Welke plaatsen vermijden in NZ?

Joeps,

Wij gaan komende jaarwisseling voor 3 weken (te weinig verlof :s) naar NZ. We zullen dus wat moeten selecteren in wat we bezoeken en wat niet.

We zouden heel graag bv geothermische activiteit zien (streek Rotorua) maar als het kan dan net daar waar er minder toeristen zijn.

Voor de mensen met ervaring:

Zijn er plaatsen die we best vermijden in de zin van ‘te veel’ toeristen?

Kennen jullie plekjes die vergelijkbaar zijn met de highlights, maar minder bekend?

Alvast bedankt!

Wouter

Hallo,

Als je echt de mooie dingen wil zien in Nieuw Zeeland zul je als snel toeristen gaan tegenkomen. Zoals bv Milford Sound is zeer de moeite waard maar ook zeer toeristisch. Ik heb er in NZ eigenlijk nooit echt last van gehad. Mijn advies zou zijn om een auto te gaan huren of camper en lekker te gaan rondtoeren. Kwa tijd zou ik ik alleen het zuidereiland doen daar is net even iets meer te doen en erg mooi kwa natuur. Je rijd rond en kunt overal stoppen waar je wilt en daar zijn soms gewoon niet veel mensen geweldig is dat.

Hallo,

3 weken is erg kort dus je moet het slim aanpakken.

Het is niet zo moeilijk om de hele toeristische plaatsen te vermijden. Rond de jaarwisseling gaan de NZ-landers zelf massaal op vakantie naar het strand.

De Coromandel is waanzinnig druk dus die maar een ander keertje doen. Voor een hot water beach kun je ook naar Kaphia aan de west kust van het Noord eiland. Dit is vlakbij Hamilton. Je hebt er alleen zwart zand en geen wit zand.

Rotorua waanzinnig toeristisch dus maar overslaan.

Maar tussen Rotovegas en Taupo ligt een bijzonder mooi thermal park wat niet zo druk is nl: Orakei Korako: een uur vanaf Taupo. Vanaf Auckland is dit waarschijnlijk zo’n 4 uur rijden als je het rustig aan doet.

Taupo weer erg druk maar de moeite waard om doorheen te rijden. De weg van Taupo naar Het Tongariro national Park is een van de mooiste wegen in het Noord Eiland. Het gaat langs het Taupo meer (wat een waanzinnig groot krater meer is) via native bush naar 3 actieve vulkanen. Wow.

Onderweg kun je bij Tokaanu naar een niet commercieel thermal Park (Geen entree dus en er is meestal niemand). De heet water pools in Tokaanu kunnen echter wel weer druk zijn maar echter wel erg relaxed. (Altijd wel mond, neus en oren boven water houden en niet splashen vanwege Menigities in thermal water in NZ).

Absoluut doen: Tongariro Crossing in het Tongariro national Park. Wel zo vroeg mogelijk vertrekken s’ochtends om de massa’s ruim voor te zijn. Er vertrekt al een bus vanaf 5:45am. Hier woon ik in de buurt dus ik kan je er altijd meer over vertellen.

Van Tongariro direct naar Wellington rijden naar het Zuid Eiland. In het Zuid eiland wonen een stuk minder mensen dus ook minder druk.

Ik zou de westkust afrijden. Waanzinnig mooi en afwisselend.

Abel tasman Park kayaken en dan door naar het zuiden.

Als je weinig tijd hebt sla dan de gletsjers over. Die hebben we ook in de Alpen :slight_smile:

Haast native bush: alsof je in een sprookjes bos loopt,

Wanaka Geweldig om te zien, bergen, helderblauwe meren etc

Queenstown, vreselijk druk dus kan je best overslaan en Wanaka is net zo mooi en niet zo toeristisch.

Te Anau en Milford Sound, als je hier tijd voor hebt dan absoluut doen. Milford Sound verblijf wel van te voren boeken er is maar 1 lodge.

Ook een idee om terug te vliegen naar Auckland vanaf Queenstown of Christchurch om tijd te winnen.

Ik woon sinds 8 jaar NZ dus als je meer vragen hebt stuur dan een mailtje.

Veel reis plezier :slight_smile:

1 like

Hallo, 3 weken is kort maar wel te doen in een heel strak schema. zelf zou ik een van de twee eilanden kiezen, maar snap dat je zoveel mogelijk wil zien.
Must to see: Zuidereiland: Milford sound(toeristisch maar net als Moira geen last van)
Kaikoura tenminste als je walvissen wil spotten.
The West Coast met zijn gletsjers, en diversiteiten aan vegetatie en pankake Rocks.
En met stip op een een dagtour wandlen/kajakken in Abel Tasman park!

Noordereiland: Tongariro Trekking
Roturou ivm de vulkanische activiteit wat je aan geeft hier onder zijn al goede tips gegeven, zelf Wai-o-tapu gadaan in februari ten tijde bijna geen mens te zien.
Bay of Islands/ Coromandel schiereiland prachtige natuur en stranden.
Veel plezier met voorbereiding en planning!

Bedankt voor de tips!

3 weken is kort, maar op andere topics hier staan ook tips.

Vergis je niet: heel toeristisch in NZ is nog altijd vrij rustig vergeleken met europese “toeristische” drukte. En highlights zijn highlights. Je hoeft niet in rijen te staan, dus no worries…

Ik zou met 3 weken zeker niet ten noorden van Auckland gaan. daar heb je gewoon de tijd niet voor en zo bijzonder zijn de bay of islands niet.

Ik zou zeggen: Noordereiland: rotorua, tongariro park en dan door naar zuidereiland.
Daar abel tasman park, naar westkust via gletsjers en fjorden. Dan evt nog naar queenstown afh van de tijd. En dan binnendoor naar Christchurch.

Zet niet in op steden, die zijn echt niet de moeite waard…Het is europa niet…

3 weken is niet te kort, wij hebben drie weken over beide eilanden gedaan en echt niet gehaast. Geen superstrak schema gehad en op twee dagen na geen lange rijdagen gemaakt.

En toch alles gezien wat we wilden zien. Je moet wel keuzes maken, maar dat moet je altijd. Als je 6 maanden hebt zul je zien dat je nog steeds dingen moet schrappen.
Als je veel tijd hebt maak je minder plannen, blijf je in het begon van de reis overal veel te lang hangen en moet je aan het eind van je reis alsnog haasten.

En qua drukte met toeristen, tja het is nu eenmaal een populair land. Maar ga eens lekker vroeg op pad dan ontloop je al heel veel drukte en geniet je in rust van al het moois. Lunch 's middags lekker lang en uitgebreid en ga dan tegen het einde van de middag weer iets bekijken, bijna iedereen is dan al weer op weg.

Op deze manier hebben wij Milford Sound en Rotorua ‘leeg’ kunnen bekijken. En dan is het ineens wel heel erg de moeite waard geweest, ik had het niet willen missen! Niet zomaar iets overslaan vanwege drukter dus, maar wees eens creatief!

Hoi Hink,

Half januari ga ik met mijn vriend naar NZ. We hebben daar 25 volle dagen. Ik ben benieuwd welk reisschema jij hebt aangehouden. Wij willen namelijk ook beide eilanden bezoeken en zijn nu globaal een route aan het uistippelen. Tips zijn altijd welkom!

Groeten, Angelique

Ik heb je een PB gestuurd, succes!

Hoi Hink,

Zou je mij aub ook je reisroute kunnend doorsturen? Wij zullen vermoedelijk maar 2,5 weken de tijd hebben en zouden zoveel mogelijk van het zuidereiland en eventueel de highlights van het noordereiland willen zien. Hebben jullie een auto of camper gehuurd? Via welke maatschappij?
Alvast héél erg bedankt voor je hulp!

Groetjes,
An

Hoi hoi,

Wij hebben ook 25 volle dagen. Ben erg benieuwd naar jullie schema. Zouden we dit mogen inzien?

Groetjes Remco en Jolanda

Ps Verder nog tips/ adviezen??

Wouter is denk ik al terug, maar ik zie dat er nog meer mensen dit topic lezen, dus vandaar;

Wij hebben het noordereiland “snel” gedaan (en daar had ik graag langer gebleven) zodat we op het zuidereiland langer konden blijven. Ons schema:
dag 1: aankomst auckland
dag 2: naar pahia
dag 3 pahia
dag 4 naar takapuna (auckland)
dag 5 via waitomo naar rotorua, voor 's avonds vooraf het hangi diner geboekt
dag 6 van rotorua eerst gemountainbiked in redwoods, dan jetboat in huka falls en toen via taupo naar tongariro
dag 7 tongariro
dag 8 naar napiers
dag 9 naar wellington
dag 10 naar marlborough sounds
dag 11 marlborough sounds
dag 12 abel tasman park
dag 13 en 14 abel tasman park
dag 15 via punakaiki naar greymouth (niet erg interessant maar handige tussenstop)
dag 16 naar franz josef
dag 17 franz josef
dag 18 naar queenstown
dag 19 queenstown
dag 20 te anau
dag 21 milford sound
dag 22 milford sound
dag 23 naar queenstown
dag 24 naar christchurch
dag 25 christchurch
dag 26 dagtocht akaroa
dag 27 naar christchurch

Ik zou nu denk ik Napiers overslaan en langer in Rotorua blijven (al is de wijntour in napiers erg leuk en goed!), want daar is erg veel te doen; ik zou dan ook zeker in de redwoos mountainbiken.
Milford sounds zou ook als dagtocht vanuit te anau kunnen of als je met twee chauffeurs bent zou je vanuit queenstown in een keer kunnen rijden en te anau overslaan. Wij moesten er erg vroeg zijn omdat wij daar wilden kanoen en wandelen, maar als je alleen de sounds wil zien heb je daar minder tijd nodig.
Zelf vond ik abel tasman en milford sound allebei erg mooi, maar als je tijd te kort komt zou je daar nog een dag minder kunnen blijven.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan?