Tas/rugzak?

Hallo!
Ik ga in oktober voor +/-9 maanden naar het buitenland. Ik maak een reis om de wereld om overal waar ik kan helpen vrijwilligerswerk te doen. Ik reis door Afrika, Azie en Zuid Amerika. Ik reis dus wel veel maar doordat ik vrijwilligerswerk doe ben ik ook vaak langere tijd op 1 plek.

De vraag is nu, wat denken jullie dat handiger is; Reizen met een gewone reistas (zo een met wieltjes en veel ruimte) of reizen met een rugzak. (makkelijker mee te nemen maar beperkte ruimte)

Bedankt alvast!

Een rugzak is er in verschillende maten, óók grote maten dus. Het is dus absoluut niet waar dat een tas op wieltjes meer ruimte biedt.

Wanneer je van plan bent op toeristische plekken te blijven, grote steden, hotelletjes etc dan heb je een backpack niet echt nodig en kun je beter een sporttas met wieltjes nemen. Simpelweg om dat deze makkelijker in te delen en op te ruimen is. Ik heb met mijn backpack regelmatig ruzie omdat ik iets nodig heb waar ik slecht bij kan door alle verschillende compartimentjes etc. Moet je alleen van je hostel naar het station lopen dan is het makkelijker om je tas te trekken dan al dat gewicht op je rug te hebben wanneer het 35 graden Celcius is.

Maar: ben je van plan een beetje off the beaten track te gaan, en je wilt eens een lokale bus/boot verbinding nemen, een paar dagen gaan wandelen/kamperen, gaan slapen in de openlucht etc dan is een backpack ideaal.
Het aantal keer dat ik mensen heb zien klooien met hun trekkoffer op wieltjes door het rode zand van de Australische outback of door de modder in de bush van Costa Rica is niet meer te tellen.

Kortom, ligt er dus een beetje aan waar en hoe je gaat reizen :slight_smile: Maar ik zou lekker voor een backpack gaan. Avontuurlijk, makkelijk en stevig gemaakt. Heb je je leven lang plezier van!

Eens met Anna: als je langere tijd op één plek zit is een rugtas niet per se nodig. Ik ben op zich best tevreden over mijn Nomad Sahara, maar ik vind het best een gesjouw.

Met een grote rugzak, een dagrugzak en nog een klein rugzakje zou ik het best handig gevonden hebben als de grote rugzak wieltjes zou hebben gehad… (hangt er natuurlijk ook van af waar je naartoe gaat).

Het klinkt alsof jij wel een beetje de dorpen in wilt, daar is vaak het vrijwilligerswerk te doen. En daar zijn niet altijd geplaveide wegen (meestal niet juist!) waar jij met je wieltjeskoffer kunt lopen.

Er bestaan ook allerlei tussenvormen. Goeie comfortabele backpacks met ‘ook’ wieltjes (die dan iets minder soepel rijden dan echte rolkoffers, maar toch…). Of rolkoffertjes met ‘ook’ schouderbanden (die dan weer niet zo lekker dragen als je er een half uur mee moet lopen, maar het kán wel…).
En qua backpacks heb je tegenwoordig ook tassen die met een rits helemaal rondom open kunnen klappen net als een koffer dus waar je wel makkelijk bij al je spullen kunt. Bovendien is het gewoon een kwestie van een vaste plek voor alles hebben en slim inpakken, dus de dingen die je vaak nodig hebt bovenin of in een zijvakje, of in je dagtas/handbagage.

Hoihoi,

Leuke plannen zeg! Ik ben ook van plan te gaan reizen en evt. vrijwilligerswerk te gaan doen, o.a. in Afrika. Ik ben wel benieuwd naar jou plannen, heb je al contact met organisaties, ga je alleen?

groetjes Diana