Hola otra vez 
Ik houd jullie oorspronkelijke reisplanning even aan:
“We hebben nu ongeveer het volgende schema in gedachten: dag 1 t/m 4 Granada, Masaya, Mombacho. Dag 4 reis naar Ometepe, daar 1 nacht overnachten en kayakken. Dag 5 boot naar San Carlos (is op een donderdag en dat kan), dag 6 boot van San Carlos naar El Castillo. Dag 7 en 8 jungle, hiken en paardrijden. Dag 9 boot terug en vliegen naar Managua. Eventueel kan dat dag 10 worden, of dag 10 wordt nog een andere bestemming. Dag 11 Leon, dag 12 Leon (en cerro negro) en dag 13 Leon.”
Wat je zou kunnen doen:
Dag 1: Granada, bijkomen van reis en stad verkennen
Dag 2: Laguna de Apoyo en Catarina Mirador
Dag 3: Masaya vulkaan en stadje Masaya en Masaya markets
Dag 4: met bus van Granada naar Rivas, vandaar met bus of taxi naar San Jorge, daar met boot naar Ometepe.
Dag 5: Activiteit op Ometepe (bijv. kayakken Río Istiam en zwemmen in La Presa Ojo de Aqua), eind middag naar Altagracia, daar 's avonds met boot naar San Carlos
Dag 6: boot van San Carlos naar El Castillo en El Castillo zelf verkennen
Dag 7: jungle
Dag 8: jungle
Dag 9: met boot van El Castillo naar San Carlos, terugvliegen naar Managua, daar met bus naar León
Dag 10: León strand Las Peñitas (eventueel surfen of Reserva Natural Isla Juan Venado)
Dag 11: León Cerro Negro, daarna strand of León zelf
Dag 13: León zelf of omgeving
Dag 14: vertrek
Dag 1 t/m 4 in Granada overnachten. Je kunt per bus of taxi deze uitstapjes goed doen.
Ik zou Mombacho overslaan, omdat je al 2 vulkanen bezoekt. Laguna de Apoyo is heel relaxed en echt de moeite waard, aan het eind van de middag kun je dan per taxi naar Catarina Mirador: heel mooi uitzicht over de Laguna! Hier kun je ook eten en klein beetje wandelen. Na Catarina kun je ook eventueel naar San Juan de Oriente gaan, een Nicaraguaans pottenbakkers plaatsje.
Boot tour Las Isletas de Granada vond ik persoonlijk niet heel spectaculair, maar dat is mijn mening. Als je ze wilt bezoeken, zou ik dat op dag 1 doen.
Ometepe heeft echt veel te bieden. Omdat jullie er heel kort zijn en al snel via Altagracia moeten vertrekken, raad ik aan om in het midden gedeelte van het eiland te verblijven. Hier zijn leuke activiteiten te doen en zo kun je vrij makkelijk naar Altagracia reizen.
Een lekker vol schema, maar prima te doen 
Saludos,
Sole