6 dagen Nicaragua

In januari gaat de reis een dag of 5 of 6 naar Nicaragua met aankomst en vertrek in Managua. Ik heb echter geen behoefte om in Managua zelf te vertoeven, dus de reis gaat waarschijnlijk richting Granada en Masaya, het eiland Ometepe wil ik graag bekijken :slight_smile: Is Leon de moeite waard behalve de catedraal? Ik wil vooral wat cultuur opsnuiven, en hoef niet alle vulkanen, nationale parken en stranden te zien.
Zijn de busreizen goed te doen? Wie heeft een idee wat ik die 5-6 dagen kan doen?

Leon is een gemoedelijke mooie stad. Leuk om in ieder geval een dag rond te slenteren. Er zijn veel kerkjes een leuke lokale markt en het strand is goed te bereiken.

Je bent er zo vanuit Managua, uurtje met een minbusje dacht ik. Je kan er ook leuk volcanoboarden (op een soort snowboard van de cerra negro af), een onvergetelijke ervaring.
Ik zou het niet overslaan, maar het wordt wel krap met granada en ometepe.

Veel plezier!

Hola,

5-6 dagen is kort als je ook Ometepe wilt bezoeken. Ik zou dan 3 dagen voor Ometepe uittrekken en 3 voor Granada en omgeving. Ometepe is vooral natuur en kost veel tijd qua reizen zowel naar/van Ometepe als op het eiland zelf. Als je voor cultuur wilt gaan zou ik Granada en Masaya bezoeken en dan meteen Laguna de Apoyo meepakken. Je kunt ook naar León, dit is zo’n 1,5 tot 2 uur van Managua. Bussysteem in Nicaragua is super goed :slight_smile:

Saludos,
Sole

Thanks.
Ja het is kort, meer vakantie heb ik helaas niet. Ik denk dat ik Leon dan maar over sla dan is de route ook wat logischer.
Waar kan ik het beste de boot pakken naar Ometepe?

Hola,

Het snelste is om in San Jorge de boot te nemen. Vanuit Granada met de bus naar Rivas en dan met taxi naar San Jorge.

Saludos,
Sole

Eerlijk gezegd zou ik Ometepe overslaan. Het enige wat ik daaraan leuk vond was het gevoel hebben dat je op een vulkanisch eiland bent, en ik heb aan de oostkant wel een mooie kayaktocht gemaakt maar dat is voor jou veel te veel gedoe en te ver weg. De stadjes op dat eiland zijn niet leuk, en als je geen vulkaan gaat beklimmen, kun je het mijns inziens beter overslaan want het kost enorm veel reistijd en gedoe (overstappen, wachten etc).

Ik zou Granada, Masaya en León aanraden. En inderdaad bij León van de Cerro Negro vulkaan af boarden is superleuk, ik had het geregeld via BigFoot, heel goed georganiseerd en leuke gids, en dan krijg je ook nog 2 mojitos achteraf! :slight_smile:

León vond ik een heerlijke stad, ik zou er makkelijk kunnen wonen. Het bruist gewoon (terwijl ik Granada een beetje te braaf en doods vond vanwege de opgeknapte gebouwen en de vele pensionados uit Canada en de VS).
León is een beetje ruig maar ook kleurrijk en internationaal, wel mooie gebouwen, leuke markten en eettentjes op straat, live muziek op vrijdagavond bij ViaVia, leuke restaurantjes (als je ergens de enige buitenlander wilt zijn, ga dan naar Chinees restaurant Hong Kong :slight_smile: )… En met een half uurtje zit je aan het strand in Las Peñitas.

Op Managua busstations goed op je spullen en jezelf opletten, veel louche en dronken types daar.

De bussen werken prima en zijn goedkoop, wel vaak tjokvol dus misschien moet je een paar uur staan. Ook dan weer goed op je waardevolle spullen en zakkenrollers letten in die drukte.

Vanuit Managua bestaan directe shuttlebusjes van het vliegveld naar Granada, Paxeos heten die geloof ik. Of je kunt een taxi nemen voor ongeveer US$25.

Mijn Nicaragua blog en foto’s vind je via mijn handtekening. Ik vond het een erg mooi en leuk land met aardige mensen en verrassend lekker eten.

Veel plezier!

Als ik jou was zou ik, gezien je tijd, Ometepe overslaan. Zoals Cecilia al aangaf ben je veel tijd kwijt met reizen helemaal als je met de bus wilt gaan. Of je moet een auto huren als je echt naar Ometepe wilt, dan ben je niet afhankelijk van bussen en taxi’s. Je kunt sneller reizen en ook zelf het eiland verkennen met de auto.
Ik zou ook kiezen voor Leon, eventueel Las Peñitas, Granada. En vanuit Granada kun je excusies doen naar o.a. naar Masaya, Mombacho vulkaan, Las Isletas.