Welke landen??

Hallo allemaal,

Vanaf september wil ik met mijn vriend ongeveer een half jaar gaan reizen door Azië. We willen (lowbudget) backpacken door China, Vietnam, Cambodja, Laos, Filipijnen en Thailand.
In Indonesië en Maleisië zijn we al een keer geweest, vandaar dat we deze landen achterwege laten.
Omdat ik een zo’n divers mogelijke rondreis wil hebben, vraag ik mij af omdat een paar genoemde landen op elkaar lijken, het misschien aan te raden is om een land eventueel te skippen en Nepal en/of Myanmar eraan toe te voegen.
Nou mijn vraag welke landen nou echt de moeite waard zijn om te bezoeken en waarom? Onze interesses zijn natuur en cultuur.

Alvast bedankt voor jullie tips/informatie!!

Groetjes Karin

Hoi Karin,

Zelf ben ik een aantal jaar geleden in Singapore, Maleisie, Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos en Indonesie geweest. Het is altijd moeilijk om landen te vergelijken want overal is het natuurlijk wel weer een beetje anders.
Vietnam vond ik een divers land; bergen (met bergvolkeren) en Halong Bay in het noorden waar het vaak wat koeler kan zijn, het zuiden juist weer heel groen in de Mekong Delta en warmer, met verspreid over het hele land mooie tussenstops (Hoi An, Hué, Mui né en Dalat). De grote steden zijn vooral vol, met mensen en verkeer.
Laos is heel anders; veel minder inwoners en alles gaat op een zeer rustig tempo; 4000 islands in het zuiden, grotten in het midden, en weer bergen in het noorden. Het is een erg relaxt land.
Cambodja is misschien een beetje te vergelijken met Laos, behalve dat er geen bergen zijn. Buiten Phnom Penh is het ook redelijk rustig en relaxt. De tempels bij Angkor Wat zijn natuurlijk wel heel bijzonder.
Thailand ben ik niet in het noorden geweest, kan me voorstellen dat dat vergelijkbaar is met het noorden van Laos. Het zuiden is natuurlijk erg mooi vanwege de eilanden, Koh Tao is een aanrader. Thailand is weer een drukker land, de mensen zelf zijn ook een stuk drukker (aanweziger/heftiger, hoe je het wilt noemen) dan in Laos en Cambodja. Laos en Cambodja ervaarde ik ook als een stuk armer dan Vietnam en Thailand, wat je natuurlijk ook wel merkt. Daarnaast is Thailand natuurlijk ook wel erg toeristisch aan het worden.

Dat is hoe ik de landen een beetje zou omschrijven. Als ik een land zou moeten weglaten zou ik niet kunnen kiezen! Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf waar jullie de meeste waarde aan hechten.
Zelf ga ik volgende maanden naar Nepal en Myanmar, ik denk dat dit ook weer hele andere landen zijn…

Succes met alle voorbereidingen!
Groetjes, Lianne

1 like

Zie de links die ik hierboven heb toegevoegd. De meeste plekken heb ik bezocht toen ik in 2006 een jaar door Azie reisde.

Ik vind dat elk van deze landen iets unieks heeft. In al deze landen kun je heel gevarieerd reizen. Lijken op elkaar? Er zijn zeker overeenkomsten, maar ook zoveel verschillen! Ik vond de vrijheid om niet te hoeven vliegen en van dag tot dag te bepalen wat ik ging doen heerlijk, en ik heb me geen moment verveeld.

Myanmar en Nepal zijn ook erg mooi. Met name Nepal is toch wel anders dan de andere landen, omdat Nepal duidelijk niet in zuidoost Azie ligt. Maar Nepal is makkelijk te bereiken vanuit Thailand, dus je kan altijd ter plekke nog een retourtje naar Nepal boeken. Een half jaar is echter om voor je het weet!

1 like

Bedankt voor jullie reacties!! Erg handige tips! En Jenny wat een fijne overzichtelijke website heb je, daar zal ik zeker eens gaan kijken!
Wij zijn nog steeds aan het bedenken wat we gaan doen, gelukkig hebben we nog genoeg voorbereidingstijd.
Lianne veel plezier in Nepal en Myanmar, ben benieuwd wat je van deze landen vindt!
Groetjes Karin

Ik kan alleen spreken voor een klein stukje Thailand, en Laos. De talen lijken wel zodanig op elkaar dat ze in Laos naar Thaise soaps kijken. Het eten is in beide landen ook erg lekker, en massages voor 3-4 euro per uur vind je ook makkelijk.

Maar verder vond ik Thailand veeeeel drukker (grotere steden, drukker verkeer, veel meer Thai en toeristen overal) en ontwikkelder. Het is wel erg goed ingesteld op toerisme.

Laos heeft weinig inwoners en is dus rustiger qua Laotianen, maar ook qua toeristen. Stadjes als Luang Prabang zijn van een prettig formaat en hebben een relaxte cultuur zonder haast.
In Laos heb je van die prachtige donkergroen begroeide karst-bergen die recht omhoog lijken te gaan, en veel rivieren en grotten. Het openbaar vervoer is vaak wel in erbarmelijke staat (gaten in bodem, stukjes roest die op je neerdalen) dus je moet wel geduld hebben, de bus kan onderweg kapot gaan. Of twee keer… :slight_smile: Tegelijk is dat de charme van het reizen in Laos. Een stap terug in de tijd. En wel met prachtig uitzicht, en onderweg verkopers van eten.
Mijn blog vind je op mijn website.

Succes met alle keuzes.