Sinds ik met vriendin en zoon samenwoon, heb ik mijn aandacht verlegd naar Europa (en wel naar de landen die niet al te ver van Nederland liggen). Mijn wensen zijn daardoor wat minder ambitieus dan de meesten hiervoor. Maar ik zou graag nog Noorwegen, Zweden, Estland, Engeland, Zwitserland en Oostenrijk willen bezoeken. Voorheen heb ik veelal verre reizen gemaakt, waardoor deze landen nog niet of te weinig aan bod zijn gekomen.
Op langere termijn zou ik graag nog een keer USA west willen bezoeken.
Waar ik absoluut nog eens heen wil gaan is Australië. Dit land staat ver boven alle andere landen en mocht ik genoeg geld hebben… Tsja, dan weet ik het wel! Voornamelijk vanwege de natuur en het bijzondere, het uitgestrekte van het land. Ik ben iemand die kan genieten van elk klein iets en dat lijkt me daar geweldig.
Daarnaast zou ik graag richting tanzania gaan, vanwege de Big Five e.d. De natuur en een stukje kijken hoe het er in Afrika aan toe gaat.
Peru is ook iets wat ik graag zou willen zien, cultuur (historische) en natuur (met veel verschil) lijken me overweldigend. Daarnaast patagonië en galapagos-eilanden in Zuid-Amerika. Noord-Amerika trekt me minder, maar zou toch heel graag eens richting USA of Canada gaan hoor, maar minder. Costa Rica trekt me daarentegen weer extreem, staat eigenlijk direct achter Australië.
Hiernaast graag Thailand en China. Mocht ik dan nog iets willen zien zou zeker een cruise richting Antarctica een degelijke optie zijn, evenals iets als Zuid-Afrika, Groenland, Alaska of IJsland.
Ook hele mooie wensen toch? Na veel verre reizen neig ik nu ook meer naar (afwisselen met) Europa.
In Engeland kan ik het Lake District van harte aanbevelen. Prachtig wandelgebied, heel afwisselend.
Ik kom net terug uit Vietnam, 3 weken aan het backpacken geweest en het was fantastisch.
Wie naar Mali wil kan bij mij terecht voor informatie, ik ben er 3x geweest en hebt daar een echtpaar wonen die mijn vrienden zijn en ik ben met een project bezig. Ben op Timbouctou na overal geweest.
Op mijn lijstje staat nog Indonesie en mn de kei-eilanden en daarna doortrekken naar Nieuw Ginea. Ook wil ik graag naar Bolivia of Peru of Honduras of Guatemala. Verder staat Madagascar en Brazilie op mijn lijstje.
Wie wil backpacken inEgypte ga dan ook eens naar Siwa, zo’n 40km vd Libische grens, een plaatsje in de woenstijn. Erg leuk en gezellig. Ook wil ik nog een aantal europese steden bezoeken. Kortom, ik heb nog veel wensen.
De ultieme wens voor nu is om naar New York te gaan, lijkt me een fantastische stad. Deze staat voor volgend jaar in de planning. Dit jaar ga ik vanaf Istanbul naar Nederland backpacken en ga ik door o.a. Roemenië, Bulgarije en Kroatië. Andere landen die ik graag zou willen zien, is natuurlijk Australië met Sydney en Alice Springs, Thailand, Egypte, de piramides in Luxor kijk ik al heel lang naar uit. Rio de Janeiro, Vuurland, Antartica, de Lofoten, Ijsland, een keer door de natuur trekken in Zweden. Zuid Afrika met de Big Five.
als ik opnieuw het ruime sop kies wil graag nog eens de Carieb doen en daarna terug naar het “oude continent” om er Scandinavië (vooral de Noorse fjorden, hoe moeilijk te bezeilen ze ook zijn …) te bezoeken, dan doorheen Europa via de binnenvaart naar de Zwarte Zee, om uiteindelijk via Griekenland te eindigen in Spanje (waar ik dan uiteindelijk de zeilriem zou willen afleggen
maar zolang ik hier woon in Brazilië wil ik nog even tot Argentinië, Chile en Peru om er de hele Andes door te sleuren met een 4x4.
ben dus nog even zoet de komende jaren :wereld:
Mijn wens stipt op 1 staat nu nog Istanbul, vanwege het contrast tussen oost en west, en dat er in een gebied zo groot als de provincie Utrecht en Flevoland 13 miljoen mensen wonen.
Verder ben ik al in Zweden geweest waar ik graag naar terug zou willen.
Noord-Korea staat hoog op m’n verlanglijstje. Verhalen uit/over het land blijven me mateloos intrigeren. Blijft lastig voor te stellen, dus dat **moet **ik (minimaal) een keer zien. Ter voorbereiding wil ik me in de taal verdiepen en een bruut objectief voor m’n SLR aanschaffen.
Verder zou ik qua landen en steden ‘redelijk tevreden’ moeten zijn, aangezien ik (op moment van schrijven…) buiten Noord-Korea een ‘redelijke en positieve indruk’ van alle landen uit m’n verlanglijstje heb. Het gevolg van een ‘redelijke en positieve indruk’ is echter dat ik steeds meer wil. Kortom, het smaakt naar véél meer. Oftewel, het neigt naar een verslaving. Is er een dokter aanwezig :wasted:
Ik ben de afgelopen jaren ook bevangen door een soort steden-virus. Vind het fascinerend om het leven van mensen te observeren. Neem bijvoorbeeld groot Tokio, alwaar rond de 35 miljoen mensen wonen. Of Singapore, de machtigste stadstaat van de wereld. Dat spreekt echt tot de verbeelding. Ik moet dat gewoon zien, al ben ik er (vaker) geweest: ik wil weer terug. Het is een gevoel dat reizigers wel herkennen
In China zijn metropolen als Changsha, Chengdu, Kunming, Nanjing, Shenzhen en Wuhan die ik nog **moet **zien. Al die megasteden in China… Ook **wil **ik weer naar Brazilië voor de steden die ik nog niet heb gezien: Belo Horizonte, Belém, Brasilia, Florianopolis, Fortaleza, Manaus, Natal, Porto Allegre, Salvador. Verder **wil **ik als liefhebber van muziek een soort roadtrip maken door muzieksteden als Austin, Detroit, Memphis, Nashville, New Orleans, Seattle e.d.
Ha ha herkenbaar! Ja bij mij is de travel bug ook ongeneeslijk.
Een reiziger die een mooie fotografiewebsite (met gratis online cursus) heeft gemaakt, omschrijft het zo:
“The more I see the more I want to see; and the more I know I don’t know. It is wonderful.” - Beren Patterson, tribalcog.com
Remedies om het beheersbaar te houden:
zo veel mogelijk reizen wanneer geld en tijd het toelaten!
geen geld? dan toerist in eigen land spelen
of op internet met reizen bezig zijn zoals hier op WW en lekker fantaseren en dingen opzoeken
geen tijd? die tijd omzetten: werken in het buitenland, dan beleef je toch een andere cultuur
Thnx dokter :slywink: Als aanvulling van op internet bezig zijn: ik kijk regelmatig naar YouTube-videos van expats. Om er vervolgens achter te komen dat het niet altijd op rolletjes loopt… Ontnuchterd soms wel iets :drugged:
Op mijn verkorte verlanglijstje staan Vietnam, Cambodja, Noord-korea, Zuid-afrika, Ethiopië, Egypte, Siberië, Mongolië, IJsland, Canada, Alaska en nog een paar landen.
Op het lange verlanglijstje staan alle andere landen :biggrin:
Wat ook niet helpt zijn al die verhalen die je op reis hoort. Na iedere reis komen er weer landen bij.