welke route is haalbaar (borneo)

24-01-08 22:24
mweijdeveld

hallo, ik heb dingend jullie advies nodig. Ik ben van plan om 4 weken te gaan backpacken in Maleisie. Nu heb ik een antal routes in gedachten maar weet niet of het haalbaar is en of deze route helemaal prima zijn.
Route 1:
Kuching = bako park, Sibu= Batang rejang, Miri= gunung Mulu en Lambir of NIahpark, Beaufort= Crocker range park, Kota Kinabalu= Kota Kinabulu park, Sepilok= rong utang center. Anders vica versa dus begin ik in Sepilok en eindig ik in Kuching.
Vervolgens wil ik 8 dagen rust dit wil ik graag doen op een eiland waar ik al mijn opgedane indrukken op mij kan laten inwerken, om vervolgens weer naar huis terug te keren.

Route 2:
Langkwai, Kota Bharu, Taman Negra, Kuala Lumpur vliegen naar Sepilok, Kota Kinabalu, Miri, vliegen naar kuching daar de ongeving verkennen.
Vervolgens 8 dagen ergens rust bv op Tioman of een ander eiland die jullie aanraden.

Ik denk dat ik teveel hooi op mijn vork neem maar hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen hierover.
Elke advies is welkom. Ik vroeg mij ook af ik dan al mijn tickets moet boeken of dat het daar ook mogelijk is?

Mensen ik hoor het graag van jullie.
liefs melissa

is goed te doen zou wel starten in sepilok en zo terug naar onder
je kunt beter je tickets bij air asia van te voren boeken
als je dat doet op het laatste moment worden ze duur
onthoudt wel tickets zijn non refundable daartegenover staat je vliegt bijna voor niks
oost en west maleisie incl borneo in 4 weken wordt een beetje moeilijk
borneo is mooi en er is veel te zien en te doen als afsluiting van vakantie
is tioman perfect is wel duur overnachting van 100 tot 300 rm
eten 20 tot 80 rm verder supermooi
als je nog wat meer info wil
email [EMAIL=“johandemin@hotmail.com”]johandemin@hotmail.com

Wij zijn in oktober 3 weken in sneltreintempo door Maileisië getrokken. Omdat je zoveel wil zien in korte tijd hadden we beter minder plekken aan kunnen doen. Ook hebben we vantevoren tickets geboekt bij Air asia, dit was super goedkoop,maar omdat je ze vantevoren boekt is het niet altijd relaxed.
Onze route:
Kuala Lumpur- per bus naar Taman Negara- per bus/boot naar de Perhentians (eilanden aan de oostkust)-per boot naar Kota Bahru om het vliegtuig te nemen naar Kuching (Bako)- per vliegtuig naar Miri(hier is niet veel te doen, dus niet te lang blijven hangen)- per minivliegtuig(en flink duurder) naar Mulu voor Mulu National Park (Als je de Pinnacles wilt doen moet je een zeer goede conditie hebben en minstens 4-6 dagen hiervoor plannen)- per minivliegtuig naar Kota Kinabulu (leuke eilandjes voor de kust om te snorkelen) of de berg beklimmen (3 dagen en een goede conditie en kleding)- per vliegtuig naar Sandakan(erg vieze stad waar je helemaal niet wil blijven)- Sepilok- met bus/boot naar Turtle Island-Sandakan- met bus naar Kinabantangan rivier (prachtige natuur en Proboscis monkeys)- weer terug naar Kuala Lumpur

Ik stoot misschien de Maleisië liefhebbers voor het hoofd…Maar het jaar ervoor hebben we een rondreis gemaakt door Thailand. Ik vond dat voor een backpacker veel plezieriger te reizen, goedkoper en hier kun je allerlei zaken die je in Maleisië zoekt ook wel vinden. Ook doordat Thailand buddhistisch is, vond ik de sfeer van de mensen net iets prettiger en de mensen toegankelijker. Wij zijn in Thailand de toeristische gebieden uit de weg gegaan en dit was prima. Overal heb je wel internetcafétjes en mogelijkheden om te slapen ed. In Maleisië vond ik het moeilijker en kom je veel 30ers tegen die werken en een korte tijd hebben om te reizen. Maar goed dat is mijn indruk.En de regenwouden in Maleisie. Het is hartverscheurend om te zien hoeveel er gekapt is. Alleen zo’n Nationaal park is “ongerept” en daar moet je dan ook voor betalen.