Hallo,
3 weken is erg kort dus je moet het slim aanpakken.
Het is niet zo moeilijk om de hele toeristische plaatsen te vermijden. Rond de jaarwisseling gaan de NZ-landers zelf massaal op vakantie naar het strand.
De Coromandel is waanzinnig druk dus die maar een ander keertje doen. Voor een hot water beach kun je ook naar Kaphia aan de west kust van het Noord eiland. Dit is vlakbij Hamilton. Je hebt er alleen zwart zand en geen wit zand.
Rotorua waanzinnig toeristisch dus maar overslaan.
Maar tussen Rotovegas en Taupo ligt een bijzonder mooi thermal park wat niet zo druk is nl: Orakei Korako: een uur vanaf Taupo. Vanaf Auckland is dit waarschijnlijk zo’n 4 uur rijden als je het rustig aan doet.
Taupo weer erg druk maar de moeite waard om doorheen te rijden. De weg van Taupo naar Het Tongariro national Park is een van de mooiste wegen in het Noord Eiland. Het gaat langs het Taupo meer (wat een waanzinnig groot krater meer is) via native bush naar 3 actieve vulkanen. Wow.
Onderweg kun je bij Tokaanu naar een niet commercieel thermal Park (Geen entree dus en er is meestal niemand). De heet water pools in Tokaanu kunnen echter wel weer druk zijn maar echter wel erg relaxed. (Altijd wel mond, neus en oren boven water houden en niet splashen vanwege Menigities in thermal water in NZ).
Absoluut doen: Tongariro Crossing in het Tongariro national Park. Wel zo vroeg mogelijk vertrekken s’ochtends om de massa’s ruim voor te zijn. Er vertrekt al een bus vanaf 5:45am. Hier woon ik in de buurt dus ik kan je er altijd meer over vertellen.
Van Tongariro direct naar Wellington rijden naar het Zuid Eiland. In het Zuid eiland wonen een stuk minder mensen dus ook minder druk.
Ik zou de westkust afrijden. Waanzinnig mooi en afwisselend.
Abel tasman Park kayaken en dan door naar het zuiden.
Als je weinig tijd hebt sla dan de gletsjers over. Die hebben we ook in de Alpen 
Haast native bush: alsof je in een sprookjes bos loopt,
Wanaka Geweldig om te zien, bergen, helderblauwe meren etc
Queenstown, vreselijk druk dus kan je best overslaan en Wanaka is net zo mooi en niet zo toeristisch.
Te Anau en Milford Sound, als je hier tijd voor hebt dan absoluut doen. Milford Sound verblijf wel van te voren boeken er is maar 1 lodge.
Ook een idee om terug te vliegen naar Auckland vanaf Queenstown of Christchurch om tijd te winnen.
Ik woon sinds 8 jaar NZ dus als je meer vragen hebt stuur dan een mailtje.
Veel reis plezier