- Zucht - Ik had reeds zo’n mooie reactie ingetypt tot ik op het kruisje rechtsboven druk, grr. Ik hervat;
Als achttienjarige wandelde ik de twee afgelopen zomermaanden doorheen Noorwegen met rugzak en tent - op zoek naar natuur, cultuur en vooral avontuur. Een onvergetelijk mooie ervaring waarover ik moeilijk kan zwijgen - ook ik deel bij deze graag even mijn aanbevelingen:
Na een tweetal dagen in Oslo te vertoeven zou ik per auto richting zuiden rijden om reeds één van de vier soorten natuur in Noorwegen te ontdekken: de zuidkust. Eénmaal Tønsberg (het oudste Noorse stadje) bereikt, raad ik jullie aan via een tweede soort Noorse natuur: het gebergte, richting de derde soort natuur te rijden: het fjord-Noorwegen. Vanuit Tønsberg richting het magische Lysebotn (dat dorpje daar beneden). Als u houdt van een stukje natuur kan u overwegen een tweedaagse te plannen richting het toeristische Kjerag. Een dagwandeling hierheen is uiteraard mogelijk, maar als (romantische) natuurliefhebbers zou een tweedaagse mooi kunnen zijn.
Vanuit Lysebotn kan u richting Bergen vertrekken - we zijn overigens reeds aangekomen in het Fjord-Noorwegen. Onderweg passeert u mogelijk Stavanger, zoals u zelf wil… Qua stad zijn Stavanger en Bergen zowat gelijk, maar aangezien Bergen veel toeristischer is, zijn daar meer en mooiere (dagelijkse) events: een vismarkt die MOET bezocht worden, een panorama-uitzicht, het kleurrijke Unesco-werelderfgoed Brygge-ding…
De Sognefjord en gletsjergebied Olden als vervolg, Ålesund als volgende en Trondheim als laatste halte vooraleer terug te keren richting luchthaven lijkt me absoluut geen slechte planning. Niet te veel en zeker ook niet te weinig voor drie weken per auto. Onderweg komt u ongetwijfeld nog wel enkele locaties tegen waar u niet onderuit kan aan een tussenstop vanwege de schoonheid, u zal wel zien.
Enkele nuttige opmerkingen:
Over dat vissen hoeft u zich absoluut geen zorgen te maken. OVERAL aan de westkust kan u (zonder licentie) vissen. Opgelet: voor meren en rivieren hebt u een licentie nodig.
U reist met de auto, maar weet dat een autosnelweg in Noorwegen in geen geval op een Nederlandse/Belgische autosnelweg lijkt. Maximaal twee rijvakken, meestal één.
Om die één rustige week te beleven, zou ik u aanraden deze op te splitsen: halve week Bergen (voor de schoonheid van de stad + rust), halve week Alesund (voor de echte - echte rust).
In de omgeving van Lysebotn, Kjerag en Stavanger zal u zich dichtbij Prekestolen bevinden. Dé toeristische nr. 1 van Noorwegen, u wandelt er niet zonder iemand te zien, maar het uitzicht daar vanboven is onbeschrijflijk. Zelf heb ik absoluut geen voorkeur voor de toeristische plaatsen, maar dàt uitzicht, die ervaring doet A L L E S even stilstaan.
Mocht u trouwens een echte natuurliefhebber zijn en u reist per tent, aarzel zeker niet om te vragen naar enkele kampeerplaatsen (in de vrije natuur). Mijn avontuur is intussen een vijftal maanden geleden, maar ik herinner me elke locatie nog alsof het gisteren was, gewoon, schitterend.
Tot slot:
Mijn excuses mocht ik wat freaky lijken en mijn excuses voor eventuele schrijffouten, geen zin om dit bericht na te lezen: té moe.
Slaapwel.