Mooie route 3weken budget?

heejheej;)

Nou…we hebben eindelijk na veel wikken en wegen geboekt!:cheer:
we gaan met zn 2en in februari 3weken maar…maar toch:)
Ben dus druk bezig alles hier te lezen qua routes en bezienswaardigheden(ben uren aan het lezen hier! leuk die voorpret!
maar tis toch lastig om echt een schema te maken…
kom er niet helemaal uit;(
we moeten best behoorlijk budget gaan doen want erg veel meer dan 1000/1500 om daar te spenderen
hebben we denk ik niet.(had ik maar een vak geleerd haha!)

wij dachten in grote lijnen ongeveer zoiets:

paar dagen bangkok/fietstocht maken
kanachanaburi omgeving bekijken erawan falls
ayutthaya
chiang mai
en dan terug om wat eilanden te bezoeken
maar wat is nou het mooiste of het beste? ik hou van mooie stranden en duiken maar wil ook nog wat anders zien misschien
richting ko chang omdat dit dichterbij is vanuit bangkok weer?
of (lijkt me mooier maar is dat ook wel zo?) richting krabi omgeving,koh lipe etc?
en dan vanuit chiang mai naar krabi of phukhet vliegen?
en hoeveel ben je dan kwijt aan kosten?

halen we het wel met ons budget om te vliegen binnenlands?
we vinden met de trein gaan ook wel erg mooi denk ik…(maar daar verliezen we wel weer tijd mee)

Denk dat we iig met de trein naar chiang mai gaan ipv vliegen.
oja en sukhothai lijkt me ook erg mooi!
…is dit allemaal wel mogelijk in 3 weken?

zou super zijn als iemand me (weer) even op weg kan helpen:kus:

kan geen keuzes maken:dag:
grtjas mir

Hee Mir (en Mar),

De beste route (ook voor je budget) is BKK-K’buri-Bkk-Sukhothai-Chiang Mai-BKK-Ko Chang-BKK.
In deze route zit Ayutthaya niet, en dat is bewust zo gedaan, want dat kun je op elk moment dat je in BKK bent , als dagtocht boeken.
Overigens lijken Ayutthaya en Sukhothai enigszins op elkaar.
Ik zou de bus nemen naar Sukhothai, en naar Chiang Mai, en dan de terugreis met de nachttrein maken.

Ko Chang zit vrij op het eind, en dat is het moment waarop je , qua budget, nog kunt bepalen of je naar Krabi wilt vliegen. Aangezien jij wilt duiken, zijn de eilanden rond Ko Chang wellicht een betere keuze dan Krabi.

Hans.

Indien je effen kijkt naar de planning van GROTE touroperators dan heb je een idee van wat ongeveer mogelijk is in een tijdspanne van 2 a 3 weken !
Niet vergeten dat dit in een zeer hoog tempo is en lange dagen!

Succes.:chin:

thanks voor julie reactie!:dope:

even een vraagje: is met de bus gaan in thailand een beetje safe?
we dachten daarom beter met de trein te gaan nl.
Ik heb al bij verschillende touroperaters bij hun planning gekeken en die is idd echt toomuch soms…:wereld:

de een zegt dat duiken beter is bij koh lipe of koh tao en nu dan weer koh chang…:confused:.echt lastig hè kiezen…
maar het is idd misschien een goed idee om daar te gaan bekijken wat we doen aan de hand van ons budget.goeie tip
ayutthaya is dus echt vergelijkbaar met sukhothai? en kunnen we dan dus beter skippen?
weet je misschien hoelang je dan ong zit in de bus naar sukhothai?
en dan dus door naar chiang mai.Na een dag of 5 de nachttrein weer terug naar bangkok of is dat te lang/kort?
we dachten dat het misschien voordeliger zou zijn om meteen vanuit chiang mai naar een van de eilanden te gaan(als het budget t toelaat vliegen…)

pfff wat heb ik een vragen hè?
ben niet zo goed hierin merk ik al…kan niet kiezen hahalol2

IIG alvast bedankt voor jullie wijze raad;)

grtjes mir

Hee Mir (en Mar natuurlijk),

Bus BKK-Sukhothai 6-7 uur, en van Sukhothai naar Chiang Mai 5-6 uur.
Vanuit BKK gaan er over het algemeen VIP-bussen, die zijn (meestal) nieuw en zeker veilig. De bussen op het stuk Sukhothai-Chiang Mai is een beetje afwachten , hangt van de “busmaatschappij” af.
Goed nieuws: Als je de bus te oud vindt, dan kun je een half uur of een uur wachten op de volgende, dat is dan de concurrent.
Minder goed nieuws: Misschien is de bus van de concurrent wel in een slechtere conditie dan de bus die je hebt laten gaan.
This is Thailand !

Ik zeg trouwens niet dat je Ayutthaya moet skippen, je bent vrij vaak in BKK, ook op het moment dat je Sukhothai al gezien hebt, heb je zin in meer van dat (maar het is toch ook wel weer anders), dan neem je ff de trein, het is anderhalf uur naar Ayutthaya. Je zou het dus zelfs op eigen houtje als dagtocht kunnen organiseren. In Ayutthaya kun je fietsen (of meer: Fietsjes) huren, en dan alle tempelruines verkennen.

Dag of 5 in Chiang Mai, het is wel een hele leuke stad, met alle gemakken voor toeristen, en niet duur. Maar : het is februari, de rijstvelden worden platgebrand, vorig jaar smogalarm rond die tijd, geen uitzichten vanaf de bergen, kijk het aan en beslis gewoon ter plekke.

Die 1000-1500 is toch wel per persoon , toch ? Als je geen gekke dingen doet, en niet teveel bier drinkt (Duur!) is 1000 ruim voldoende, je houdt dan zelfs nog over om in BKK te shoppen op het eind.

Hans.

bussen zijn safe in thailand wees maar gerust :beef:
Ayuthaya en sukothai lijken idd op elkaar maar als je dat leuk lijkt toch naartoe gaan hoor. Ayuthaya is vanuit bangkok goed te doen als dagtocht dat is waarom Hans het niet heeft vermeld, hij bedoeld doe dit als dagtocht.
5 dagen chiang mai te kort of te lang tja dat hangt echt van jullie af ik kan me er weken vermaken zonder enkel probleem maar in 5 dagen kan je best wel wat zien en aangezien je niet zo heel lang de tijd hebt denk ik een prima tijd.
dan naar de eilanden vliegen rechtstreeks en dan nog budget ook kan volgens mij alleen met air asia naar phuket van hier zou je de bus naar krabi kunnen nemen
duiken mooier bij koh lipe of koh tao of toch weer koh chang wel dat is een persoonlijke keuze je kan mooi duiken vanaf al deze lokaties maar ook vanaf phuket vanaf krabi is dit idd wel wat minder maar nog steeds de moeite waard vind ik maar ik ben dan ook geen fanatieke duiker (mischien 1 x duiken op de 2 of 3x reizen) dus ik zou zeggen gewoon kiezen, de andere plaatsen voor deze reis vergeten en verder info zoeken over de plaatsen die je wel gaat bezoeken.
En als je dan terug bent in nederland en net als velen besmet bent geraakt met het thailand virus die andere plaatsen weer terug halen in je gedachten en hiermee je volgende reis gaan plannenlol2

Ooooooooooh wat ben ik jaloers op jullie!!!
Wij zijn zaterdag teruggekomen na 4 schitterende weken Thailand. Voor het eerst, maar zeker niet voor het laatst!
Voorafgaand aan de trip heb ik hier ongeveer dezelfde vragen gesteld als jij (en met ons vele anderen). Ben van huis uit nogal een (heel erge) planner, dus ik ga niet de deur uit zonder schema (en een plan b en c). Uiteindelijk ter plekke éindelijk dat ‘plannen’ losgelaten en aldaar ontstond plan d :slight_smile:

Bangkok vond ik aan het begin van de reis écht te druk en na 2 dagen gingen we bijna gillend weg :wink: Het is ons goed bevallen om aan het eind nog even terug te komen in Bangkok, toen konden we het veel beter ‘handelen’. Fietstocht hebben wij bij Co van Kessel gedaan, vond het prijzig (1350 baht, zo’n 30 euro pp) maar meer dan de moeite waard.
Kanchanaburi vond ik een beetje tegenvallen. DE brug staat natuurlijk barstensvol fotoschietende mensen en het museum vin ik wat karig. Had liefst naar de Hellfire Pass gegaan maar daar hadden we geen tijd voor. Erawan waterfallen vond ik supermooi!
Ayuttaya hebben wij inderdaad als dagexcursie gedaan vanuit Bangkok, een fijne manier om de drukte van de stad even achter je te laten. We gingen met de trein, kostte maar 40 baht pp! :smiley:
We zijn daarna met de nachttrein naar Chiang Mai gegaan. Pas 's morgens kan je van het uitzicht genieten (de moeite waard), je spaart de kosten van een overnachting uit en je verliest weinig tijd. Chiang Mai vond ik een echte highlight en was voor ons een heel fijne plek om te verblijven. Zo veel te doen en zien in de omgeving! Zoals hierboven al genoemd, denk ik dat ik er rustig een maand zou kunnen zitten zonder me te vervelen. Vijf dagen klinkt (op een periode van 3 weken) m.i. wel goed, maar als je nog dagen ‘over’ hebt zou ik zeker overwegen wat langer te blijven.
Wij zijn vanuit Chiang Mai direct naar Phuket gevlogen voor zo’n 60 euro per persoon. Wellicht wat prijzig, maar scheelt wel heel veel tijd en dat was me wel wat waard omdat wij ook ‘maar’ 4 weken hadden. We vlogen 's avonds (was de goedkoopste optie) en kwamen rond middernacht op de Phuket aan. Geen ideale tijd, maar dat leek me toch aantrekkelijker dan 2 dagen over land reizen ongeveer.
Vanuit Phuket zijn wij via Ko Phi Phi en Ko Lanta afgezakt naar Ko Lipe. We hebben bij zowel Phi Phi als Lipe gesnorkeld (we kunnen niet duiken helaas, dat staat op het lijstje voor volgend jaar!). Bij Lipe was levend koraal, dit heb ik bij Phi Phi niet gezien. Lijkt me dus zeker voor duikers mooier! Hoe dat bij Ko Chang zit weet ik niet… Nadeel van Ko Lipe kan wel zijn dat het heel klein is, dus echt veel ‘doen’ kan je er niet. Voordeel vond ik dat het er nog niet héél erg ontdekt is door het massatoerisme.

Wij hebben gekozen voor een vrij comfortabele manier van reizen (nachttrein, 2 binnenlandse vluchten en ferryboten) en het reizen is me om die reden qua vermoeidheid erg meegevallen. Ben dol op varen, dus lekker op de boot is voor mij alles behalve een straf, dat scheelt ook wel denk ik :slight_smile: Wel is het zo dat iedere reisdag eigenlijk een ‘weggegooide vakantiedag’ is. Buiten genieten van de omgeving kan je die dagen vaak niet veel doen. Je moet toch op tijd uitchecken en inchecken kan vaak ook pas 's middags. Persoonlijk vind ik een planning “aankomst in Bangkok 11.00, 's middags koninklijk paleis + boottocht chao praya” erg ambitieus. Mijn tip zou dan ook zijn om gewoon ‘hele dagen’ te tellen in de planning, en je reisdagen alleen voor het reizen te reserveren, maar dat is misschien ook voor iedereen verschillend…

Heel veel plezier met de voorbereidingen van je reis! Heerlijk he, die voorpret…
Vind het heel leuk om nu te kunnen zeggen: “Als je nog vragen hebt hoor ik het graag” (dat is het pluspuntje van weer thuis komen), dus bij deze :slight_smile:

heejheej

dat klinkt erg goed! thanks v/d info allemaal!!
fijn om te horen dat koh lipe nog niet heel druk is dus nu,dat klinkt fijn;)
ben ook niet zo`n fanatieke duiker hoor maar heb in de rode zee veel gedoken en daar is het al zo mooi! ben dus wellicht gewoon al wat verwend hahalol2
vind het zowizo al weer tegek om mn hoofd onder water te steken!
lekker visjes kijken!
De drukte van bangkok aan het begin lijkt me ook wel heftig misschien
Ik zal daar waarschijnlijk ook niet zo goed tegen kunnen(hou hier al erg veel van mn rust…) en …(v/d vrouwen onder ons…) moet in de eerste week ook nog een s ongesteld worden dus dat wordt wat…(pms…arghhh!)
maarja we zien t wel,ga genieten!
Hebben jullie de vlucht van chiang mai naar phukhet daar terplekke geregeld?
en gaat dat makkelijk?
We waren idd al van plan het wel wat rustiger te gaan plannen…
ben er nog niet helemaal uit of het ko pha ngan wordt en dan koh tao,dan kun je toch landen op koh samui?(maar daar hoef ik niet te zijn zo te horen…)
of krabi of phukhet(lijkt me ook snel wegwezen daar…) landen en dan naar koh lipe voor de rust? misschien wel toch vanuit bangkok gaan met de bus omdat dat zover ik kon zien wel het goedkoopste is…

hebben gisteren vaccinaties gehaald,super ga eindelijk naar azie!!>>>
echt fijn dat ik hier met al mn vragen terecht kan!
jullie moeten eigenlijk de reis branche in hier haha!

groetjes mirjam

oja en we gaan idd ayutthaya als dagtocht vanuit bangkok doen,goeie tip!
scheelt weer…

Volgens mij zeker een bezoek waard!

om naar ko pha ngan te gaan en vervolgens naar koh tao, dan kun je inderdaad landen op koh samui maar vliegen naar koh samui is wel duurder (minder goedkoop) omdat daar alleen bangkok air op vliegt vanuit bangkok of enkele andere plaatsen in thailand

en werken in de reis branche hmmmm … nee dank je dan zou ik zelfs 's avonds nog aan het werk zijn lol2

De vlucht van Chiang Mai naar Phuket had ik van te voren geboekt (kon het niet nalaten om tóch wat dingen vast te leggen, haha), maar toen we later van Trang terug naar Bangkok vlogen hebben we pas een dag van te voren geboekt. Die deden we gewoon via internet, iemand van het reisbureautje wist te vertellen welke maatschappijen vanuit Trang en Hat Yai naar Bangkok vlogen en die zei dat het goedkoper was om via internet te boeken dan via het reisbureautje. Service he? Zo vriendelijk ben ik ze in Bangkok niet tegengekomen helaas (daar probeerden ze me een vlucht naar Chiang Mai aan te smeren omdat de treinen de komende dagen allemaal vol zouden zitten. Grappig dat het reisbureautje ernaast wél zomaar 2 kaartjes voor dezelfde avond voor de trein kon regelen…).
De vlucht van Trang naar Bangkok was ongeveer net zo duur als die van Chiang Mai naar Phuket, allebei zo’n 60 of 70 euro pp.
Ben van huis uit zelf heel erg van ‘alles van te voren regelen’, maar heb dat in Thailand voor het eerst van m’n leven echt los kunnen laten. In alle grotere, meer toeristische plekken (en dat zijn toch de dingen die je gaat doen als je een land voor het eerst bezoekt…) barst het van de kleine reisagenten die alles voor je kunnen regelen. Met een goede reisgids op zak kan je zelf ook makkelijk alles uitzoeken en dan kom je er ook wel… Kost soms wat meer tijd, maar zelf alles uitvinden heeft ook z’n charme.

Of je voor oostkust of westkust moet gaan weet ik ook niet :slight_smile: Wij zijn naar het westen gegaan omdat het oosten in november/december nog meer last van het regenseizoen schijnt te hebben en ook omdat ik graag die maffe rotsen wilde zien. Verder was Phuket de enige luchthaven waarop je direct vanuit Chiang Mai kon vliegen volgens mij, dat was ook wel handig vond ik. Vanaf daar zaten we in 1,5 uur met de boot op Ko Phi Phi. Door naar Ko Lipe duurde in totaal 8 uur ofzo met de boot (2 uur naar Ko Lanta en 6 uur naar Ko Lipe). Reizen met de boot is trouwens een stuk duurder dan over land! Boot van Ko Lanta naar Ko Lipe kostte 1500 baht per persoon geloof ik. De meest gangbare route over land is met de minibus van Krabi naar Pak Bara (havenstadje in het zuiden) en vanaf daar met de boot naar Ko Lipe, dacht dat je dat voor zo’n 600 baht kon doen. Maar ik hou van zee en varen, en haat minibusjes met koude airco, dus wij zijn lekker met de boot gegaan :wink:

1 like