Welke plaats?

Ik heb door het speuren op internet al een beetje een beeld gekregen welke steden/ gebieden we willen gaan bezoeken.
We gaan 3 weken en willen de 2e week eigenlijk op één plek blijven in een vakantiehuis.

De plekken/ omgeving die wij in gedachten hebben zijn: Bergen, Voss, Flam,Sognefjord, Olden (gletsjergebied), Geiranger, Alesund.

Deze plekken in ogenschouw genomen: waar kan ik het beste een huis huren, die als uitvalbasis kan dienen voor een groot aantal van deze bezienswaardigheden? Het liefst ook nog aan het water, zodat mijn man kan gaan vissen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet, Marion

Bergen -> Mooie stad, maar een week lijkt me te lang.

Voss -> Dan zou ik iets Noorderlijker kiezen voor Sognefjord, helemaal als je wilt vissen

Flam -> Vond ik geen leuke plaats.

Sognefjord -> Mooi gebied, helemaal het stuk bij Gaupne in de buurt. Je hebt dan ook vrij veel mogelijkheden om dingen te zien. (oa. gletsjertocht, zie http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=129318)

Olden -> Ook een mooi stuk, Gletsjers en Geiranger binnen bereik.

Geiranger -> Leuk plaatsje, toeristisch maar niet te toeristisch. Heel mooie omgeving en gletsjers bij Olden goed bereikbaar. Daarnaast Trollstigen in de buurt. (Zitten ook wat betaalbare restaurants en een leuk koffietentje, die zullen elders vast ook zitten, maar we zijn daar toevallig uit eten geweest enzo)

Alesund -> Nooit echt in de stad geweest. Geiranger bereikbaar (wel redelijk eind rijden). Runde ligt vlakbij, als je van vogels houd zeker doen. (Naja, wij houden niet bijzonder van vogels maar was zeker mooi).

Persoonlijk zou ik kiezen voor Geiranger denk ik. Olden is goed bereikbaar, zelfs rondje Jostedalsbreen-Breheimen zou dan te doen zijn. (naja, is wel grote ronde). Ook de bedrijvigheid van de cruiseschepen is wel leuk om te zien.

Zat nog even te googelen, wij hebben op de camping tegenover deze “camping” (http://www.fjelltuncamping.no/) gestaan (al hebben ze er volgens mij alleen hutten, dus snap camping niet zo goed, maar ja…), deze camping zag er qua locatie erg mooi uit vond ik. Misschien niet direct aan het water maar wel zo ongeveer, vissen geen probleem. (Zit vis, niets gevangen maar wel paar keer beet gehad. Ligt meer aan mijn slechte viskunsten). Weet niet hoe de hutten enzo eruit zien hoor.

Dank je wel voor de reactie Theiz!

Onze eerste indruk was ook Geiranger of Olden. We gaan nog even op zoektocht…

Andere reacties zijn natuurlijk van harte welkom!

Vlakbij Olden ligt hele mooie camping met uitzicht op de gletsjer. Hadden ze ook hutten. Geen idee hoe die er van binnen uitzien… Mocht je die overwegen zoek ik hem even op voor je.

Denk alleen dat je daar niet mag vissen, want was een zoet water en daar gelden soms vergunningen. (Al mag het vanaf de camping zelf dan weer vaak wel)

Wat voor vervoer gebruiken jullie, ik neem aan een auto, maar het lijkt me goed dit eerst even te checken :slight_smile:

Theiz, de camping bij Olden hebben we al op internet gevonden. Eigenlijk willen we die week een iets groter huis, een vakantiewoning. De andere accommodaties zullen hutjes worden.

Edwin, we vliegen naar Oslo en hebben een auto gehuurd.

• Zucht - Ik had reeds zo’n mooie reactie ingetypt tot ik op het kruisje rechtsboven druk, grr. Ik hervat;
    Als achttienjarige wandelde ik de twee afgelopen zomermaanden doorheen Noorwegen met rugzak en tent - op zoek naar natuur, cultuur en vooral avontuur. Een onvergetelijk mooie ervaring waarover ik moeilijk kan zwijgen - ook ik deel bij deze graag even mijn aanbevelingen:

Na een tweetal dagen in Oslo te vertoeven zou ik per auto richting zuiden rijden om reeds één van de vier soorten natuur in Noorwegen te ontdekken: de zuidkust. Eénmaal Tønsberg (het oudste Noorse stadje) bereikt, raad ik jullie aan via een tweede soort Noorse natuur: het gebergte, richting de derde soort natuur te rijden: het fjord-Noorwegen. Vanuit Tønsberg richting het magische Lysebotn (dat dorpje daar beneden). Als u houdt van een stukje natuur kan u overwegen een tweedaagse te plannen richting het toeristische Kjerag. Een dagwandeling hierheen is uiteraard mogelijk, maar als (romantische) natuurliefhebbers zou een tweedaagse mooi kunnen zijn.

Vanuit Lysebotn kan u richting Bergen vertrekken - we zijn overigens reeds aangekomen in het Fjord-Noorwegen. Onderweg passeert u mogelijk Stavanger, zoals u zelf wil… Qua stad zijn Stavanger en Bergen zowat gelijk, maar aangezien Bergen veel toeristischer is, zijn daar meer en mooiere (dagelijkse) events: een vismarkt die MOET bezocht worden, een panorama-uitzicht, het kleurrijke Unesco-werelderfgoed Brygge-ding…

De Sognefjord en gletsjergebied Olden als vervolg, Ålesund als volgende en Trondheim als laatste halte vooraleer terug te keren richting luchthaven lijkt me absoluut geen slechte planning. Niet te veel en zeker ook niet te weinig voor drie weken per auto. Onderweg komt u ongetwijfeld nog wel enkele locaties tegen waar u niet onderuit kan aan een tussenstop vanwege de schoonheid, u zal wel zien.

Enkele nuttige opmerkingen:
Over dat vissen hoeft u zich absoluut geen zorgen te maken. OVERAL aan de westkust kan u (zonder licentie) vissen. Opgelet: voor meren en rivieren hebt u een licentie nodig.

U reist met de auto, maar weet dat een autosnelweg in Noorwegen in geen geval op een Nederlandse/Belgische autosnelweg lijkt. Maximaal twee rijvakken, meestal één.

Om die één rustige week te beleven, zou ik u aanraden deze op te splitsen: halve week Bergen (voor de schoonheid van de stad + rust), halve week Alesund (voor de echte - echte rust).

In de omgeving van Lysebotn, Kjerag en Stavanger zal u zich dichtbij Prekestolen bevinden. Dé toeristische nr. 1 van Noorwegen, u wandelt er niet zonder iemand te zien, maar het uitzicht daar vanboven is onbeschrijflijk. Zelf heb ik absoluut geen voorkeur voor de toeristische plaatsen, maar dàt uitzicht, die ervaring doet A L L E S even stilstaan.

Mocht u trouwens een echte natuurliefhebber zijn en u reist per tent, aarzel zeker niet om te vragen naar enkele kampeerplaatsen (in de vrije natuur). Mijn avontuur is intussen een vijftal maanden geleden, maar ik herinner me elke locatie nog alsof het gisteren was, gewoon, schitterend.

Tot slot:
Mijn excuses mocht ik wat freaky lijken en mijn excuses voor eventuele schrijffouten, geen zin om dit bericht na te lezen: té moe.

Slaapwel.

Dank je wel Sven, voor deze uitgebreide informatie!
De schrijffouten zijn je vergeven… :wink:

Ik zal jouw tips in overweging nemen en kijken wat we nog extra kunnen inplannen.

Groet, Marion

@Sven: Hoor verschillende geluiden over Lysebotn, ben er nooit zelf geweest (en heb toch echt veel gezien in Noorwegen maar is er denk ik tussendoor geglipt. Staat wel op het lijstje voor komend jaar trouwens). Is het echt de moeite waard of valt het, met andere mooie bergwegen in Noorwegen, toch wat tegen?

Wat vissen betreft: Voor veel meren bij campings is geldt een ontheffing. Dan mag je van de camping vissen. (NAVRAGEN!! Is namelijk niet altijd zo)

Zout water is altijd vrij om te vissen.

Ik weet niet echt hoe ik hierop moet antwoorden… Hoe dan ook, van deze twee maanden Noorwegen was deze omgeving hét hoogtepunt;

Dan heb ik het niet zozeer over enkel en alleen Lysebotn, maar eigenlijk de hele Lysefjord. Ik vertel gewoon even het hele fragment (rondom deze fjord) uit de trektocht, lijkt mij het eenvoudigst.
Al liftend bereikte ik op een regenachtige dag de souvenirwinkeltjes om dan van daaruit de wandeling in te zetten richting het doel van de dag: Prekestolen. Na een wandeling van +/- 2u (niveau: matig) bereikte ik deze doelstelling wel degelijk en … mijn mond viel open (zie foto’s). Het bewolkte weer hinderde, hoe dan ook, maar nog steeds zag ik genoeg - M A G N I F I C E N T gewoon. Hier moet ik echter ook wel bij vertellen dat dit dé meest toeristische plaats is in Noorwegen en geloof me, daar houd ik ook in geen geval van, maar het resultaat is het waard. Dat u geen moment zonder mensen rond u wandelde, vergeet u snel, geloof me. Dat er dan boven op locatie ook wolken rond uw horen hangen, maakt niet zoveel uit, u zal nog steeds voldoende zien (en voelen).
Daarboven kamperen is helaas onmogelijk, dus moest ik weer afdalen… In de heenweg was ik een camping tegengekomen, dus beloofde dat mijn kampeerplaats te worden… Eerste camping na een maand trekken trouwens, tevoren steeds bij mensen thuis geslapen of in de vrije natuur. Maar goed, een douche was noodzakelijk, dus besloot ik eens een camping op te zoeken. Deze was trouwens helemaal Nederlandstalig (en Engels/Noors, indien u dat wou uiteraard). Dus mijn slaapplaats werd de camping.
Volgende dag wederom op wandel, weg van de bewoonde wereld. Ook ditmaal volgde ik de ‘rode T-paden’ (paden aangeduid door de Noorse trekkersassociatie - DNT) Ik wandelde een dag richting Flørli, iets wat eigenlijk niet gepland stond, maar de wegwijzers wezen me de weg, veel keuze had ik dus niet.
Flørli: een dorpje, enkel bereikbaar per boot, helikopter of te voet en uiteraard in de winter, per sneeuwscooter. Ik kwam daar dus aan en zag één groot wit gebouw staan met enkele huisjes rond: een kijkje nemen dan maar… Dat witte gebouw bleek een oude krachtcentrale te zijn, die omgebouwd was tot een museum dat onderhouden werd door de plaatselijke bevolking: 4 bewoners, jawel, u leest dat goed, 4 bewoners! De mensen merkten me op en kwamen onmiddellijk op me af. “Een backpacker?” Binnen enkele minuten kende ik alle bewoners van dat ‘dorpje’ en was ik reeds uitgenodigd voor een film-avond, haha. Men koos voor ‘Charlie Chaplin - Circus’.
Uiteraard ging ook deze dag voorbij en moest ik de volgende dag alweer aan het wandelen… 's werelds langste houten trappen bleken daar ook te staan, welke ik de volgende dag dus bewandelde. 4444 treden (2u stappen) richting de bergtop (niveau: matig). Ik besloot nog enkele uurtjes verder te wandelen om dan na een vermoeiende dag de tent op te zetten met mijn hoofd letterlijk in de wolken - een dag waarop ik (opnieuw) geen mensenhoofd zag. Een dagje verder wandelen richting Kjerag (niveau: tussen ‘matig’ en ‘voor gevorderden’) om mij - eenmaal aangekomen in de bewoonde wereld - te laten liften richting Lysebotn: hét einde van de fjord die ik volledig bewandelde (langs de zuidkant). Hier was opnieuw een camping ter beschikking indien u dat wenste…

Het fragment zowat kort verteld. Ik raad u dus aan - indien u een wandelaar/natuurliefhebber bent - deze fjord te bewandelen en dus te reizen zonder eigen vervoer. De andere dagen dat u reist, kan u indien nodig gebruik maken van het openbaar vervoer. Met eigen vervoersmiddel is het helaas moeilijk deze route af te leggen =[.
Deze streek was gewoon top, indien gewenst, wil ik gerust nog eens mee. U moet enkel mijn reis betalen en uw gids is geregeld ;p.

Aarzel niet mij te contacteren als u meer informatie had gewenst.

1 like

De omgeving ben ik wel geweest, op de Prekestolen heb ik ook gestaan. Vond ik een mooi stuk Noorwegen maar denk niet dat ik het nog een keer zou doen. Vond het er vrij druk voor Noorse begrippen. Vond het wel een leuke wandeling trouwens. :slight_smile:

Ik bedoelde puur het plaatsje Lysebotn (naja, de weg er naar toe). Die schijnt met z’n haarspeldbochten erg mooi te zijn maar hoor ook geluiden dat die erg tegen valt.

Voor een mooie maar drukke wandeling kun je ook de Besseggen lopen. Ook echt erg leuk!

Op de weg vanuit Lysebotn (in mijn geval richting Stavanger) ben ook ik inderdaad niet veel speciaals tegengekomen. Rotsen, bossen en vooral … water.

Het plaatsje Lysebotn zelf is niet zo veel bijzonders aan, je kan er wel een korte vlucht maken met een helikopter of gaan basejumpen als je die sport beheerst.

Maar de route naar Lysebotn toe vanuit het oosten is wel heel mooi, ook heb je op het laatste stuk naar het dorp toe een hele mooie afdaling.

Klik hier

Klik hier

Als we er dit jaar in de buurt komen (Besluit Noorwegen is al genomen) zal ik er eens langsrijden. (Naja, in de buurt kamperen en even met de auto daar kijken).

Toch wel nieuwsgierig door de (wisselende) verhalen.

Even zitten zoeken naar die camping… Daar is men erg negatief over:

Zoover

ACSI

Samengevat: Vies sanitair en onvriendelijke eigenaar. Das nu juist het tegenovergesteld van wat je meestal in Noorwegen ziet.

Ik las het net even, dat is niet best. En dan ook nog zo duur …

Ik ben zelf niet op die camping geweest, ik zag ook wel campers gewoon op een parkeerterrein overnachten. Ik kan het me voorstellen met zulke prijzen.