Bomen en het bos...

So, here we are…
Het besluit genomen: Ivm een jubileum nemen we de kids (21/24) mee op een vakantie ipv een feestavond vol zaalvulling en obligate flauwekul (yuk!)
Thailand werd de keuze. 19 december de vertrekdatum en 2 weken de beschikbare tijd.
Maar nu? Overweldigd door het aanbod van attracties en ervaringen van jullie allemaal hier. En uit eigen ervaring wetend dat het vooral een kwestie is van keuzes maken. Dit is onze eerste Thailand reis (1e keer Azië).
De wensen en gedachten zijn natuurschoon, wat highlights zoals olifanten en river Kwai. Een tempel is oké, maar we sparen ze niet. Maar ook absoluut zelf eens zien wat de foto’s beloven aan bounty eilandjes. En daar vooral relaxt een paar dagen kunnen doorbrengen.
Een heel globale outline zou dus kunnen zijn: Bangkok-river Kwai-nachttrein Chiang Mai-vlucht Phuket-vlucht Bangkok.

MIJN vraag aan jullie is om commentaar: Chiang Mai skippen ivm de tijd? Welke tourist trap zouden we moeten mijden. Alles ligt nog open. Ik kom hier op het forum om te leren. Een een forum bestaat uit discussie dus ik laat me graag verrassen. Alvast bedankt voor een ieder’s bijdrage. Deze vragen zijn vast wel vaker voorbijgekomen maar enthousiasme kent geen max…toch?

Huh? 52 views en nul reacties…?
:tear:

Hoi Gsus,
Zou zeker Chiangmai niet skippen en daarvoor een paar dagen uittrekken (4)
Het is een must om de Nam Tok Mae Klang te gaan bezichtigen!!Men kan daar eventueel een dagje picknicken (verschillende eetkraampjes)Eenvoudig te bereiken en een lust voor het oog terwijl je luistert naar het rustgevende geluid van het bulderende water. Je kunt Doi Inthanon het hele jaar door bezoeken, maar de beste periode voor het bekijken van watervallen is van mei tot novemberAls je op doorreis bent naar bekende plaatsen als Mai Sariang en Mae Hong Son, is het raadzaam (en vereist in het regenseizoen!) om een 4-WD te huren. Ga je per openbaar vervoer, dan zou je het als dagtrip vanuit Chiang Mai kunnen doen (te boeken bij een van de vele kleine kantoortjes in het centrum van Chiang Mai), of je kunt overnachten in bungalows in het park (reserveren is vooraf niet nodig). Vanuit Chiang Mai gaan bussen, waarvan de meesten via Chom Thong gaan, maar sommigen ook rechtstreeks naar de waterval Nam Tok Mea Klang. Vanuit daar gaan elk uur minibussen naar de berg. Wil je de volgende dag doorreizen? Ga dan naar Chom Thong en via het plaatsje Hot per bus naar Mai Sariang en/of Mae Hong Son.
Indien je van plan bent om de mooie tempel Wat Doi Suthep te bezoeken (s’morgens) dan kan je dat combineren met de plaatselijke dierentuin.
Als je een bezoekje brengt aan het Chiangmai dierentuin,heb je verschillende tarieven:een gewoon tarief voor de buitenlandse toeristen=100bath.Als je een combine pakket neemt kost je dat:590bath,in de prijs is inbegrepen:het bezoek aan de panda,een rit met de monorail+een interne busservice!Als je de monorailtrein gewoon wild nemen moet je 150bath ophoesten,de trein stopt op 4 verschillende plaatsen,je kunt daar afstappen om het één en ander dierenactractie te volgen en daarna kun je terug opstappen om naar een andere "intressante"vb:leeuwen,koala’s etc…te volgen.De mono-trein houd ook halte aan de nieuwe gebouwen waar de pandas verblijven.Een rondrit met de bus kost 20bath per persoon,ideaal voor mensen die slecht te been zijn.Voor kinderen is er een sneeuwgrot+een go card traject van een helling afgaan(ikzelf heb het ook gedaan,en dat op mijn oude dag)prijs om van de helling af te glijden bedraagt 80bath per persoon.Ook nog ff vermelden Thaise mensen betalen 20bath inkomgeld,en als ze kunnen bewijzen dat ze een 1 2 call telefoonnumber hebben krijgen ze nog reductie.Ook nog vermelden de entreegelden voor een bezoek aan de panda-paviljoen bedragen:100bath voor kinderen 50bath (toeristenprijzen)
Giant Panda & Koala Zones dagelijks geopend van 8,30 tot 17,30 uur.
Hoe komt u er

De dierentuin is gelegen op Huay Kaew weg aan de voet van Doi Suthep, net voorbij Chiang Mai University. Je kunt er komen door een"tuk-tuk of songtaew" (een pick-up met bankjes in de rug)te nemen. In het Thais,wordt de dierentuin ook “suan Sut.” geheten.Ook de moeite waard om een bezoekje te brengen is
Chiang Mai Night Safari !!
Chiang Mai Night Safari werd opgericht als ‘s avonds en’ s nachts toeristische attractie. Het is de eerste nacht safari in Thailand.Chiang Mai Night Safari streeft naar een bestemming van wereldklasse te zijn en is constant upgraden om het internationale toerisme standaard. Tentoonstelling zone is verdeeld in drie hoofdgebieden: Savanna Safari, Predator Prowl en Jaguar Trail. ChiDoi Suthep Pui National Park-[/COLOR] gebied van Mae Hea en Nong-Kwaii district in Hang Dong en Suthep-district in Muang, Chiang Mai provincie. De totale oppervlakte van 131 hectare. Het is slechts 10 km rijden van de stad.
Enkele adembenemende watervallen die je kan bezoeken in het Doi Inthanongebergte![video=youtube_share;IBYL3zRdrXI]Nam Tok Mae Klang, Doi Inthanon National Park; Thailand - YouTube
[video=youtube_share;g03Jmwzl_WU]THAILAND: Mae Sa Waterfall (Namtok Mae Sa) Waterfall - YouTube

Hallo gsus !

Vanaf 19 December in het hoogste-high-season met 4 personen zou je in ieder geval ook op de bonnefooi toch bijna alles al moeten plannen en boeken . Wat je wilt is dus eigenlijk de " klassieke Thailand rondreis " zoals de meeste touristen die doen .
Als je Chiang-Mai nog laat vallen blijft er niet veel meer over :slight_smile: Indien je werkelijk niet veel voor tempels over hebt , wat ik opmaak uit wat je hier neer zet en eveneens niet van plan bent de Gouden Driehoek te bezoeken , kun je Chiang-Mai ook zonder meer vervangen door een plek of een minder touristische stad als tussenstop op de treinroute Bangkok - Phuket dan kun je een vlucht ( Chiang-Mai - Phuket ) besparen .

Think it over … is maar ff een idee van mij hoor :slight_smile:

Henk .

Fijn, jullie reacties! En zo uitgebreid ook! Ik wil zeker het eea aan tempels zien hoor. Eens zien hoe dat er nu in het echt uitziet. Of de rust er echt zo heerst. Maar omdat er ook (weliswaar grotere) kinderen meegaan wil ik het cultuurgedeelte afwisselen met dingen die zij leuk vinden. Wat aktie en/of dieren en dat lees ik hierboven ook al. Ik had dus het idee dat het te doen zou moeten zijn om een paar dagen in Bangkok te zijn, met een dagexcursie naar River Kwai als dat kan?
Daarna de nachttrein naar Ciang mai en vandaaruit weer enkele dagen met dagexcursies vullen. Dan is de eerste week al om. Daarna een binnenlandse vlucht naar Phuket. Of zo. Ergens daar in de buurt. Waarom? Omdat ik verwacht daar de leukste en mooiste strandjes te vinden. Ik wil een boottocht boeken als dat kan, om dan verschillende eilandjes te kunnen bekijken. (ik neem aan dat als dit in Turkije kan, dat dit hier ook wel zal lukken)
Dochter houdt van strand en zon en wijzelf ook best wel. Daar moet dus ook wat ruimte voor zijn. (Maar geen dagenlang; dat kunnen we thuis ook wel). Ik zou ze Pattaya willen laten zien om met eigen ogen te zien hoe eea daar eraan toegaat. Ik verwacht een soort heksenketel. Maakt me niet uit.
En verder wil ik me/ons laten verrassen wat we tegenkomen. Lokaal eten proeven; lokaal bier. Even geen-westerse dingen. Maar wel weer shoppen voor wat we tegenkomen als het maar geen toeristenmeuk is (is er in Bangkok wat te shoppen of is het thuis goedkoper?)

Kortom, de kids (en onszelf) een ervaring geven van een wereld die we niet kennen.

In het weekend kun je dagtochten naar Kanchanaburi maken met de trein vanaf het Hualamphong station in Bangkok voor ruim 3 euro pp. Voor info kun je kijken op: The real Bridge on the River Kwai | Train from Bangkok to Kanchanaburi & River Kwae vrijwel onderaan de page…

Hoi Gsus,

Ik ga over 2 weken ook voor het eerst naar Thailand, wij gaan 2,5 week.
Wij hebben ervoor gekozen om Chiang Mai over te slaan, omdat het voor ons teveel heen en weer gereis werd m.b.t. wat we echt graag willen zien.
Onze route is bangkok, dagtrip naar Ayutthaya, 3 dagen kanchanaburi met een dag naar Elephant’s world en een dag naar de erawan watervallen. Dan de nachttrein naar Surat Thani en 3 dagen naar het Khao Sok National Park. Hierna nog een klein weekje naar Krabi en omgeving en met het vliegtuig van Krabi weer terug naar bangkok.
Zo heb je cultuur, natuur en je bounty eilanden.
Over 5 weken kan ik uit ervaring spreken of dit ook echt een geweldige vakantie was maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan :wink:

Veel plezier met het plannen van alles, dat is al de helft van de pret vind ik altijd!

@gsus

Voor een paar dagen strand en een eilandtrip hoef je natuurlijk niet persee helemaal naar Phuket te vliegen …

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“wW7SYdtd5FQ” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Koh Samet … bijvoorbeeld , bij Rayong - boot vanaf Ban Phe , zou ook kunnen na het bezoeken van / in kombinatie met de " heksenketel " … … Jomtien Beach bij Pattaya is trouwens best een leuke plek als je daar ergens wilt overnachten .

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“RJqI16T8A48” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

1 like

Ik had me nog niet heel diepgaand verdiept in de topografie en wat waar is. Maar ik zal dat nu versneld gaan doen met jullie tips!

En @Sunny10: Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en tips. Met wie vliegen jullie? En bij welke tour operator heb je geboekt?

Als je dan toch wat wilt skippen zou ik het Phuket gedeelte weglaten en inderdaad lekker met de bus/trein naar het strand van Pattaya of Jomtien gaan. Mijn kinderen (toen 16 & 18) schatting)) vonden dit totaal niet aanstootgevend of hinderlijk, misschien omdat ze ook wel wat gewend waren in A’dam…

In Bangkok kun je wel aardig shoppen, ongeveer factor 20 van een gemiddelde plaats in Nederland :wink:
Alles wat je eventueel op andere plaatsen in Thailand bent tegengekomen is ook in Bangkok te koop en bijna altijd voor minder.
En zeker voor veel minder dan in Nederland!

Ik zou je dan ook adviseren om in ieder geval de laatste paar dagen in Bangkok te verblijven.

Wij vliegen met Malaysia Airlines, korte tussenstop op Kuala Lumpur. Wij hebben niks via een tour operator gedaan. Via verschillende forums en uren op internet informatie zoeken hebben we onze reisroute bepaald. Voor de eerste week hebben we de accommodaties al geboekt. De laatste 1,5 week bekijken we daar denk.

Voor binnenlandse vluchten doet Air Asia regelmatig acties, je bespaart zo wat tijd.
3 nachten Bangkok met daguitstap naar Kachanaburi
4 nachten Chiang Mai
6 nachten strandvakantie
1 nacht Bangkok voor de retourvlucht te halen, dit is hoe ik het zou doen.

Vanuit Chiang Mai kan je ook weer terugvliegen naar jullie strandbestemming.

Succes!

Onze route ziet er als volgt uit:

4 nachten Bangkok met daguitstap naar Ayutthaya
3 nachten Chiang Rai
7 nachten Chiang Mai
6 nachten Phuket

Wij vliegen terug uit Phuket met tussenstop in Kuala Lumpur en eerlijk daar heb ik al een beetje spijt van. Maar op het moment dat er een actie was waren we niet zo goed voorbereid. Ik wou Bangkok absoluut vermijden in het terugkeren.

Onze hotels/guesthouses boekten we vooraf, we reizen met een baby en vonden dit wel prettig.

Verslag volgt binnen een paar weken!

Ik zou echt niet naar Pattaya gaan (wij zijn er 1 keer geweest, we hebben ons wel vermaakt maar het was niet het gevoel wat we in de rest van Thailand hebben gehad).
Dan zou ik lekker naar Hua in of Cha am gaan als je phuket toch gaat skippen maar moet eerlijk zeggen wij vonden Phuket top (we zaten wel op kata beach).

Lekker beginnen met een paar dagen Bangkok (fietsen !), River Kwai, Ayutthaya en richting het noorden. Chiang Mai en omgeving is te leuk en te mooi om over te slaan. Vanuit Chiang Mai kan je dan eventueel nonstop vliegen naar Phuket (Air Asia, boek tijdig) of Koh Samui (Bangkok Airways, duur).
Pattaya…tsja, helemaal als het jullie eerste keer Thailand is, zou ik dat echt niet doen. Er zijn zoveel leukere plaatsen en mooiere stranden te vinden. Zou echt zonde zijn om in Pattaya af te sluiten.
Eventueel kan je voor Koh Chang kiezen.
Houd er rekening mee dat deze periode echt HET piekseizoen is voor Thailand. Leg accommodatie dus tijdig vast. Ook nachttreinen zijn in deze periode vaak volgeboekt, dus beter kan je dit ook van tevoren reserveren.
Veel (strand)hotels rekenen op 24 december en 31 december wel verplichte toeslagen voor kerstdiners en oudjaarsdiners, ongeacht of je er aan deelneemt of niet.

Heb net gereageerd in je andere draadje. Mocht het zo zijn dat je werkelijk op 19 december met British Airwys zou vertrekken, dan kom je pas aan op 20 december om 16.10 uur. Dan je koffers vinden, douane etc. en naar een hotel. Dat betekent dat die dag iig voorbij is. Op de terugweg op 2 januari (zoals je aangaf) zou je 's ochtends dan al om 0.30 uur vertrekken. Dus moet je op 1 januari 's avonds al naar het vliegveld.

Dat betekent, dat je 12 nachten in Thailand hebt. Een mogelijke invulling zou zijn om de eerste 3 nachten in Bangkok te blijven, daar van alles bekijken en misschien fietsen. Op zondag (22 ste) zou je de toeristentoer met de trein naar Kanchanaburi kunnen doen vanaf het Hualamphong station.

Maandagavond de nachttrein naar Chiang Main (voor boeking zie http://www.railway.co.th/home/Default.asp?lenguage=Eng) en daar 3 nachten blijven. Zoals Georges al aanbevolen heeft heb je dan 4 dagen omdat je 's ochtends vroeg aankomt. Ik zou daar dan ook naar de olifanten gaan. Zie voor reviews http://www.tripadvisor.nl/Attractions-g293917-Activities-Chiang_Mai.html

Op 27 december vliegen met Airasia naar Phuket (nu 75 euro pp excl. bagage). Als je voor de eerste keer naar Thailand gaat zijn tochtjes naar James Bond eiland en snorkelen bij Koh Phi Phi toch best erg leuk en als je naar een van de andere eilanden gaat ben je toch wel heel wat meer reistijd kwijt. Voor een ticket naar Samui betaal je in die periode minstens 200 euro pp.

Ik weet niet hoe het zit met shoppen en festiviteiten in Bangkok op 31 dec en 1 januari. In ieder geval zou ik er voor zorgen dat ik ruim op tijd terug was in Bangkok, om niet het risico te lopen dat je je vlucht terug naar huis mist. Als je er voor zou kiezen om pas op 1 januari met Airasia terug te vliegen, zou ik het zelf niet aandurven om de vlucht met aankomst om 20.00 uur te nemen. Bagage ophalen, eventuele vertragingen, transfer van DMK naar BKK en dan opnieuw bagage inchecken etc. kost behoorlijk wat tijd.

Je zou eventueel kunnen overwegen om toch te gaan voor een ticket met heenreis naar BKK en terug vanaf Phuket. Dan heb je een stuk minder rompslomp en gereis. Dat kan met Korean vanaf 952 euro pp…

Kijk, dit vind ik nou onwijs leuk: Jullie reacties! Ik krijg zo niet alleen de “vibe” te pakken maar ook een steeds beter idee van wat haalbaar is -want ook daar heb ik niet goed een idee van- en enkele do’s and don’ts.

Ipv Phuket, zal het (voortschrijdend inzicht) zgaz Krabi worden. Ik lees dat het strand van Ao Nang (al die namen; even wennen hoor, wat waar is) vandaaruit een mooie optie is en: Mogelijkheid om naar Kho PiPi te gaan. Boot excursie en/of snorkel/kayaktour doen. (duikers zijn we overigens niet)
Kijk, onze eerste keer Azië en alles ongeorganiseerd doen is wat te hoog gegrepen. Uit onze Amerika ervaringen weten we dat de meesten ook de eerste keer Jan Doets of zo boeken. Om dan te zien hoe makkelijk (beter goedkoper) je alles zelf kan doen. Voor nu proberen we een middenweg te vinden: Met een touroperator tickets boeken en dan eea inkleuren. Idd een dag of 2 Bangkok, dan nachttrein naar Ciang Mai en enkele dagen daar. Dan een vlucht naar Krabi (als ik die kan vinden…) vanwege wat ik hiervoor net schreef. Daarna weer terugvliegen naar BKK. Ik denk op 31 dec. om, inderdaad, de vlucht_mis_stress voor te zijn. En ervoor te zorgen dat we ècht AL ons geld achterlaten…shoppen! :biggrin:
We willen nadrukkelijk niet met een bus-reisgezelschap georganiseerd gaan. Liever onze eigen weg en dan maar dagexcursies boeken. (hier? ter plaatse?) De weg naar trein en luchthaven vinden we ook wel zonder bus met reisleider. Het enige “risico” zoals ik dat zie, is dat je niet weet wat je niet weet. En dus mooie dingen kan missen. Ik probeer dat zoveel mogelijk op te vangen door in te lezen, hier.

Onze eerste “zorg” is nu dus het kiezen van een luchtvaartmaatschappij. Ik wilde er hier iets over zeggen maar doe dat in mijn andere draadje om het zuiver te houden. Als jullie nog reacties hebben op dit stukje dan hoor ik dat heel graag. Ik ben nu net een spons!

Ao Nang (Krabi) is inderdaad een erg leuke plaats om te verblijven. Het strand van Ao Nang is niet het meest geweldige, maar je kan vanaf het strand een longtailboot nemen naar het dichtbij gelegen Railay Beach en Phra Nang, prachtige stranden.
Op Railay is ook accommodatie te vinden, maar Ao Nang is 's avonds gezelliger.
Wacht niet te lang met het boeken van je intercontinentale tickets. Tickets in december/januari gaan altijd vrij snel en worden dan dus ook snel prijzig.
Excursies ? Niet in Nederland boeken…het beste kan je die gewoon via mij boeken :wink:

Via mij…? Hmmm, eens in gedachten houden. Vast wel “special prize, becauze you arr my vrènd”…Haha! lol2
Maar idd, avondvertier is ook belangrijk. Ow…keuzes… En 333travel? Gewoon prima neem ik aan?
Lijkt me trouwens heerlijk: 's morgens op je badslippers, tasje mee, longtailboot, en dan ergens verrast worden met een mooi strand.
Oh ja, heb ook al “the Beach” gedownload om tegen die tijd in de mood te komen…

The Beach…best aardig…maar een beetje vreemde film soms… Je kan ook Hangover II kijken om een beetje in de mood te komen !
333Travel is niks mis mee, maar ik zou voor Viengtravel gaan :wink: