In aansluiting op het topic “Welke landen/steden heb jij bezocht?”, zou ik willen vragen: welke landen en/of steden staan nog op jouw verlanglijstje? En vooral: waarom? Wat verwacht / hoop je ervan? En hoe is het in je gedachten gekomen?
Om zelf af te trappen: nog zoveel…
Hoogst op mijn lijstje staan op dit moment Colombia en Japan.
Van Colombia verwacht ik dat ik het deels wel herkenbaar vind na Peru, Nicaragua, Brazilië, maar dat het toch weer anders is net zoals die landen anders zijn. Het is in mijn hoofd gekomen doordat ik het vaak hoorde van andere reizigers die ik tegen kwam in andere Latijns Amerikaanse landen; dat Colombia zo geweldig mooi is en zulke superaardige mensen heeft. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die er was geweest en het vond tegenvallen of die een ander land in die regio leuker vond.
Ik verwacht prachtige natuur met spectaculaire bergen, mooie stranden, bruisende koloniale steden, muziek, lekker fruit, misschien ook wel heftige kunst en heftige gesprekken met Colombianen vanwege de burgeroorlog, en heel hartelijke mensen. Van reizigers die er geweest zijn, is het vaak hun favoriete land in heel Zuid-Amerika (vooral vanwege de leuke inwoners) dus wellicht zijn mijn verwachtingen wat (te?) hoog gespannen. Maar als ze zo gezellig zijn als Brazilianen, wordt het een topvakantie. ![]()
Van Japan verwacht ik extreme contrasten: supermodern en traditioneel naast en door elkaars. Überhippe jongelui, de meest geavanceerde gadgets, bizarre steden, supersnelle treinen, maar hopelijk ook mooie serene bergen, muren van papier en zitten op de grond, en misschien nog her en der een ouderwets vissersdorpje?? En van die hele oude gerimpelde mensen met vlassige baardjes die heel zen zijn? En ik heb nog nooit gereisd in een land waar ik niks kon lezen. (In Laos en Thailand zijn wegenbordjes allemaal tweetalig. Alleen op markten was het soms behelpen met een Point It boekje
) En ik verwacht wel her en der geconfronteerd te worden met de nasleep van de tsunami.
Verder, wat ik nu kan bedenken, zou ik nog graag willen naar:
- Mongolië (woestijn, nomaden, bizarre steden?)
- VS (steden zien die ik ken van tv, en national parks schijnen prachtig te zijn)
- Canada (rust, meren, bossen, beren)
- China (contrasten, cultuurschok!, megasteden, mooie natuur, Chinese Muur, niks kunnen met de taal)
- Nepal (prachtige bergen, traditioneel levende zachtaardige mensen?)
- India (omdat iedereen zulke fantastische vakanties heeft daar, maar eigenlijk trekt het me niet spontaan… staat nog steeds laag op mijn lijstje)
- Nieuw-Zeeland (vulkanisch, alle soorten landschappen, iets té schone saaie steden?)
- Noorwegen (fjorden, bergen)
- Nog meer van Zweden (een keer een langlauftocht van hut naar hut?)
- Kroatië (mooie natuur, sprookjesachtige dorpen en meren?)
- Ierland (groen, pubs)
- Bulgarije of Roemenië, ooit misschien… (weinig voorstelling bij… bossen en triestige dorpen?)
- Jordanië (woestijn, Petra, Arabieren, dode zee)
- Suriname (gewoon omdat je daar als Amsterdammer, wonend tussen de Surinamers, een keer geweest moet zijn… en omdat ik een onverklaarbare fascinatie heb voor slavenhandel en alle verstrekkende gevolgen daarvan, zoals veel andere mensen dat wel hebben met de holocaust)
- Botswana (moerassige wildparken, mooie dieren)
- Ethiopië (uniek, anders, bergen, woestijn, grotwoningen/-kerken, mooie mensen, chaotische steden?)
- Mozambique (groen, stranden, traditionele dorpen en drukke chaotische steden, net zulke hartelijke mensen als in Malawi?)
- … hmm eigenlijk kan ik er nog wel meer bedenken maar ik zal er maar eens een eind aan breien.
En jullie?