !
Met Kerstmis, heb ik een andere als geschenk voor mijn echtgenoot gekocht: een “Olympus” 10x50 die dient om vogels te lokaliseren en hij is zeer tevreden met zijn nieuwe aanwinst !
Ik heb het gekocht op de site van “www.amazon.co.uk”.
Als je nog informaties nodig hebt, laat me iets weten !
Groetjes
Sopirla>>>

Hoi Sopirla,
Bedankt voor je tip! Die ziet er inderdaad goed uit, veel positieve reviews en op zich niet duur.
Hoe zit het met de waterbestendigheid van deze kijker? Kan ie tegen een beetje vocht/condens (in het regenwoud)?

Goede middag, Ruud
Alles wat ik momenteel (13.22 uur) kan schrijven is dat hij heet “Olympus” 10x50 DPS I, field 6.5°, wide, UV protection", het boekje is door mijn echtgenoot “gepikt” ; hij slaapt nog, want we “werken” laat 's nachts, ieder aan z’n forum…ik zal hem “aanvallen” als hij naar zijn koffie komt en dan kom ik terug met meer info…“so, hold on” !
Groetjes
Sopirla>>>

PS. Ik heb het gekocht voor onze reizen naar de tropen, dus ik vermoed dat geen probleem zal zijn, maar…ik wil zeker zijn !

Hey Ruud
I.v.m. de verrekijker: je hebt 25 jaar garantie op (ofwel in UK ofwel in België) - vergeet niet om de garantie gestempeld te krijgen);

• technical data:
    -type : standard porro prism binoculars
  • magnification : 10x;
  • objective lens diameter (mm) : 50
  • exit pupil diameter (mm) : 5.0
  • actual field of view : 6.5°
  • apparent angle of view : 65.0°
  • field of view at 1000m (m) : 114
  • relative brightness : 25
  • eye relief (mm) : 12
  • adjustable eyepiece :
  • dioptric correction : more than +/-2m
  • eye interval adjustement range (mm)
  • near focus distance (m) : 6
  • lens composition : 5 elements in 3 groups

Het staat niets vermeld dat je het droog moet houden; maar, als je twijfel, gebruik silicaat die te vinden is in dozen van medicijnen, schoenendozen; de silicaat absorbeert de vocht en zo ben je gerust.
Nog vragen ? Geen probleem, ik antwoord heel graag.
Groetjes
Sopirla>>>

PS. Ik gebruik de silicaatzaakjes voor mijn fotocamera, mijn GSM en ze zijn verschillende keer in de jungle geweest en…“no problem!”
Je kunt naar een schoenwinkel gaan en erom vragen; normaal gezien, krijg je ze gratis !
Groetjes
Sopirla>>>

Super bedankt voor de reacties!