ik heb een vraag…
Vanaf deze zomer ga ik 6 maanden naar midden- en zuid-amerika (2 mndn Costa Rica, 2 mndn Ecuador en 2 mndn Argentinie).
Ik ben van plan om in Costa Rica en Argentinie een maand spaanse les te gaan volgen en om in Ecuador 6 weken vrijwilligerswerk te gaan doen. Daarnaast wil ik ook rondreizen in de landen, maar dan kan ik een deel van mn bagage achterlaten bij mensen die ik ken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een koffer, omdat ik snel last heb van mn schouder met tillen etc en een koffer lijkt mij handiger om spullen te vinden. Ik twijfel nog, dus vroeg me af wat jullie mij zouden aanraden?
In dit geval een Berghaus Mule 110 Wheel, maar andere merken hebben ook vergelijkbare tassen. Ik heb zelf een Mule 100 zonder wieltjes, een keuze waar ik achteraf soms toch wel spijt van heb. Erg handig bij Berghaus: je kan de draagbanden zo vastzetten dat je hem ook als rugzak kan dragen, voor korte stukken over wat lastiger terrein is dat toch wel erg praktisch. Een koffer met wieltjes is leuk voor een perfect vlakke ondergrond, maar bij slechte bestrating, onverharde ondergrond of op bijvoorbeeld stations met veel trappen is zo’n ding knap onhandig.
wat misschien ook iets is om op te letten. Kijk dat er geen harde bodem met dito rand in de tas zit, want als je veel met openbaar vervoer reist moet je je tas vaak onderuit een bus halen etcetera en dat klapt 'ie vaak met die harde rand tegen je schenen… Dat kan behoorlijk zeer doen en je benen worden er nier mooier op;)
mijn ervaring is, dat je met een koffer of tas, snel met 1 hand draagt, waardoor je juist last krijgt van je rug.
met een volle rugzak, die goed is afgesteld en goed is ingepakt, wordt al het gewicht evenredig over je hele rug verdeeld. het zou geen pijn moeten doen… voordeel is (cker met rondreizen) dat je altijd beide handen vrij hebt voor trapleuning vastpakken, reisgids vasthouden, buskaartjes gereed houden etc…
Ja en het gewicht steunt zelfs grotendeels op je heupen, als de tas goed is afgesteld en goed past bij jouw lijf. Dus een tas altijd passen in de winkel, en hulp vragen aan een ervaren verkoper bij het instellen! En niet af gaan op anderen die hun favoriete tas aanraden; wat bij hun rug lekker zit, kan bij jou misschien niet passen.
Buiten dat hij goed moet passen, zoals men hierboven schrijft, zorg dat het zware spul onderin zit. Hierdoor ligt de rugzak stabiel en is het beter voor je rug.
Ik ben benieuwd of jullie deze vraag ook voor mij willen proberen te beantwoorden!!! Ik twijfel ook tussen de backpack en koffer. Ik heb een koffer met wieltjes (zo’n zachte, die eruit ziet als een tas) en als ik voor een backpack zou gaan, leen ik die van een vriendin, ga er dus niet een kopen.
Situatieschets: mijn man en ik gaan voor 2,5 maand op reis, en doen daarbij Brazilie, Argentinie, Chili, Australie, Bali, Singapore, Phuket en Hong Kong aan. In principe zitten we overal in steden en zijn we van plan deze ook te gaan bekijken (behalve op Bali en Phuket, dat wordt vooral strand met een beetje cultuur), en hier en daar ook dagtrips te doen naar national parks e.d. Echt in de bush-bush verwacht ik dus niet te komen, toch twijfel ik! Ik zou de koffer graag meenemen voor het praktische aspect (hoef niet te dragen) en twijfel of er in een backpack meer kan dan in een koffer? Als dat zo is dan overweeg ik dit ook nog… Maar wat vinden jullie???
ze hebben beiden voor- en nadelen. Persoonlijk ben ik meer van de backpack, omdat ik veel met openbaar vervoer reis, waar deze toch echt handiger voor is. Een koffer is niet flexibel, dus heeft bij bagageruimte meer plaats nodig. Een backpack en een reistas passen makkelijker nog ergens tussen. Kijk maar naar een kofferruimte van een auto, daar krijg je misschien twee koffers in en heb je nog veel ongebruikte plek over. Stel je ook eens voor dat je op een klein vliegveld of busstation aankomt, waar even geen bagagekarretjes vrij zijn en je een flink stuk haastig moet lopen. Kan natuurlijk ook met een koffer en een reistas, maar uit ervaring weet ik dat een backpack het handigst is met reizen. Een koffer is fijn voor een trip zonder verdere verplaatsing, of je neemt een kleinere uitvoering, welke minder lomp zijn dan de grote.
Zoals al werd gezegd, “elk nadeel heb ze voordeel” - Johan Cruyff.
Op zulk soort reizen reis ik altijd met een backpack. Ik denk dat daar wel minder in past dan een koffer, maar ik wil ook niet teveel gewicht mee, daar loop je alleen maar mee te slepen. Gewoon vaak je (weinige) kleding wassen dus, en onderweg zul je soms ook nog leuke kleding willen bijkopen.
Ik denk dat het allebei wel kan, maar zoals gezegd, elk heeft z’n eigen voordelen en nadelen.
Ik snap jullie punten heel goed! Neem ik zeker mee in de uiteindelijke keuze haha… Toch twijfel ik nog omdat we op heel veel vliegvelden zullen zijn (16 stuks) en je daar toch liever rollend dan sjouwend loopt… Maarja… Elk voordeel heb zn nadeel en andersom he:zon02:!!
Zelfs op vliegvelden heb ik liever een backpack dan een koffer. Je moet altijd stukken lopen omdat de trolleys niet overal doorkunnen. Een koffer rolt niet makkelijk een roltrap op! (Wel af, maar of je daar gelukkig van wordt??? ;))
Van de taxi naar binnen is soms met alle opstapjes niet goed met een trolley te doen. Natuurlijk zijn er porters, maar die vragen altijd veel te veel.
Niet alle vliegvelden zijn zo comfortabel als Schiphol…