Welke maat rugzak??!

hoi allemaal,

ik ga 6 maanden rondtrekken door ecuador, peru, bolivia, chili en argentinie.
en zag zoveel rugzakken in de winkel hangen… welke moet ik hebben??! iemand tips?? met name wat betreft de grote… en heb je ook een kleine rugzak nodig of is een gewoon extra (hand/schoduer)tasje genoeg??
en bij jungletochten of de incatrail dan sjouw je al je spullen mee toch of niet??

Voor een vrouw is een 65L aan te raden. Daar past een hoop in, en hij lijkt misschien behoorlijk groot, maar je hoeft 'm natuurlijk niet helemaal vol te stoppen. Maar het kan dus wel wanneer dat nodig is.

Ik raad je in ieder geval aan 'm bij Bever of Demmenie te kopen, zodat je goed advies krijgt. Dat is essentieel, zeker voor je rug.

Zelf heb ik bij iedere reis ook gewoon een dagrugzak bij me. Die neem je dus mee op dagtochten, terwijl je grote rugzak in het hostel kan achterblijven. Is ook prettig in het vliegtuig enzo. Wel essentieel, als je het mij vraagt.

Bij jungletochten ligt je grote backpack natuurlijk gewoon in je hut; je hebt dan of geen tas bij je of een dagrugzak. Bij langere bergtochten zoals de Incatrail gebruik je ook gewoon je dagrugzak; je backpack wordt vervoerd door dragers (tenzij je erop staat 'm zelf te dragen). In sommige gevallen ontkom je er echter niet aan ook bij dit soort tochten je grote backpack mee te sleuren, maar dan is het vaak wel essentieel dat er voldoende in past (tent, slaapzak etc.).

60 liter kan ook prima hoor…dwingt je ook om niet TE veel mee te nemen :slight_smile:
Een tas die niet te zwaar is is natuurlijk relaxt. Verder zou ik sowieso voor een tas gaan die je open kan ritsen als een koffer en dus niet alleen met een bovenlader. Dat is echt ideaal!! Je hebt ook rugtassen waar je de dagrugtas op vast kan ritsen dat is ook wel handig.

oke! super bedankt voor jullie reacties!! :smile: daar heb ik wat aan!!
en goede tip van die openritsbare tas. en wist idd niet hoe dat in zn werk ging met tochten bedankt!
maar als je je rugzak in je hostel laat… kunnen andere mensen er dan niet inzitten?? of is dat op goed vertouwen? en ja je moet je waardevolle natuurlijk altijd meenemen…?

Kijk, een dorm is natuurlijk wat anders dan een privekamer. In de een laat je net wat minder lief je rugzak achter dan in de ander. Maar zeg nou zelf: wat voor waardevolle spullen heb je nou eigenlijk bij je? Camera en portemonnee neem je altijd mee op stap, de rest is doorgaans redelijk waardeloos…

Ik heb in het totaal al 2 jaar in hostels geleefd de laatste paar jaar en dit altijd in dorms. Bij mij is er nog nooit wat uit gejat, je hoort wel eens een verhaal dat dat bij iemand is gebeurt maar zoals anacondor al zei. Lekker belangrijk… Naar mijn idee is het geen prettig iets om heel erg veel in te zitten over je spullen. Liet vaak ook wel geld en camera in mijn rugzak achter. Vaak laat je je rugzak in het hostel achter in een opslagmagazijn achter slot als je een meerdaagse wandeling gaat doen. Deze ruimtes zijn er zo goed als altijd.

Over de rugzak 60 a 65 liter lijkt me genoeg, dagrugzak is erg handig. Ik had zelf 75 liter maar dat kwam omdat ik een tent, slaapzak en kookgerei erin had. Toen had ik zelfs nog genoeg plek over om mijn voetbal mee te nemen :slight_smile:

Op verschillende plaatsen je tas kunnen openen is een plus.
Zou een beetje kwaliteit kopen, is het waard, is toch je beste maatje voor zoveel maanden.

Stop hem niet te vol als je weg gaat, vrouwelijke backpackers klagen regelmatig dat ze teveel dingetjes kopen en dat het op een gegeven moment niet meer past :stuck_out_tongue:

heel veel plezier groetjes Sander