Wat voor bagage meenemen?

Hallo iedereen!

Effe een vraagje over de soort bagage die je best meeneemt voor een groepsrondreis. Geraak er nl maar niet uit…
Wat vinden jullie? Een duffeltas, een tas op wieltjes of een grote backpack? Ben zelf gewoon om altijd met een grote koffer op 4 wielen te reizen, maar ik heb al begrepen dat dat niet zo handig is voor een rondreis. We gaan zowel met vliegtuig, openbaar vervoer, minibus als trein reizen ter plaatse. (Peru)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

In de westerse steden lopen de wieltjes misschien nog soepeltjes over de straten, maar in Afrika, Azië en Zuid-Amerika zitten de straten vaak vol kuilen, gaten en hobbels, en vind je vaak bedelaars, handelswaar, zwerfhonden en andere dieren op je pad. Niet de meest geschikte plek voor een koffer op wielen. Als je bagage steeds wordt gedragen, zoals bij een geheel verzorgde busreis, is een koffer natuurlijk ideaal. Houd er echter wel rekening mee dat een koffer diefstalgevoeliger is dan een rugzak.
Bij de voorbereiding op een reis is het allereerst van belang om te bepalen waar je je bagage in gaat vervoeren, in een rugzak (“backpacker”) of een koffer (“suitcase”). Onder reizigers is een rugzak verreweg het populairst. Zeker naar een verre bestemming is een backpacker veel handiger. Een rugzak is over het algemeen wendbaarder, loopt prettiger en kan makkelijker in kleine bagageruimtes gepropt worden, zoals in het laadruim van een bus of in de achterbak van een taxi.
Bijkomende voordelen zijn dat een rugzak na de vlucht op het vliegveld doorgaans eerder op de bagageband terechtkomt en dat je een backpacker ook kunt gebruiken voor trips, trektochten en expedities ter plaatse. Een rugzak is multifunctioneel en kun je ook thuis weer voor talloze activiteiten gebruiken. Voor een korte stedentrip of een georganiseerde busreis prefereren sommige reizigers een koffer, omdat ze hierin hun bagage netter kunnen ordenen. Maar ook hier geldt dat een rugzak in de meeste landen meer voordelen biedt.
De vele websites met adviezen, accessoires, reiswinkels en paklijsten geven de wereldreiziger nuttige handvatten wat betreft uitrusting en bagage, maar uiteindelijk moet je toch zelf je rugzak aanschaffen en inpakken. Zorg dat je goed bent voorbereid, koop de uitrusting die jij het prettigst vindt, en neem alles mee waarvan jij denkt dat het tijdens je reis van pas komt. Dan zit je eigenlijk altijd goed.

Ik neem altijd een stevige “sporttas op 2 wielen” mee, eentje met degelijke wielen. Daarmee kan ik op zeer onregelmatig terrein toch de wieltjes gebruiken (zelfs trappen op en af). En is toch gemakkelijk in laadruimtes te proppen. Een koffer zou ik sowieso niet doen.

Zelf heb een reistas zonder frame met wieltjes. Je kunt hem ook over de schouder dragen bijvoorbeeld trap op of bij een vieze of slechte weg. Wat ik wel heel handig vind zijn bagageorganisers hier kun je,je spullen heel overzichtelijk in opbergen, ook als je kiest voor een rugzak, het wordt dan geen rotzooi en alles is makkelijk te vinden.
Bij Perry Sport zijn ze het goedkoopst, 3 stuks van verschillend formaat voor ongeveer € 13,- dit is een luxe uitvoering, bij Bever e.d. zijn ze een stuk duurder. Veel goedkoper, maar minder kreukvrij voor je kleren zijn waszakjes voor in de machine, bij Action 2 stuks voor ik dacht € 0,70.

Een backpack als je trekkings met je tas gaat maken en/of als je vaker wilt gaan reizen in ontwikkelingslanden.

Als je bovenstaande niet gaat doen, dan kan een tas met wieltjes ook wel, die je ook op andere manier kunt dragen (een of twee banden). Bijvoorbeeld Eastpak maakt mooie koffers van slap materiaal met wieltjes en uitschuifhandvat, maar ook banden voor je schouders (weggestopt in een ritsgedeelte) voor noodgevallen. Dit zit natuurlijk niet lekker voor lange stukken lopen, maar als je dat toch niet gaat doen dan kan het volstaan. Eastpak heeft ook levenslange garantie.
Ik ben blij met mijn Eastpak modelletje van 44 liter (en is ook het maximale handbagageformaat dus ik kan kiezen om niks in te checken en alleen met die tas als handbagage te reizen), maar ze bestaan ook groter. Ongeveer zo ziet hij eruit, en in de achterkant zitten dus ook nog banden voor je schouders (die je er alleen uit haalt als je ze nodig hebt).

Overigens zou ik eerst eens in mijn omgeving rondvragen of iemand misschien een backpack ofzo te leen heeft. Hoef jij niet meteen veel geld uit te geven aan een tas die je misschien maar 1x gebruikt.

als je een groepsrondreis gaat maken, geeft de reisorganisatie waarmee je gaat vaak ook aan wat de voorkeur is en hoeveel kilo je maximaal mee mag nemen. check het eens voordat je iets gaat aanschaffen wat zij aanraden/vaststellen.
gr mariska