Welke landen wil je graag nog bezoeken?

In aansluiting op het topic “Welke landen/steden heb jij bezocht?”, zou ik willen vragen: welke landen en/of steden staan nog op jouw verlanglijstje? En vooral: waarom? Wat verwacht / hoop je ervan? En hoe is het in je gedachten gekomen?

Om zelf af te trappen: nog zoveel…
Hoogst op mijn lijstje staan op dit moment Colombia en Japan.

Van Colombia verwacht ik dat ik het deels wel herkenbaar vind na Peru, Nicaragua, Brazilië, maar dat het toch weer anders is net zoals die landen anders zijn. Het is in mijn hoofd gekomen doordat ik het vaak hoorde van andere reizigers die ik tegen kwam in andere Latijns Amerikaanse landen; dat Colombia zo geweldig mooi is en zulke superaardige mensen heeft. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die er was geweest en het vond tegenvallen of die een ander land in die regio leuker vond.
Ik verwacht prachtige natuur met spectaculaire bergen, mooie stranden, bruisende koloniale steden, muziek, lekker fruit, misschien ook wel heftige kunst en heftige gesprekken met Colombianen vanwege de burgeroorlog, en heel hartelijke mensen. Van reizigers die er geweest zijn, is het vaak hun favoriete land in heel Zuid-Amerika (vooral vanwege de leuke inwoners) dus wellicht zijn mijn verwachtingen wat (te?) hoog gespannen. Maar als ze zo gezellig zijn als Brazilianen, wordt het een topvakantie. :slight_smile:

Van Japan verwacht ik extreme contrasten: supermodern en traditioneel naast en door elkaars. Überhippe jongelui, de meest geavanceerde gadgets, bizarre steden, supersnelle treinen, maar hopelijk ook mooie serene bergen, muren van papier en zitten op de grond, en misschien nog her en der een ouderwets vissersdorpje?? En van die hele oude gerimpelde mensen met vlassige baardjes die heel zen zijn? En ik heb nog nooit gereisd in een land waar ik niks kon lezen. (In Laos en Thailand zijn wegenbordjes allemaal tweetalig. Alleen op markten was het soms behelpen met een Point It boekje :slight_smile: ) En ik verwacht wel her en der geconfronteerd te worden met de nasleep van de tsunami.

Verder, wat ik nu kan bedenken, zou ik nog graag willen naar:

• Mongolië (woestijn, nomaden, bizarre steden?)
  • VS (steden zien die ik ken van tv, en national parks schijnen prachtig te zijn)
  • Canada (rust, meren, bossen, beren)
  • China (contrasten, cultuurschok!, megasteden, mooie natuur, Chinese Muur, niks kunnen met de taal)
  • Nepal (prachtige bergen, traditioneel levende zachtaardige mensen?)
  • India (omdat iedereen zulke fantastische vakanties heeft daar, maar eigenlijk trekt het me niet spontaan… staat nog steeds laag op mijn lijstje)
  • Nieuw-Zeeland (vulkanisch, alle soorten landschappen, iets té schone saaie steden?)
  • Noorwegen (fjorden, bergen)
  • Nog meer van Zweden (een keer een langlauftocht van hut naar hut?)
  • Kroatië (mooie natuur, sprookjesachtige dorpen en meren?)
  • Ierland (groen, pubs)
  • Bulgarije of Roemenië, ooit misschien… (weinig voorstelling bij… bossen en triestige dorpen?)
  • Jordanië (woestijn, Petra, Arabieren, dode zee)
  • Suriname (gewoon omdat je daar als Amsterdammer, wonend tussen de Surinamers, een keer geweest moet zijn… en omdat ik een onverklaarbare fascinatie heb voor slavenhandel en alle verstrekkende gevolgen daarvan, zoals veel andere mensen dat wel hebben met de holocaust)
  • Botswana (moerassige wildparken, mooie dieren)
  • Ethiopië (uniek, anders, bergen, woestijn, grotwoningen/-kerken, mooie mensen, chaotische steden?)
  • Mozambique (groen, stranden, traditionele dorpen en drukke chaotische steden, net zulke hartelijke mensen als in Malawi?)
  • … hmm eigenlijk kan ik er nog wel meer bedenken maar ik zal er maar eens een eind aan breien. :slight_smile:

En jullie?

Heel veel… Maar aangezien ik op m’n telefoon typ gaat het geen al te lang verhaal worden :wink:

Hoog op m’n lijstje staan Mali, Iran en Peru.

Wat me trekt aan Mali weet ik niet precies. In ieder geval de Dogon-vallei, en de lemen moskee. Ik heb echter geen concrete plannen die kant op te gaan.

In Iran spreekt de Perzische cultuur me aan. De diversiteit. Ik ben ook benieuwd naar de bevolking. De politieke situatie in het land maakt dat ik me enigszins terughoudend opstel. Iran is een van de weinig landen waar ik niet zonder reisgenoot heen zou willen, dus ik neig nu naar een groepsreis.

In Peru ben ik benieuwd naar de cultuur, de bergen en de ruïnes. Al verschillende keren overwogen die kant op te gaan, maar Azië blijft te hard trekken. En dan met name m’n familie op Bali waar ik een tijdje bij gewoond heb. (Ik denk dat dit dilemma blijft bestaan zolang de vrouw des huizes nog leeft - ze is al behoorlijk oud.)

Dan zijn er legio andere landen en gebieden die ik zou willen bezoeken, waaronder Antarctica, Namibië, Centraal-Azie en Patogonie. En dichter bij huis Finland, Albanië en Macadonie.

Nou zou graag eens naar de malediven op vakantie willen gaan.
Ook, zou ik graag nog eens terug willen gaan naar Taiwan,met name de tarokogebergte heeft me gefassineerd vroeger.

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01604/taiwan_1604488c.jpg

Ik heb ook een behoorlijke lijst, maar dat komt ook, omdat ik nog naar bepaalde landen terug wil.

Hoog op mijn lijst van nog niet bezochte landen staan Peru, Bolivia, Ecuador en Vietnam, maar Egypte en Ethiopië lokken me ook.

Peru stond altijd al hoog op mijn lijst, maar om een onduidelijke reden nog niet bezocht. Sinds de meest recente lijst van wereldwonderen heb ik het op “hold” gezet, want de ontstane extra drukte door de Unesco lijsten is meestal maar van korte duur.

Ecuador trekt mij inmiddels harder dan Peru, maar echt verklaren kan ik het niet. Zal wel met de Galapagos Eilanden te maken hebben, welke ik altijd al graag wilde bezoeken. Dit is nog sterker geworden na het lezen van het journaal van Charles Darwin.

Bolivia vanwege alles wat ik ervan weet. De cultuur en de bijzondere natuur, maar ook vanwege de kleurrijke bevolking en hun rijke geschiedenis.

Denk dat bij genoemde landen ook door mijn interesse naar pre-colombiaanse culturen hoog op mijn lijst staan. In Mexico City heb ik bij mijn eerste bezoek volgens mij anderhalve dag alleen al in het antropologisch museum doorgebracht. Daar kan ik echt van genieten.

Vietnam lijkt me een ontzettend leuk land, maar heeft m.i. ook voor iedereen wat te bieden. De prachtige natuur, de drukke steden en de rijke geschiedenis trekken vooral.

Egypte hoofdzakelijk vanwege de oude cultuur en prachtige gebouwen en Ethiopië om het prachtige land.

Wat bij mij ook altijd hoog op mijn lijst is blijven staan, maar ik 12 jaar geleden wel al eens bezocht heb, is Madagascar. Mijn eerste ervaring met dit prachtige land was een wisselende, wat mede door mijn twee reispartners kwam. Mijn manier van reizen bleek behoorlijk anders te zijn dan hun manier, wat tot enkele concessies van beide kanten leidde. Omdat mijn partner niet zo’n interesse heeft in Afrika, was Madagascar ook niet zo’n wens voor haar. Aangezien ik er toch altijd wel weer over begon is ze zich er wat meer voor gaan interesseren en heeft ze inmiddels, via internet en een paar prachtige dvd’s, zelf al heel wat informatie vergaard. Volgend jaar zal onze bestemming Madagascar zijn en mag ik het eindelijk op onze eigen manier ervaren. Ik verheug me daar nu al enorm op.

Niet een enkele bestemming, maar een grote reis is wat ik nog op mijn verlanglijstje heb staan. Wellicht pas als ik met pensioen ga, maar als de kans zich eerder voor zou doen, zou ik die meteen grijpen. Op de motor de Panamericana vanaf de VS helemaal afrijden tot aan Vuurland. Niet in twee maanden, maar in minimaal een half jaar. Niet elke dag rijden, maar zeker ook ergens langer blijven. Da’s nu helaas nog een droom :slight_smile:

• Een cruise langs het poolgebied (Noord of Zuid maakt niet zoveel uit) en dan walvissen zien, dat staat hoog op de lijst bij mij.

• Galapagos ook voor mij, maar dan wel op mijn manier en niet met een boot vol toeristen die 's avonds feestjes bouwen op de stranden. Ik hoef niet alles te zien, ik zou liever op een paar plekken blijven tot ik foto’s had waar ik tevreden mee was dan dat ik door vaar omdat het programma dat nu eenmaal voorschrijft.

• De Pyreneeën doortrekken van Atlantische kust naar de Middellandse zeekust zou ik ook wel willen doen, met tentje en zo op de rug. (GR 10, 900 km)

• Maar eerst naar Dolpo (Nepal) later dit jaar. Dat stond ook op de verlanglijst dus nog heel even geduld voordat een van de wensen is vervuld :slight_smile:

Het atlasgebergte in Marokko wil ik absoluut verkend hebben, maar dat komt binnen een weekje in orde.

Bolivië (en Noord-Chili, als ik dan toch in de buurt ben) staat voor het jaar daarna op mijn lijstje. Salar de Uyuni lijkt mij simpelweg een van de meest indrukwekkende plekken op aarde.

Argentinië staat er op omdat ik ooit van mijn leven op de Aconcagua wil staan. Ladakh staat er ook op, onder andere omwille van het ruige gebergte.

Over het algemeen zijn ‘bergen’ wel het vaste thema in de plekken die ik nog zeker wil bezoeken. Niets is zo fijn als doorbijten tot je eindelijk bovenop die pas of top staat, om je dan daarna om te draaien en te kijken waar je vandaan komt.

Ja die natuur is echt ontzettend indrukwekkend, vooral de Salar de Uyuni en alles daar omheen. Een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien. En over het algemeen is het land wat minder druk bezocht dan Peru.

Ik zou zeggen: maak het waar! Je weet nooit hoe lang je nog te leven hebt… Of dat je na je pensioen de fut niet meer hebt voor zo’n reis.
Kansen creëer je zelf.

*“Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the things you did do. So, throw off the bowlines; sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore Dream Discover.” - Mark Twain

:)*

Peru is echt machtig! Veel van de Inca cultuur te zien. Wij zouden er zonder meer nog eens naar toe willen. Het is een land, dan nóg mysterieuzer is dan Mexico, nou en dan weet jij natuurlijk al genoeg.

In Ecuador is weinig te zien over van de Inca cultuur. Maar het is een prachtig land. Je komt er in alle klimaten Van hoog naar tropisch. En als je de Galapagos toch te duur vindt, ga dan naar Puerto Lopez, van daaruit kan je met een bootje naar Isla de la Plata varen, waar je een kleine uitvoering van de Galapagos zult zien. En vergeet in Puerto Lopez vooral niet “Hosteria Mandála” als je verblijf te kiezen! Daar sla je stijl van achterover!

Mijn wensen:

1. Madagascar,
  2. Australië,
  3. Indonesië (daar hoef ik niet lang meer op te wachten, dat gaat over een paar weken gebeuren, voor de tweede keer).
1 like

:slight_smile: dan weet ik idd genoeg. Leuk je hier ook tegen te komen :zon02:

Madagascar is echt zeer bijzonder en niet te vergelijken me een ander deel van de wereld. Australië dacht ik altijd wel e doen als ik wat ouder zou zijn, maar ben blij dat mijn vriendin me enkele jaren geleden overtuigd heeft om toch te gaan. Ik vond het echt geweldig.

Je bent gewaarschuwd, want ik ben ook al in Cambodja geweest!

Dat zijn er nog behoorlijk wat, maar in ieder geval:

• Iran, met de Trans Azie Express vanuit Turkije en dan een paar weken rondreizen.
    Ik hoop dit volgend jaar te doen.
  • Vietnam, Laos en Cambodja
  • al jaren een grote wens van mij, met het openbaar vervoer van het meest noordelijk mogelijke plaatsje in Alaska af te zakken naar het meest zuidelijk mogelijke plaatsje in Zuid Amerika, alleen openbaar vervoer dus.
    Het is volgens mij wel te doen, alleen wat ontbreekt is tijd en geld en daarvoor zal ik dus eerst moeten sparen, maar ja:)

Wat is de wereld toch groot… en wat zou ik er nog veel van willen bezoeken!

• Mexico, toen ik klein was gingen mijn oom en tante daar op huwelijksreis en ik weet nog steeds hoe ik onder de indruk was van hun verhalen en foto’s. Die prachtige kleuren! Misschien heb ik het in de loop der jaren ook wel wat romantischer gemaakt dan het is haha. Maar tot nu toe ben ik nog niet in Zuid-Amerika geweest, Mexico heeft daarin -denk ik- wel mijn eerste keus.

• Madagascar, vanwege de unieke bloemen/planten/dieren en de kleurrijke indruk die dat volgens mij geeft.

• Vietnam, daar wil ik nog steeds naartoe, maar dat komt ook omdat ik daar al graag naartoe had willen gaan toen mijn vriend daar 4 jaar geleden 3,5 maand zat voor zijn studie. Ik had m’n tickets al bijna geboekt maar moest de uitslag van mijn allerlaatste tentamen afwachten… Helaas moest ik die herkansen, precies middenin mijn geplande reis naar Vietnam. Als ik die herkansing niet zou doen zou ik een halfjaar studievertraging oplopen. Wat is het soms jammer om verstandig te zijn!

• IJsland. Alhoewel ik normaliter alleen van kou houd als ik op de piste sta, denk ik dat ik het in IJsland wel wil trotseren. Lijkt me prachtig!

Haha, nog best lastig om nu te stoppen, maar anders blijf ik dromen. En ik mag gelukkig over 2,5 week gaan genieten van de volgende bestemming; Maleisië!

Het is inderdaad ontzettend de moeite waard! Prachtig land. Na elke bocht om een berg heen, viel weer letterlijk mijn mond open van verbazing en bewondering.

En op die kou hebben de IJslanders iets gevonden: vrijwel in elk plaatsje is wel een verwarmd buitenzwembad, sauna of ‘hot pots’ (soort hete bubbelbaden zonder bubbels), allemaal vanuit de natuurlijke bronnen verwarmd. Heerlijk!

En verder gewoon goede kleding en schoenen en dan is het prima te doen.

Het trekt ook een leuk soort reizigers, allemaal rustige natuurliefhebbers, geen ongeïnteresseerde party animals.

Mijn IJsland-foto’s… en IJsland-tips

Dag allen,

Mijn droom is te trekken van noord india naar Nepal. Ik zie me zelf sl lopen tussen die grote bergen met mijn rugzak. Vrienden van mij hebben dit ooit, tijdens hun wereldreis, gedaan in een verkorte versie. Hun verhalen hebben ervoor gezorgd dat ik nu verkocht ben.
Iemand ervaring met deze trektocht?

Groetjes mark

Ziet er goed uit! Je maakt mooie foto’s. Voorlopig zit een trip naar IJsland er even niet in, maar we laten 'm gewoon op het wensenlijstje staan!

1 like

Een heleboel landen en plaatsen!

Iran staat heel hoog aan mijn lijstje, net als papua nieuw guinea. Beide zal nog wel heel lang duren voor ik daar heen ga.

Verder colombia, Japan, Uganda en Mali staan daarna op het lijstje. Hopelijk krijg ik in de toekomst kans om in deze landen te bezoeken.

Iran omdat ik hele mooie verhalen hoor over bepaalde steden maar vooral de vriendelijkheid van de mensen.

Papuanieuw guinea vanwege de ondoordringbare jungle en de volsstammen die nog als vroeger leven.

Ik zou erg graag gorilla’s willen kijkenin uganda, maar ook de rest van het land blijkt mooi groen te zijn.

Japan voor de cultuur en striktheid.

Mali en colombia weet ik eigenlijk niet zo goed. Mali denk ik voor de kleurijke markten en de lemen huisjes in droge vlakten.

Indonesië, Mexico, Canada, Noorwegen :slight_smile:

De landen die ik zou graag zou willen bezoek zijn:

India: en dan eigenlijk vooral vanwege de Taj Mahal, deze lijkt me zo gaaf om te zien!
Mexico: omdat ik de Chitzen Itza heel graag wil zien… (helaas beide wel heel toeristische trekpleisters)

Rusland (St. Petersburg & Moskou): ben groot fan van landen waar je eigenlijk niet opval als toerist. Dus geen getrek aan je of je iets wilt kopen of dat je ergens naar binnen gesleurd wordt omdat je er moet komen eten…

En de Balkanlanden… gewoon omdat ik het sfeertje er super vind.

Nog zoveel… Om maar eens te beginnen in Europa.

IJsland, Noordkaap.
Kopenhagen (Staat gepland in April met mijn moeder :D)
Oost Europa, Praag, Wenen, Boedapest, Belgrado etc. (Staat in Juni gepland :D)
Malta, Venetie, Trieste.

Buiten Europa ook nog genoeg:
Australië, Nieuw Zeeland, Thailand, Zuid-Afrika, Miami, Dubai, Egypte, Brazilië en vast nog veel meer. :hihi:

Op dit moment is mijn grootste wens om Guatemala te bezoeken, en die wens zal in juli uit gaan komen.
Andere landen hoog op mijn lijstje zijn Nicaragua, Peru, de VS, Rusland, Noorwegen, Italië, Cyprus, Israël, VAE (Dubai), Indonesië, Australië en Costa Rica. Uiteindelijk hoop ik nog heel veel landen te zien, maar dit is denk ik het lijstje wat ik als eerst af zal gaan.