ik heb bij deze een vraagje aan de ervaren reiziger, of in ieder geval aan iemand die wel eens is wezen rondtrekken met een flinke rugzak. Ik ben een meisje van 18, 51 kilo, en ik heb net een rugzak aangeschaft met een inhoud van 50 liter. ik kon er ook één van 65 kopen, maar de vent in de winkel vond die wel wat groot voor mij. is 50 liter niet een beetje weinig, of moet ik gewoon echt niet aan een 65 gaan denken, omdat dat net wat te heavy voor mij is? ik hoop dat iemand me advies kan geven. alvast bedankt!
Lotte
Hangt er onder meer van af wat je met de rugzak wil gaan doen en hoe lang. Als je bijvoorbeeld ooit gaat kamperen dan zit een 50-liter rugzak behoorlijk snel vol met tent, slaapzak etc. Hetzelfde geldt als je langere tijd weg gaat en in verschillende klimaten verblijft.
In bepaalde winkels wordt inderdaad vrijwel standaard een zo klein mogelijke rugzak aangeraden, aangezien ‘meer echt niet nodig is’. Persoonlijk vind ik dit altijd groteske onzin; een 65-liter rugzak hoef je namelijk niet per se helemaal vol te stoppen en kun je altijd kleiner maken. Bovendien weegt een iets grotere rugzak hooguit enkele honderden grammen meer. Daarom is mijn advies - evenwel afhankelijk waar je 'm voor wil gebruiken - neem liever het ‘risico’ van een iets te grote rugzak dan een te kleine. Dan heb je zelf altijd nog de keuze tussen veel en weinig spullen en een grote of kleine rugzak, naar rato van de afstelling ervan…!
Een 50l rugzak is ok als je zonder slaapzak reist. Als je die toch wil meenemen, moet je hem ergens vanboven (of onder) aanhangen, wat ik niet echt aanbeveel (persoonlijk steek ik hem altijd in mijn 65l rugzak).
Maar je kan altijd nog wat spullen in een daypack op je buik hangen.
Naar een zomer bestemming neem je ook niet zoveel kleding mee als naar een koude bestemming. Is dus ook bepalend.
Da’s nou net wat ik bedoel; er wordt simpelweg gezegd dat 50L genoeg is en vervolgens wordt er wel bijgezegd dat je je slaapzak maar ergens aan moet binden en nog een dagrugzak op je buik moet dragen. Gewoon niet doen dus.
Ik neem aan dat je naar Zuid-Amerika gaat en dan kom je vrijwel onvermijdelijk diverse klimaten tegen, waardoor vrijwel zeker is dat je voor diverse omstandigheden kleding en schoeisel mee moet nemen. Ook het dragen van je slaapzak aan de buitenkant van je rugzak is ten sterkste aan te raden, aangezien er dan een grote kans bestaat dat deze van je rugzak wordt afgesneden of er ‘afvalt’ tijdens vervoer.
Voor comfort en veiligheid dus gewoon een grote(re) rugzak nemen…
Veel plezier op reis!
ik hoop dat je hem nog niet geruild hebt, want hoe groter is dus niet altijd beter! De grote van je rugzak heeft dus te maken met je gewicht, je lengte en of je een jongetje of een meisje bent… Zelf heb ik 55 liter en mijn slaapzak en alles past er makkelijk in, wel heb ik mijn tent aan de onderkant hangen (maar met lowlands is dat toch geen probleem) ik kan me voorstellen dat het in zuid amerika wel lastiger wordt en daar moet je natuurlijk meer op je spullen letten.
Verder nog even wat tips voor het indelen van je tas, de zwaarste spullen kun je het best plaatsen in het midden van je tas, niet zoals vroeger beweerd werd onderop! Dit geeft meer balans in je tas en draagt dus ook makkelijker. En wees er ook op bewust dat je 80% van de tas op je heupen draagt, dus bindt je tas niet te hoog en laat hem lekker rusten op je heupen.
Verdeelde meningen, maar ik ben het volledig eens met Anacondor … alles IN je rugzak, en NIETS aan de buitenkant (behalve tent natuurlijk).
Ik ben momenteel in Peru rond aant´t reizen, en mijn 65l rugzak zit wel degelijk vol. Zoals gezegd wegens de verschillende klimaten en omdat m´n slaapzak er ook in zit … vanonder, en dan de zwaardere spullen (zie tip van Judith).
Maar ga je bvb naar Thailand … hah … dan zwem je in je 65l rugzak.
En ik ben eens 8 dagen gaan trekken in Cappadocie (Turkije) … gewoon met een daypack.
Hangt er dus allemaal een beetje vanaf wat, waar en wanneer.