Samen met m’n zoon van 9 vlieg ik eind juni naar BKK. We hebben dan 30 dagen de tijd voor we weer naar huis gaan. Het is de bedoeling om low-budget te reizen, behoorlijk wat te zien en beleven onderweg (wat graag het gewone dagelijkse leven van de Thai mag zijn), maar ook tijd uit te trekken voor een fijn rustig strand/eiland waar we kunnen zwemmen en snorkelen.
Voordat m’n zoon geboren werd ben ik meerdere malen in Thailand geweest en hebben we vooral erg genoten van Kanchanaburi/Erawan, Chang Mai en Koh Chang. Dit was echter in november/december. Mijn vraag is nu: Welke route zou, in verband met de regentijd, het meest geschikt zijn in de maand juli?
Ik zou je vorige reis gewoon overdoen. Je hebt een kleine bij je, dat zou voor mij een reden zijn om “compact” te reizen.
Zo min mogelijk uren reizen , en zoveel mogelijk leven met de Thai.
Vanwege het feit dat je de nachttrein kunt nemen, kun je ook het stuk BKK-Chiang Mai vrij zorgeloos bereizen.
Vanuit Chiang Mai zou je Pai kunnen overwegen, en reken erop dat Ko Chang veel duurder is geworden dan je nog in je hoofd had. Wellicht is het dan een optie om nog een paar daagjes op een strand te verblijven aan de Thaise oostkust. http://www.laemsing.com/ of een ander Thais strand op weg terug naar Bangkok is goedkoop, al moet je er niet heen tijdens de weekenden, want dan zit het afgeladen met Thai. Je eet en drinkt er voor 40-60 baht totaal, dat maak je zelden meer mee.
In Laem Sing zie je hooguit 5 westerlingen per dag.
Houd er nog wel rekening mee dat het verstandig kan zijn waterschoenen aan te schaffen, in vergelijking tot toeristenstranden worden deze wat minder vaak schoongemaakt. Het stuk met de casuarinabomen in Laem Sing is schoon, maar stukken waar geen
accomdatie of eettentje bij is, vaak minder. Als ik alle aanstekers die ik daar zag had meegenomen, en ze deden het, dan kon ik vanaf nu nog wel een paar jaar roken.
Wij zijn ook op zoek naar een goede route in de zomervakantie van ong 23 juli tot 13 aug. Wij zijn 2 volw met 2 volw kinderen. Ook wij willen een beetje low budget omdat wij de reis voor 4 personen betalen( we hebben nog nooit gevlogen en zijn nog nooit buiten Europa geweest) We willen beginnen in Bangkok, misschien met de trein of bus naar Chiang Mai en dan ook nog iets van strand?? We hebben geen idee eigenlijk. Ik heb het strand Laem sing beach bekeken en dat lijkt ons wel wat. In de buurt kun je ook zwemmen met dolfijnen? Heb je ook een hotel of guesthouse oid dat je ons kunt aanbevelen? Hoe komen we het makkelijkst daar, met de trein, bus? Kunnen we beter vanuit Bangkok gaan en daarna naar bijvoorbeeld Chiang Mai of zou je ons iets heel anders aanraden? Wel veel vragen maar ik vind het allemaal heel lastig kiezen omdat ik geen idee heb van afstanden, de warmte enz enz.
Heel graag ideetjes en aanbevelingen.
Hoi Nunu,
Ik zou beginnen met de bus van Bangkok naar de river kwai tegaan,een dag of 2 verblijven daar om allerhande bezienswaardigheden te bezichtigen en daarna met de bus naar Ayuttaya om enkele oude ruines te bezoeken.
Normaal heb je alles gezien op 1 dag,wil je wat langer verblijven dan kan je eventueel een fiets of motorfiets huren en zo de omgeving verkennen.
Vanuit Ayuttaya kan je per bus of trein naar Sukothai,(oude stad) of vind je ik heb al genoeg oude tempels bezocht dan reis je rechtstreeks door naar Chiangmai.
In de roos van het noorden (Chiangmai)kan je allerlei excursies ,je kan een trekking maken voor als je toe bent aan wat natuurschoon of je maakt een trip naar de Golden Triangel.
Wat je ook kan doen in Chiangmai is een taxi huren die je rondbrengd op de intressante plaatsen zoals,Bosang,Samkampheng en natuurlijk ook de hotsprings van Samkampheng,Hangdong,Mae Rim.(mogelijkheden in overvloed zou ik zeggen)
Weet niet ofdat je al naar Doi Inthanon bent gegaan in het verleden Nunu(een aanrader)
Ofwel huur je een taxi of je gaat met het openbaar vervoer naar Chomtong (58km verwijderd van Chiangmai) daar kan je met een pickup truck de bergen in.(onderweg komt je enkele karendorpen tegen alsook mooie watervallen zoals de Mae KLang.
Nadien zou ik doorvliegen naar Phuket met Air Asia,om de stad en de eilanden te verkennen
Indien je nog nadien tijd overhebt dan kan je eventueel naar Hua Hin om daar nog een paar dagen te verblijven en dan door naar Bangkok.
Ook nog ff vermelden dat het in juni en juli hevig kan regenen in Chiangmai,gelukkig duren die regenbuien niet al te lang
Ik krijg op verschillende sites de indruk dat de plaatsen waar ik 12-13 jaar geleden geweest ben nu heel erg toeristisch zijn. Is dat ook jullie ervaring?
Weten jullie nog andere leuke plaatsen, die niet zo bekend zijn en waar je weinig westerlingen tegenkomt? Iemand misschien ervaringen met Isaan?
Nu Udon Thani heeft veel te bieden voor de toeristen,Phu Pra bat National Park is waarschijnlijk de bekendste en meest interessante park in de provincie Udon Thani, het bevat een verzameling van pre-historische grotten en spelonken .Het park ligt 50km noord oost van Udon Thani en gemakkelijk te bereiken met de motorbike.Wat me ook bij bleef toen ik Undon Thani bezocht was de mooie en adembenemende waterval genaamd"Thanngam" deze waterval vind je terug in de “Poilom park”(niet al te bekend bij de gewone toeristen)Wat ook de moeite waard is en ook nog niet bekend bij de toeristen is de Red Lotus Sea!! Enorm groot meer met lotusbloemen.
Ook in Nongbualamphu heeft men archeologische site’s waar men museums vind van Dinosaurussen,alsook een tempel hoog in de bergen waar een wassenbeeld museum aanwezig is.
Moest je eventueel van plan zijn om het Noord-Oosten te bezoeken,huur dan een motorfiets,want zoals verschillende mensen tervoren al hebben gemeld,het Isaan gebied is wel errug groot om te bereizen.
Zelf heb ik al de route Loei - Chiang Khan-Nong Khai gedaan,echt een aanrader !
Ook kan je via Bangkok de andere kant op,buriram,si saket vandaar uit naar Ubon en eventueel met de bus naar Mukdahan en zou dooreizen naar Khon Kaen en Nong Khai met als eindbestemming Udon Thani.(mogelijkheden genoeg)
Was het vergeten te vermelden,dat je best een auto of motor huur,om de prachtige mekong van Loei - Chiang Khan-Nong Khai af te rijden (met het openbaar vervoer ben je te lang onderweg.)
In Chiang khan is het leuk om daar te vertoeven,mooie tempels(Wat Sri Khun Muang),grotten,rijstvelden ook het Tai Dam Hill tribe dorp alsook de zonsondergang aan de mekong rivier is adembenemend.(je ziet aan de overkant Laos liggen)
Ik heb Laem Sing aanbevolen bij Nunu omdat hij duidelijk iets zoekt waar weinig of geen toeristen komen , en waar hij "samen met de Thai " kan leven. Het is niet zijn eerste reis naar Thailand, en ik begrijp dat hij zijn zoon met het leven wat de Thai leven wil laten kennismaken. Omdat hij dus al redelijk wat van Thailand weet, kan hij daar rustig heengaan. Laem Sing bereik je door de bus van Bangkok (die vertrekt op het busstation bij de skytrainhalte Asok) naar Chanthaburi te nemen, en in Chanthaburi een bus of taxi te nemen naar Laem Sing.
Laem Sing is leuk, maar niet voor first-time-Thailandgangers. Er is een accomodatie waar je westers kunt ontbijten, maar dat is het dan ook. Er wordt nauwelijks engels gesproken. Siri Hotel is een uitstekend adres, schoon en vriendelijk. Ja, je kunt zwemmen met dolfijnen, maar dat was heel goedkoop, en nu vrij prijzig geworden.
Voor de eerste keer zou ik eerst zsm naar Chiang Mai gaan met de nachttrein, daarna zou je kunnen vliegen naar bijv. Hua Hin of
Bangkok. Vanuit de luchthaven rijden er directe minibusjes naar Ko Chang. Je kunt ook naar Phuket of Krabi, maar het verblijf daar kost veel meer dan in Hua Hin.
Zoals Georges aangeeft, kun je wanneer je teruggaat naar Bangkok (3 -4 uur met de trein) meteen door naar Ayutthaya (nog anderhalf uur, op hetzelfde station te boeken), of dat als dagtocht doen vanuit Bangkok.
Wanneer je Thailand voor het eerst aandoet, weet je nog niet of alle gezinsleden met de Thai willen mee-eten.
In Laem Sing zul je wel moeten, want er is geen keus om een keer een pizzatje of iets anders westers te kopen.
In alle steden die ik je genoemd heb, is die keus er wel. Kom je er gedurende de reis achter dat je best een paar dagen achter elkaar Thais wilt eten, strijk dan in Laem Sing neer.
Heb net m’n oude LP er eens bijgepakt. De namen die jij noemde Georges kwamen me toch ineens wel erg bekend voor. Blijkt dat we 13 jaar geleden via Lopburi en Phetchabun naar Loei gereisd zijn en daarna een stukje Mekong gepakt hebben van Chiang Khan tot Nonh Khai en vervolgens via Udon Thani, Khon Kaen, Phimai en Khorat terug naar de kust zijn getrokken om af te sluiten op Koh Chang.
Ik weet nog dat we in het Mutmee guesthouse zaten dat aan de oever van de mekong lag in Nong Khai. De overnachting kostte 120 bath. We moesten 's ochtends vroeg op om de boedistische monniken die in een processie langs kwamen rijst te geven.
We hebben tijdens die reis vrijwel alles met de bus gedaan en kwamen bijna geen toeristen tegen. Is dit nog steeds zo en zou het weer met de bus kunnen? Ik ben namenlijk niet zo’n held op een motor en m’n zoon is nog maar 9, dus die kan niet voorop :biggrin:
Nog even gekeken of Mutmee misschien nog bestond. En jawel zie dat ze hun eigen site hebben en het ook goed doen op tripadvisor. De foto’s zien er wel heel anders uit als wat ik me herinner. Alleen het uitzicht is hetzelfde…
Nou bus verbindingen genoeg,maar je doet er zo lang over om op je bestemming te geraken Nunu!
Je kan in Chiangmai de bus nemen die naar Udon Thani gaat en dan uitstappen in Loei.
Van loei kan je dan een bus of songthaew nemen naar Chiang Khan,daar een dag of 2 verblijven.
Vanuit Chiang Khan kan je ook met een songthaew naar het verder gelegen Pak Chom om daarna een bus te nemen naar Nong Khai.
Je kan altijd een auto huren indien je het niet zie zitten om met de motor rond te rijden!
In iedergeval veel sterkte als je met de bus gaat reizen.
Het kan nog steeds, je zult wel iets meer toeristen zien dan in jouw tijd, maar zeker geen massa’s. In Chiang Khan kwam ik een groep NL-pakketreizigers tegen. Deze logeerden een nachtje daar. Houd er rekening mee dat je even in je guesthouse vraagt welke bus de route langs de Mekong neemt, want anders ga je direct naar Nong Khai over een minder mooie route.
In Pak Chom hooguit enkele, in Nong Khai 10-20 per dag schat ik in. Was je ook in de bizarre beeldentuin geweest toendertijd ?
Hans, bedoel je die Hindoetempel met al die beelden van zowel Hindoe-goden als Boeddha? Ja, daar zijn we toen ook geweest.
Het is beslist niet zo, dat ik het liefst andere toeristen vermijd, maar de beste belevenissen voor mij en gelukkig ook m’n zoon, zijn om niet alleen maar toeschouwer te zijn van mooie plekken, maar zoveel mogelijk contact te leggen met de plaatselijke bevolking, om een echt beeld te krijgen van hun leven en hun land. Tja en dan is de goedkoopste manier van het openbaar vervoer echt heel erg handig.
Zo hebben we in Vietnam i.p.v. de Open Bus vaak een gewone plaatselijk bus genomen en hebben we Halong Bay gedaan met een visser die ons meenam en later ergens in een afgelegen dorpje dropte. Alleen wij met z’n tweën en die man die ons met gebaren van alles probeerde uit te leggen. M’n zoon heeft de tijd van z’n leven gehad op het eiland met al die Vietnamese jongens die daar woonden en hem mee namen om te zwemmen in een overstroomde sloot en naar hun huis om wat noedels te eten. Het gaat welliswaar een stuk langzamer, maar de belevenissen zijn dan ook veel intenser! Dat is voor mij echt vakantie…
Ik reis ook op die manier, de grote toeristenattracties doen mij minder dan de inkijk in het leven van de plaatselijke bevolking.
De tuin die ik bedoel heet Sala Kaew Kuu, en heeft bizarre voorstellingen, er zijn wel een paar Buddha’s dacht ik, maar Hindoebeelden staan daar volgens mij niet. Het zijn allemaal grote, witte beelden.
Ja, klopt, het wordt door de locals Wat Khaek (Indian tempel) genoemd. Er waren ook beelden van o.a. Shiva en Vishnu. Als jij op dezelfde manier reist als wij, dan heb je vast nog meer goeie tips…
Ja, ik had Laem Sing al aangegeven , mede in verband met de “prijsdruk” op Ko Chang. Nu moet ik zeggen dat Laem Sing qua accomodatie ook niet goedkoop is, qua eten dus wel.
In Trat zou je enkele dagen kunnen verblijven. Ban Jaidee Guesthouse ( Kmer kostte mij 200 baht !) heeft echt mijn hart gestolen. Het barst in Trat van de hippe restaurantjes.