Welke landen zijn aanraders voor een avontuurlijke reis?

:wereld: Dag ervaren reizigers,

Komend schooljaar (2016-2017) wil ik een (wereld-)reis maken. Doel van deze reis is om de “echte” wereld, buiten de schoolboekjes, te ontdekken. Tot nu toe ben ik alleen nog maar naar een paar landen binnen Europa geweest, wat ik erg leuk vond, maar toch vaak nog wel redelijk op Nederland vond lijken.

Voorkeuren:

  • Avontuurlijk, bijvoorbeeld totaal andere cultuur dan NL, of spectaculair landschap.
  • Niet belachelijk duur. Werken op locatie tegen kost en inwoning is geen probleem, lijkt me juist leuk om telkens korte tijd, verschillende baantjes te doen, in verschillende landen.

Wat raden jullie me aan? Welke landen zijn echt heel bijzonder? Welke plekken MOET ik geweest zijn? Welke manier van reizen MOET ik ervaren? :thumbsup:

Ik hou ook erg van zeilen / varen, dus tips voor reizen over het water zijn ook zeker welkom! :varen:

Beste GDB7,

Dit zou ik je aanraden.

Landen:

  • Kirgizië
  • Nepal
  • India
  • China

Manier van reizen:

  • trein
  • overland

Accommodatie:

  • couchsurfen

Mocht je wat reisverhalen willen lezen over die 4 landen, dan kun je ook kijken op onze blog (www.klogsandkangaroos.com)

Groet,
Tamar

Voor een eerste verre reis zou ik geen Kirgizië en India aanraden. Nepal en China kan wel, maar India staat er toch om bekend om een enorme schok te zijn en Kirigizië is niet het gemakkelijkst te bereizen land. Nepal lijkt me dan gunstiger en China weet ik gewoon niet genoeg van ^^

Ik zou voor een eerste verre reis zuid oost Azië aanraden. Met uitzondering van India eigenlijk. Anders zou je eventueel iets als Marokko of de Kaukasus kunnen overwegen. Als je bereid bent om te gaan kamperen en zelf te koken e.d. kan je bijvoorbeeld goedkoop in Marokko rondreizen. Ook in Europa kan je overigens heel avontuurlijk reizen, maar de cultuur lijkt vaak inderdaad wel enigszins op die van Nederland.

Mocht je het echt avontuurlijk willen is zeker India een goede optie hoor. Zelf zou ik het alleen niet doen vanwege de vele extreme indrukken - het wordt vrijwel overal daarom ook afgeraden om als eerste reis te ondernemen. India heeft wel weer veel van wat je wilt: avontuur, cultuur, mogelijkheden tot watersporten, landschappen en meer. Het is er dan wel regentijd, voornamelijk de reden waarom ik India vermijd in onze zomer.

Als je budget de grootste reden is, is het goed om ook rekening te houden met de vliegtickets. Een retourtje in de zomer die je nu nog boekt richting Thailand of India kost gewoon flink wat. Een retourtje Marokko is bijvoorbeeld goedkoper - wat meer dan logisch is. Als dus het budget erg hard is en de grootste beperkende factor, dan is Sri Lanka of India wellicht gunstig, want die landen zijn relatief zeer goedkoop. Wel enigszins prijzig om te bereiken.

@Travelini Waarom over land? Over zee lijkt mij juist erg leuk, en vliegen is vaak goedkoper, toch?

@mattie010 India vind ik erg aantrekkelijk klinken, ondanks dat je het afraad. De regentijd valt te vermijden, als ik in de periode september - maart reis.

Oeps, inderdaad wat verkeerd gelezen ja. In ieder geval: India is ook interessant, maar wel zeg maar een enorme schok die je gaat krijgen mocht je daar heen gaan. Het land is groot, vies en druk. Aan de andere kant: het is ook een ontzettend mooi land en zeker de natuur en cultuur is geweldig!

Toch zou ik eerst een reis doen naar een ander land in zuid oost Azië. Mocht je dat bevallen kan je altijd het jaar daarop of een aantal jaar daarna nog naar India gaan. :wink:

En je kan vaak niet over zee reizen van plaats naar plaats. Je kan wel tochten doen op zee en dergelijke, maar echt reizen over zee is lastig heb ik zelf ervaren. In Indonesië kan het een enkele keer bijvoorbeeld, maar over het algemeen moet je de trein, bus of een auto pakken om ergens te komen. Of vliegen goedkoper is hangt van veel factoren af. Ze hebben in Azië best wel wat goedkope vliegmaatschappijen, dus het is vooral bij de maatschappijen op de website kijken of je een goedkope vlucht kan vinden.
Wil ik gelijk je even bij “waarschuwen”: ik ben zelf een keer bijna opgelicht door een kantoor van airasia. Als ik de ticketprijzen niet net zelf had opgezocht dan was ik voor 100 euro extra (op een vlucht van 90 euro) opgelicht. Dus kijk zelf altijd eerst even naar de prijs op internet.

Misschien is Sri Lanka dan een beter idee als India. India is erg heftig hoor, zeker als je voor de eerste keer buiten Europa reist. En in mijn opinie is Sri Lanka een soort India ‘light’ [emoji6] In veel opzichten lijkt het op India maar toch wat geciviliseerder. Reizen met openbaar vervoer is prima geregeld.

Nepal, zoals eerder al gezegd, zou m.i. ook een goede zijn. Thailand en Indonesië.

Gewoon in alle landen met openbaar vervoer reizen, dat is vaak voor ons al bijzonder genoeg…
In Sri Lanka kan je heel fijn met de trein reizen. Thailand trouwens ook.

Succes met plannen!

Hoi GDB7

Overland reizen is heel leuk omdat je zo veel van het land ziet en in contact komt met de locale bevolking.

Vliegen is goed als je bepaalde stukken snel wilt overslaan, naar het is zeker niet goedkoper in Azië om te vliegen dan over land met de bus of trein te reizen.

Mocht je willen vliegen zorg dat je een creditcard bij je hebt zodat je makkelijk zelfstandig tickets online kunt kopen. In Azië is Airasia een goedkope en goede airline.

Over het water lijkt mij ook heel leuk. Maar dan kom je al snel terecht bij korte ferry ritjes of een liveaboard om te duiken. Of je moet mensen vinden waarmee je kunt mee varen of met je eigen boot gaan.

Als je trouwens geïnteresseerd bent in naar India te gaan dan moet je dat zeker doen. Het is zo’n mooi land en je kunt er makkelijk rondreizen. Vooral met de trein. Natuurlijk krijg je een cultuurshock, maar dat hoort erbij. Ik was 19 jaar toen ik als meisje alleen naar India ging voor 6 mnd. Ik ben daarna nog 2x teruggeweest. En vanuit India kun je over land naar verschillende andere interessante landen reizen. Vliegen kan ook natuurlijk :wink:

Mocht je geïnteresseerd zijn in centraal Azië (de Stan’s) dan kun je ook kiezen voor een Overland tour. Wij hebben een aantal maanden geleden een super reis gehad daar via Oasisoverland.

Veel plezier met het voorbereiden en plannen van je reis.

Groetjes uit Mexico

Als je je er op insteld is India best te doen hoor.
Mijn eerste reis buiten europa was ook naar India, prima bevallen

Daar ben ik het helemaal mee eens. In Zuidoost-Azië is het heel makkelijk om avontuurlijk rond te reizen. Het is dan ook nog eens goedkoop en toch erg de moeite. Als ideale eerste verre reis (je wilt alleen reizen dus niet met een groepsreis?) zou ik Thailand aanraden. Maar als het een beetje meer moeite mag kosten zijn zowel Cambodja, Vietnam als Laos aanraders.

Bedankt voor jullie reacties! Hoe raden jullie me aan om er naartoe te reizen / verblijf te vinden. Hotels met jacuzzi en georganiseerde groepsreizen zijn via internet wel te vinden, maar ik wil juist liever naar een klein hosteltje / b&b / … . Hoe vind ik dat?

Als je China of Nepal of… zou kiezen. Ga dan zeker ook naar Tibet. Prachtig daar. Ik heb dit met een groepsreis gedaan. (rondreis China en Tibet), maar ik weet dat je vanuit Nepal ook naar Tibet kunt gaan.

Een van de “eisen” van de topicstarter is ook vooral niet belachelijk duur en Tibet is toch wel ongelooflijk duur haha!

Welja zoals ik al zei, ik deed een rondreis in groep. Dus de prijs van Tibet alleen weet ik niet precies meer :wink:

Wat ik meestal doe is thuis enkel het eerste hostel/hotel boeken voor de eerste dagen. Daarna regel ik alles ter plekke. Dit kan via sites als www.hostelworld.com of www.booking.com. Je hebt daar in bijna alle hostels wifi of zelfs computers die je kan gebruiken. Je kan dus enkele dagen op voorhand je hostel boeken voor je volgende bestemming. Of je kan ook gewoon ergens aankomen en willekeurig een hostel kiezen of via je reisgids. In vele bus en trein stations staan ook mensen te wachten die kamers verhuren, wel eerst ff kijken waar je dan terecht komt voor je toezegt. :wink:

Peru!

Zuid-Amerika is heel gemakkelijk om rond te reizen en goedkoop.
Je moet dus niet ervaren zijn om daar naartoe te reizen!

Peru is één van de landen in Zuid-Amerika die “alles-in-een” heeft: tropische stranden, de Amazone en prachtige bergen van de Andes.
Het zit bovendien boordevol cultuur (de Inca’s) en adembenemende natuur.
Machu Picchu, één van de 7 wereldwonderen, is er bijvoorbeeld niet te missen. Maar ook het hoogste meer ter wereld (het Titicacameer) of de Colca Canyon (2 x zo groot als de Grand Canyon in de US) zijn onmisbare toppers.

Veel plezier!

Zuid-Amerika is nu toch niet meteen de meest makkelijke regio om in te reizen. Tenzij je jezelf redelijk kan behelpen in het Spaans. De vluchten erheen zijn ook duurder dan naar Azië. En het is zeker niet onmogelijk zonder ervaring. Maar ik zou het toch niet echt aanraden als eerste avontuurlijke reis alleen. Peru is natuurlijk wel een absolute top bestemming! :wink:

Als je al wat Spaan spreekt maakt dit je reis naar Zuid-Amerika inderdaad wel gemakkelijk, maar op toeristische plaatsen wordt meestal wel voldoende Engels gesproken ook. Ik vond het - zoveel jaar geleden - wel echt niet moeilijk en reisde toen door Peru - Bolivië - Chile samen met een vriendin!

Met Azië heb ik zelf geen ervaring :slight_smile: