Backpacken Maleisie

Hallo,

Ik ga van de zomer 4,5 week backpacken in Maleisië inclusief Borneo. Mijn vraag is hoelang zou je ongeveer doorbrengen op Borneo? Is het verstandig om gelijk uit KL een vlucht te boeken naar Borneo of eerst zelf van het binnenland van Maleisië te zien?

Groetjes Anouk

Ligt er maar net aan waar je van houdt. Als je van tracking houdt dan zou ik ook het westen aan doen. Wij houden hier niet van maar zijn toch naar Kuching gevlogen. Achteraf spijt van gehad omdat Borneo zoveel moois te bieden heeft en wij een aantal dagen in Kuching hebben “verspilt”. Sabah is echt heel mooi. Ik kan je zeggen dat wij 10 dagen (we hadden haast) in Borneo geweest zijn maar dit was echt te kort voor ons.

1 like

Bedankt voor de informatie!

Hi Anouk

Ik had voor Borneo zo’n 3-3,5e week de tijd en dat was op zichzelf prima. Had er ook rustig een maand langer kunnen doorbrengen, maar de (voor mij) highlights heb ik in deze tijd wel kunnen zien. KL is overigens ook wel een aanrader voor een dag of 2; tip van de dag is om vanuit NL je ticket te boeken naar Borneo met een overstap (van 2 dagen…) in KL. Dit scheelt je weer wat geld. Wij boekten ons retourticket destijds met Malaysia Airlines voor nog geen EUR 450.

1 like

Op je vraag ‘hoe lang door te brengen in Borneo’ kan ik alleen maar antwoorden ‘zo lang mogelijk’ of ‘een heel leven lang als het aan mij lag!’. Ik was er wel enkele jaren geleden (2004) maar het heeft nog steeds een van de grootste indrukken achtergelaten die ik ooit had in het buitenland.

Ik deed wel enkel Borneo. Het Maleisisch vasteland deed ik niet, dus daar kan ik je niet bij helpen. Wij hebben rondgereisd in Sarawak. Gunung Mulu (met stevige klim naar pinnacles), Lambir Hills, Kelabit Highlands (meerdaagse trekking vanuit Bario), mangrovebossen buiten Miri, Kuching en Bako National Park. Fantastisch reiservaring, makkelijk te bereizen, supervriendelijke mensen en lekker eten. Kortom een echte aanrader!!

Persoonlijk zou ik, als ik een maand daar was, mij beperken tot ofwel het vasteland ofwel Borneo. Anders verlies je toch weer wat tijd met heen en weer reizen, je moet halverwege je reis op de luchthaven zijn waardoor je iets minder flexibel reist,… Ik zou zeggen, sit back and relax. Neem je tijd om alles te laten doorsijpelen. Er is echt meer dan genoeg te zien op Borneo.

1 like

Dat is niets teveel gezegd (wie weet zelfs wat eufemistisch uitgedrukt…).

Ok, toegegeven, misschien kan ik Anouk beter voorbereiden… . De pinnacle-trek is een Duivelse Klimpartij (bewust geschreven met hoofdletters)!!! Volgens locals moet er elke 14 dagen een helicopter ter plaatse komen om toeristen naar het ziekenhuis te brengen. Echt waar!! in onze groep was er iemand met een diepe snede in de rug en iemand met de schouder uit de kom (idd, naar het ziekenhuis, wel niet met heli). De pinnacle-trek is een “wandeling” van 1,7km naar de top… die 1,1km hoger ligt. Zegt dat genoeg? Reken zelf het stijgingspercentage maar uit. En dan is de aanlooproute nog vlak.
Klauteren op handen en voeten met of zonder ladders over vlijmscherpe rotsen, bengelend aan wortels en al wat steun biedt,… mijn schoenen kon ik weggooien achteraf. De zool was volledig doorgesneden. Op de terugweg worden je knieën tot het uiterste gedreven zodat je vlak voor aankomst in Camp 5 er bijna doorheen zakt. Maa-aar… Look on the bright side! Het is een fantastische ervaring en de nacht nadien slaap je gegarandeerd als een roosje. Een must voor elke zichzelf respecterende… gek.

Komt het wat meer in de buurt nu, Anacondor? :biggrin:

hahah nou dat gaat hem dan niet worden denk ik :wink: