Tot nu toe heb ik vaak gebruik gemaakt van een reiskoffer (soft case) van bekenden van me - eigenlijk de enige mensen met fatsoenlijke reisbenodigheden in m’n omgeving. Maar aangezien ik steeds een keer of 3-5x per jaar weg ben en zij zelf ook steeds vaker gaan, wordt het moeilijk om steeds een beroep te doen op hun koffer Vandaar dat ik nu eindelijk zelf eens aan het kijken ben.
Ik twijfel nu echter aan het type koffer/tas dat ik zal gaan halen. Een backpack wordt het in ieder geval niet - die heb ik 1 maar vind ik op de een of andere manier niet fijn voor reizen, al die verrekte banden die je moet afbinden vantevoren enzo. Een hardcase koffer vind ik ook niets, die wegen me teveel. Gewicht van de koffer/tas is voor mij erg belangrijk maar ook de degelijkheid.
Na enig speurwerk hier in de stad heb ik de volgende opties gevonden:
Reistas, gewoon simpel 1 vak, geen frame, geen wieltjes. Wel een draagband en érg lichtgewicht.
Soft case koffer. 1 Of meerdere vakken, wieltjes en frame.
De reistas heeft natuurlijk als voornaamste voordeel het gewicht, het ding zelf weegt bijna niets en volgens de verkopers is 'ie wel erg stevig (+30 jaar garantie op model dat ik gezien heb). Het nadeel is natuurlijk dat je kleding verkreukeld (lijkt me) en dat je moeilijk - zoals ik nu wel eens doe - een fles drank of iets dergelijks in je bagage mee kunt nemen omdat die wel eens kapot zou kunnen gaan…
De koffer is wat ik gewend ben maar niet per se nodig heb. Ik kan ook prima zo’n tas over m’n schouder/in m’n hand dragen dus wieltjes hoeven echt niet. Daarnaast is 'ie relatief zwaar (rond de 4-5kg) maar kan ik er wel met een gerust hart een fles drank of iets anders (klein) breekbaars in vervoeren.
Hoe denken jullie hierover? Waar reizen jullie zelf mee?
Hoi
Zo’n reistas zal ik echt niet nemen. Hij is nu wel lichtgewicht maar stop[ er maar eens kleding, wat boeken en een paar schoenen in en loop er dan maar eens me (stel je voor dat je van de ene naar de andere kant van schiphol moet). Dit is echt zo slecht voor je schouders en rug! Nee daar zou ik nooit voor gaan.
Ik zelf heb een backpack voor mijn reizen en een trolley (ook een softcase wel met wieltjes) voor mijn citytrips. Voordeel daarvan is dat deze ook als handbagage mee mag, maar ik weet niet wat voor formaat je zoekt. Ik ben altijd weer blij als ik dat ding gewoon achter me aan kan laten rollen en dat ik hem niet hoef te dragen. Verder is hij denk ik sterk genoeg om bijvoorbeeld een fles heel te laten als je die tussen je kleren inpakt!
Hopelijk heb je wat aan mijn berichtje en succes met de keuze maken!
groetjes lotte
ps Ik zal geen super dure nemen. Als het uiteindelijk niets is kan je hem makkelijker vervangen en mijn ervaring is dat er nergens verzoorzichtig mee gedaan wordt (luchtvelden, busstations, treinreizen ed) er wordt toch wel mee gesmeten of het nu een dure of goedkopere is!
In dit geval een Berghaus Mule 110 Wheel, maar andere merken hebben ook vergelijkbare tassen. Ik heb zelf een Mule 100 (ouder model) zonder wieltjes, een keuze waar ik achteraf soms toch wel spijt van heb. Erg handig bij Berghaus: je kan de draagbanden zo vastzetten dat je hem ook als rugzak kan dragen, voor niet al te lange stukken is dat toch wel erg praktisch. Aan de schouderband dragen daarentegen is verre van ideaal, daarvoor is zo’n tas gewoon al snel veel te zwaar en hangt ie erg vervelend tegen je benen aan te bungelen.
Mijn tas gaat nu inmiddels al een behoorlijk aantal reizen mee waarbij ik er zeker niet al te voorzichtig mee om ga, maar toont afgezien van wat vlekken nog nergens ook maar enig spoor van slijtage. De hele constructie is echt oerdegelijk. Verkreukte kleding is vooral een kwestie van goed inpakken, al is een koffer in dat opzicht uiteraard beter. Kwetsbare spullen zijn wel een lastig verhaal, grote dingen heelhuids thuis krijgen kan je vergeten, maar flessen drank goed ingepakt in kleren en zelfs een 70cm lange opgerolde poster zonder stevige koker (provisorisch ingepakt met lege plastic flesjes, veel plakband en een laag kleren er omheen) heb ik al onbeschadigd thuis gekregen.
Sinds kort heb ik deze duffle met wieltjes: Timberland Wheeled Duffle 79 (was toevallig in de aanbieding bij een lokale tassenspeciaalzaak). Zeer veel ruimte, hoewel niet hardcase, toch redelijk stevig (je kan dus gerust een fles drank erin stoppen). Twee grote vakken en twee kleinere vakken, ritsen komen uit de Samsonite-fabriek (kwaliteit dus) en goede wieltjes (mijn vorige koffer trok scheef als er gewicht in zat, dus de wielen blokkeerden).
Waar je inderdaad om moet letten als je gaat vliegen, is dat koffers altijd los opgestapeld worden in het ruim, dus enige stevigheid is dan wel fijn… Zeker als je breekbare spullen bij je hebt.
Ik zou ook zeker voor wieltjes kiezen, welliswaar gaat het eigengewicht iets omhoog, maar 23kg over de schouder is moordend voor je rug (ik moet regelmatig sleepkeveren voor mijn werk, dus ik spreek uit ervaring)!!
Wellicht is mijn duffle iets te groot voor jouw doeleinde (ik had er de laatste keer 32kg inzitten), maar er zijn uiteraard ook tussenmodellen te vinden.
Lotte, een dure nemen was ik inderdaad niet van plan. Het gaat mij meer om de functionaliteit & degelijkheid. Dat lopen maakt me niet veel uit, ik heb regelmatig meer gewicht op m’n schouders/rug (in de sportschool) dus dat zal het probleem niet zijn.
Die duffles met wieltjes zien er inderdaad ook prima uit voor wat ik nodig heb maar wat is het voordeel ten opzichte van een normale soft case koffer? De tas die ik heb gezien heeft overigens wel de mogelijkheid om de draagbanden te gebruiken zodat je 'm ook op je rug kunt dragen ipv over je schouder.
Hoi het ergonomisch gewichtheffen en een tas over je schouder dragen (dus niets over op je rug) zit een een wereld van verschil. Vergeet niet dat je met een schouder band bijvoorbeeld ook je zenuwen en bloedvaten afkneld met bijvoorbeeld stijve nek en hoofdpijn als gevolg! Waarom wil je eigenlijk graag een soort van grote weekend tas?
Uiteraard zit daar een verschil in, vandaar dat ik 'm ook niet aan 1 schouderband zou zeulen maar aan de handvatten over m’n schouders = rugzak idee.
Het is overigens niet zo dat ik per se een grote weekend tas wil, echter heeft het natuurlijk wel het gewicht als voordeel. Daarnaast ben ik gewoon nog alle opties aan het afwegen, ga komend weekend nog eens de stad in om goed rond te kijken wat me het beste bevalt en zeker niet over 1 nacht ijs
Het mooiste is inderdaad wieltjes. Het gewicht wordt met name door de grond gedragen en zelf hoef je praktisch alleen nog maar de wrijvingsweerstand te overwinnen (vanuit een natuurkundig opzicht :)). Inderdaad, met een flinke tas hang je die niet zo graag over 1 of 2 schouders.
Zoals het spreekwoord luidt: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Kleine investering extra om je rug te sparen.
Het is toch een tas met wielen geworden. Een van Brunotti. Hij is te gebruiken als roltas, draagtas of rugtas. Ideaal en met ca. 100l inhoud ook meer dan groot genoeg Over 1.5 week krijgt 'ie z’n vuurdoop!