3 weken route

Hallo allemaal,
Na speurwerk op het forum, websites en de LP hebben we een voorlopige route gepland. Graag tips voor de dingen die we gemist hebben of waar knelpunten zitten.

Hieronder het schema, er zijn nog wat openingen, die kunnen ter plekke of met goede tips ingevuld worden. Zoals de planning doet vermoeden hebben we meer de voorkeur voor de rust en natuur dan cultuur.

Alvast bedankt voor de tips en feedback.

Do 27/7
Amsterdam Managua
11.05-22.25uur, hostel in Managua

Vr 28/7
Managua/ Leon
Stad verkennen middag

Za 29/7
Leon
Ochtend vulkaan, middag strand

Zo 30/7
Leon

Ma 31/7
Leon/ Esteli

Di 1/8
Esteli
Miraflor NP

Wo 2/8
Esteli
Sigaarfabriek

Do 3/8
Esteli/ Matagalpa

Vr 4/8
Matagalpa
reserva natural cerro datanlí el diablo

Za 5/5
Matagalpa
selva negra/ koffieplantage

Zo 6/8
Matagalpa / Granada
Stad in

Ma 7/8
Granada
Laguna de Apoyo/ Masaya

Di 8/8
Granada/ Isla Ometepe

Wo 9/8
Isla Ometepe
Kayak

Do 10/8
Isla Ometepe
Scooter/ paard

Vr 11/8
Isla Ometepe
Wandelen

Za 12/8
Isla Ometepe/ Corn

Zo 13/8
Little Corn

Ma 14/8
Little Corn

Di 15/8
Little Corn

Wo 16/8
Little Corn / Big Corn

Do 17/8
Big Corn - Manugua

Vr 18/8
Managua
10.20 uur vertrek

Za 19/8
Amsterdam
10.25 uur aankomst

Voor in Leon kan ik een bezoek aan het museum over de revolutie aanraden, je krijgt een rondleiding van een van de guerrillastrijders. Ik ben met de chickenbus naar het strand geweest, vraag even bij welk busstation je moet zijn.
Vorige week ben ik op Isla de Ometepe geweest, ik verbleef in Altagracia bij Hospedaje Ortiz Ometepe. Klein familie guesthouse waar ik mij prima op mijn gemak voelde en het ligt net buiten de ‘hoofdstraat’. Nadat ik met de ferry aan kwam stond de chickenbus klaar voor vertrek, mocht je dus met de bus naar je bestemming willen gaan loop even een stukje door en ontwijk de taxichauffeurs. Het was 17 Cordobas naar Altagracia, duurt wel 1,5 uur. Verder vond ik Charco Verde (green lagoon) mooi om te bezoeken, we hadden het geluk de brulapen van heel dichtbij te kunnen zien.

Hallo,

Ik ben in december in Nicaragua geweest. Estelli en Matagalpa heb ik wel niet bezocht.
Houd er rekening mee dat als je via minivans reist je meestal ’s ochtends moet vertrekken. Als je ’s avonds wilt gaan vraag je beter rond bij verschillende hostels.

Ik ben met de taxi van Leon naar Las Penitas gegaan en heb 15USD betaald. Er is ook een chickenbus die spotgoedkoop van Leon naar Las Penitas gaat en er 40min over doet. Jouw hostel in Leon zal wel kunnen zeggen waar juist. Ik ken de juiste uren niet maar er waren regelmatig bussen en er waren ook ’s avonds nog bussen die terug naar Leon reden. In Las Penitas is er een natuurreservaat waar je met de boot en gids in kan. Boeken kan via een hotel of bij de ingang van het reservaat (het strand volgen waar hotel Barca de Oro is, ook de terminus van de bus).

Laguna de Apoyo is heel leuk om te wandelen en te zwemmen. Echt een aanrader. Het is wel niet zo goed te combineren met Masaya tenzij je een privé taxi neemt. Gedeelde minibussen vertrekken rond 9u ’s ochtends en zijn in Leon rond 17u30 terug. Met de bus naar Apoyo lukt enkel als je overnacht in Apoyo want er is geen directe bus.
De Masaya vulkaan wordt ’s nachts bezocht en is ook de moeite. Dat kan je wel combineren. Ik zou Apoyo aanraden als combi met Masaya niet lukt (je kan er wel goedkoper en kwalitatieve hangmatten kopen op de markt en id winkels aan de haven).

Granada en Ometepe zijn super. Ga zeker in Ometepe ook de zonsondergang bekijken op Punta jesus maria. Charco verde heeft een interessant vlinderreservaat en met het ticket kan je ook rondwandelen wat je zeker moet doen en aan het hotel/restaurant kan je zwemmen. Ojo de agua is een natuurlijke bron waar je kan zwemmen en ook een aanrader.

Op Little corn heb ik bij mijn zus gelogeerd die daar een tijd gewoond heeft. Heel relaxt eiland. De stranden zijn het mooist aan de noord kant waar hotel Yemaya is, dit is 30min wandelen van de haven.
Big Corn heb ik spijtig genoeg gemist want ik er waren een tijd lang geen boten. Wel gehoord dat het heel leuk is en je er meer de lokale sfeer kan opsnuiven. December/januari blijkt daar niet ideaal te zijn om te varen want ook op Ometepe een paar dagen vast gezeten.

Hier de adressen waar ik gelogeerd heb en waar ik tevreden over was.
Managua : La Bicicleta hostel
Managua airport : Airport X : hotel dat met de taxi op 3min rijden vd luchthaven ligt. 45$ dollar per nacht en je kan bij hen de dag zelf taxi boeken voor 5$ naar de luchthaven. Op wandelafstand zijn ook 2 hotels (Best Western & Camino real met zwembad en ik ben toen in één binnengewandeld om te gaan zwemmen en iets te drinken op hun terras)
Leon : El Posada del doctor (hotel)
Granada : La Siesta (aanrader prijs/kwaliteit)
Ometepe : Hospedaje Soma

Geniet van de reis en laat maar weten als je vragen hebt 
Trudy

Hallo,
Ik ben in december in Nicaragua geweest. Estelli en Matagalpa heb ik wel niet bezocht.
Houd er rekening mee dat als je via minivans reist je meestal ’s ochtends moet vertrekken. Als je ’s avonds wilt gaan vraag je beter rond bij verschillende hostels.

Ik ben met de taxi van Leon naar Las Penitas gegaan en heb 15USD betaald. Er is ook een chickenbus die spotgoedkoop van Leon naar Las Penitas gaat en er 40min over doet. Jouw hostel in Leon zal wel kunnen zeggen waar juist. Ik ken de juiste uren niet maar er waren regelmatig bussen en er waren ook ’s avonds nog bussen die terug naar Leon reden. In Las Penitas is er een natuurreservaat waar je met de boot en gids in kan. Boeken kan via een hotel of bij de ingang van het reservaat (het strand volgen waar hotel Barca de Oro is, ook de terminus van de bus).

Laguna de Apoyo is heel leuk om te wandelen en te zwemmen. Echt een aanrader. Het is wel niet zo goed te combineren met Masaya tenzij je een privé taxi neemt. Gedeelde minibussen vertrekken rond 9u ’s ochtends en zijn in Leon rond 17u30 terug. Met de bus naar Apoyo lukt enkel als je overnacht in Apoyo want er is geen directe bus.
De Masaya vulkaan wordt ’s nachts bezocht en is ook de moeite. Dat kan je wel combineren. Ik zou Apoyo aanraden als combi met Masaya niet lukt (je kan er wel goedkoper en kwalitatieve hangmatten kopen op de markt en id winkels aan de haven).

Granada en Ometepe zijn super. Ga zeker in Ometepe ook de zonsondergang bekijken op Punta jesus maria. Charco verde heeft een interessant vlinderreservaat en met het ticket kan je ook rondwandelen wat je zeker moet doen en aan het hotel/restaurant kan je zwemmen. Ojo de agua is een natuurlijke bron waar je kan zwemmen en ook een aanrader.

Op Little corn heb ik bij mijn zus gelogeerd die daar een tijd gewoond heeft. Heel relaxt eiland. De stranden zijn het mooist aan de noord kant waar hotel Yemaya is, dit is 30min wandelen van de haven.
Big Corn heb ik spijtig genoeg gemist want ik er waren een tijd lang geen boten. Wel gehoord dat het heel leuk is en je er meer de lokale sfeer kan opsnuiven. December/januari blijkt daar niet ideaal te zijn om te varen want ook op Ometepe een paar dagen vast gezeten.

Hier de adressen waar ik gelogeerd heb en waar ik tevreden over was.
Managua : La Bicicleta hostel
Managua airport : Airport X : hotel dat met de taxi op 3min rijden vd luchthaven ligt. 45$ dollar per nacht en je kan bij hen de dag zelf taxi boeken voor 5$ naar de luchthaven. Op wandelafstand zijn ook 2 hotels (Best Western & Camino real met zwembad en ik ben toen in één binnengewandeld om te gaan zwemmen en iets te drinken op hun terras)
Leon : El Posada del doctor (hotel)
Granada : La Siesta (aanrader prijs/kwaliteit)
Ometepe : Hospedaje Soma

Geniet van de reis en laat maar weten als je vragen hebt 
Trudy

Somoto Canyon is zeker ook de moeite waard.
Brengt extra variatie in je route!
Dit kan je doen vanuit Estelli.

Zie ook deze pagina voor meer tips.

UPDATE - Oeps, zie net dat ik te laat ben!
Maar kan natuurlijk interessant zijn voor anderen!