Wat voor reistas gebruik jij het liefst?
Een rugzak of toch maar een reistas met wieltjes?
Of zelfs een harde koffer?
Ik zag zelfs een soort van handkar te koop.
Ik gebruikte tot een paar jaar terug altijd een simpele rugzak van Perry Sport. Maar ik wordt ook wat ouder en het ding was toch wel zwaar, ik kreeg er hoofdpijn van en pijn in mijn nek.
Toen heb ik een reistas met wieltjes gekocht bij de Blokker, wat een luxe, zeg! Oogt niet zo sportief, maar het is wel heel erg comfortabel.
Nu ga ik een half jaar reizen en ik wist niet welke tas ik mee moest nemen.
Een tas met wieltjes kun je niet overal gebruiken, op slechte wegen en zand gaan de wieltjes stuk. Maar een rugzak is weer veel te zwaar en zo jammer als de wegen wel goed zijn.
Nu heb ik de oplossing gevonden: een volwaardige rugzak MET wieltjes! :yes:
Weegt wel 4300 gram, maar ik ben er super blij mee.
Dilemma opgelost.
Ik heb met vanalles gereisd, maar voor mij werkt de zachte koffer (dus als koffer, maar van een zachte stof gemaakt (geen idee hoe dat heet)) het beste. Wel met wieltjes, als 't ff kan hahaha!
Ik ben geen rugzak-type, dat heb ik tijdens mijn reis naar Zuid Amerika (4 maanden) wel gemerkt. Ik haat het dat je je rugzak helemaal opnieuw inruimt, alles schoon en gewassen, en een seconde later is alles weer gekreukt en smoezelig! Wellicht ligt dat aan mij, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar.
Mijn ervaring is ook dat je in wezen nooit echt heel veel loopt met bagage, ik bedoel, natuurlijk wel stukken, maar over het algemeen heb je wel een middel van transport. Dat kan zijn van fietstaxi tot vliegtuig.
Dus de zachte koffer, dat is het helemaal voor mij! Heb er eentje van Samsonite.
Overigens, ik vind de harde koffer niet fijn, want ik heb het idee dat daar op vluchthavens veel lomper mee omgegaan wordt. Ook dat kan aan mij liggen haha, dat weet ik niet…
Waarom een zachte koffer, Carolina? Rijdt een reistas op wieltjes niet veel gemakkelijker? Kweenie, maar ik zie die smalle koffers vaak slingerend hun weg vervolgen.
Dat van die harde koffers, ik weet dat het vliegveldpersoneel en buschauffeurs er de pest aan hebben, die dingen schuiven en glijden alle kanten op. Kan me voorstellen dat ze zich dan wel eens op zo’n ding afreageren.
Mijn moeders vriendin had laatst zelfs een gat in haar harde koffer na het transport met een vliegtuig, kun je nagaan.
Een reistas klinkt voor mij te klein hahaha! Plus, ik weet niet, ze lijken me soms erg breekbaar, te flexibel wellicht. De mijne is overigens dus wel semi-hard, waardoor hij aan de onderkant wat meer stevigheid heeft, maar toch flexibel is/kan zijn met pakken of verplaatsen.
Hihi, nou, dat geval dat ik dus heb noem ik toch echt een koffer. Bij een reistas, denk ik eerder aan zo’n flubber weekendtas en het is toch echt meer dan dat, wat ik heb.
Hahaha, geen idee of het nu nog duidelijk is, maar ik hoop het wel!
Ik ben backpacker en reis altijd met rugzak (geen goedkoop geval van Perry Sport) maar een goed merk (de juiste vinden ivm pasvorm duurt lang). Omdat het het makkelijkst is, kan best veel in en ik reis altijd met vervoersvormen waar het in wordt gegooid, gesmeten etc etc en met een rugzak maakt dat geen moer uit. En een rugzak is handig dan een sleeprolkoffer.
Maar als je bv op vakantie gaat en je blijft bv 2 weken in een zelfde accomodatie dan kan je net zo goed een rolkoffer nemen.
grin Nou, voor mij geldt het ook als ik rondreis dat ik een (zachte) koffer prefereer. Ik weet van mezelf dat ik geen hiker ben, iets waarbij voor mij de rugzak een must is. Voor elke andere vorm van reizen heb ik gewoon gemerkt dat dat net zo goed met koffer kan.
Daarbij, ik heb het hierboven al uitgelegd, ik kan gewoon NIET overweg met een rugzak hahaha. Nee, dat is niet aan mij besteed. Heb het altijd heel knap gevonden van mensen die dat wel kunnen.
Dat ligt volgens mij eerder aan WAT voor soort rugzak je hebt. Als je er eentje hebt die op je lichaam aangepast is, dan zou je daar geen last van moeten krijgen.
Ja, daar zeg je wat, Carolina. Misschien heb ik wel de verkeerde rugzak gehad. :sad:
Maar ik blijf het zwaar vinden, 15 kilogram op mijn rug. Zou ik dat met een goede rugzak gemakkelijk kunnen dragen?
ja klopt ik heb een hele ochtend doorgebracht in een hele grote outdoorwinkel die echt heel veel merken rugzakken verkochten en alle rugzakken gepast met en zonder gewicht totdat ik uren later de juiste vond die bij mij het lekkerst zat (wat zit daar veel verschil in…!!)
Ja de verschillen zijn echt heel groot, in het begin denk je van oooh daar kies ik er zo een uit, maar als je begint met passen merk je de verschillen.
De een zit niet lekker op je rug en de ander wel.
De ander zit de heupband gewoon niet lekker.
De ander zitten de schouderbanden gewoon niet fijn, etc etc.
Zo blijf je maar doorpassen totdat er 1 helemaal goed zit.
Ik heb een australisch merk gekocht, die zat bij mij het lekkerst op de rug en de heupbanden en de schouderbanden.
En tevens ziet deze rugzak er heel degelijk en simpel uit, geen rare fratsen, hengsels en bandjes die overal loshangen zoals je bij zoveel ziet. Nee heel simpel en het materiaal is tot op zekere hoogte waterdicht.
Ik heb een MacPac Rimu gehaald. Duur maar bij alle reizen die ik nu heb gemaakt met die rugzak is het een uitstekende koop gebleken.
Ja, daar kwam ik dus ook achter, bij het gaan kopen van m’n rugzak (nu 5 jaar geleden), dat er gigantisch veel verschil zit tussen de ene of de andere rugzak. Ook ik heb een goede gekocht (weet het merk zo niet meer), die perfect aansloot en lekker zat.
Helaas kwam ik er toen tijdens mijn reis achter, dat ik een rugzak gewoon niet fijn of praktisch vind met reizen hahaha! Was wel een goede les dus.
Ik heb ooit eens een simpele goedkope rugzak bij Perry Sport gekocht van hun eigenmerk. Was wel een damesrugzak en de verkoper zei dat ie goed aansloot. Maar goed, ik krijg wel een zere nek als ik met deze rugzak loop, zal dan toch wel niet goed zijn voor mij.
Bedankt voor de info, Elfje.
Carolina, ik kwam er ook achter dat ik liever iets met wieltjes heb. Ik heb mijn rugzak al een paar jaar niet meer gebruikt.
Ik ben zelf ook backpacker dus voorkeur voor rugzak. Wel moet er een goed binnenprofiel in zitten voor draagcomfort. Ook liever een rugzak van 50 tot 55L is dan niet te groot. Gewicht altijd beperken tot max 10kg. Voor kleine mensen een korte rugzak kopen. Ben zelf 1.86m dus heb een langere rugzak. Heb nog nooit nek of hoofdpijn gehad, maar let wel op bij aanschaf en laat je ook goed adviseren (bij Perry Sport lukt dit meestal niet)
Ik ben helemaal gevallen voor de tassen met wieltjes…wat een uitvinding. We gebruiken ze ook bij het kamperen tegenwoordig. Eén voor de kampeerspullen (best een grote) en één voor de kleren e.d… Ziet er misschien niet zo ‘outdoor’ uit, maar het is echt ideaal, vooral op campings waar de auto niet bij de tent mag (hebben we vaak gehad in de VS). Onze nieuwe tent is iets groter, maar de oude paste zelfs in de tas, dus dat was tassen uitladen en rustig naar de plek lopen. En je houdt de boel ook lekker bij elkaar, in plaats van dat alles ergens rondslingert (als je met de auto reist). Voor reizen met de trein vind ik ze ook heel handig. Dat gesjouw van ‘vroeger’ mis ik dus totaal niet!
Ik gebruik al jaren een kofferrugzak. Ik heb het ding al op heel veel reizen meegehad en het draagt als een koffer of een rugzak, wat je wil. Het is maar net hoe het uitkomt, maar het grootste voordeel vind ik dat je hem opent als een koffer en dat daardoor alles wat overzichtelijker tevoorschijn komt en benodigde dingen makkelijker te vinden zijn.
Het gaat om een sterke zachte stof, plooibaar en daardoor makkelijk in bagagerekken enzovoort te proppen.
Persoonlijk vind ik hem ideaal, maar ja dat is persoonlijk he.