Ik heb ondertussen de meeste posts op het forum al gelezen en mede daardoor een planning voor een rondreis naar Nica gemaakt.
Ik (26) ga samen met mijn vriendin (23) deze zomer van 21 juli t/m 11 aug naar Nica (3 weken).
Wij zijn backpackers die op zich wel van basic (op dorms na) maar ook zeker af en toe van een beetje luxe houden (het is tenslotte wel vakantie :zon02:)
Zoals gezegd, mede door veel mee te lezen hier, is dit onze voorlopige planning geworden:wereld::
Dag 01 Aankomst in Managua, gelijk naar León donderdag 21 juli
Dag 02 León (stad en/of strand) vrijdag 22 juli
Dag 03 León (vulkaanboarden) zaterdag 23 juli
Dag 04 León – Estelí (miraflor) zondag 24 juli
Dag 05 Estelí (miraflor) maandag 25 juli
Dag 06 Estelí (uitstap Somoto) dinsdag 26 juli
Dag 07 Estelí – Managua – Granada – Isla de Ometepe woensdag 27 juli
Dag 08 Isla de Ometepe donderdag 28 juli
Dag 09 Isla de Ometepe vrijdag 29 juli
Dag 10 Isla de Ometepe – San Juan del Sur zaterdag 30 juli
Dag 11 San Juan del Sur zondag 31 juli
Dag 12 San Juan del Sur – Granada maandag 1 augustus
Dag 13 Granada (stad en omgeving) dinsdag 2 augustus
Dag 14 Granada (uitstap Masaya) woensdag 3 augustus
Dag 15 Granada (uitstap Laguna de Apoyo) donderdag 4 augustus
Dag 16 Granada – Managua – Big Corn Island vrijdag 5 augustus
Dag 17 Big Corn Island zaterdag 6 augustus
Dag 18 Big Corn Island – Little Corn Island zondag 7 augustus
Dag 19 Little Corn Island maandag 8 augustus
Dag 20 Little Corn Island dinsdag 9 augustus
Dag 21 Corn Islands – Managua woensdag 10 augustus
Dag 22 Vlucht naar Amsterdam donderdag 11 augustus
Vragen die ik nog heb:
Zoals de meesten wel zeggen, is Managua niet echt de moeite waard. Wij landen op 21 juli omstreeks 19.30 uur, is dit nog ruim de tijd om naar Leon te gaan? Ik had in gedachten om dit vervoer zelf te regelen op het vliegveld, dit moet normaal gesproken geen probleem zijn lijkt me?
Kan iemand een leuk hostel/hotel aanraden in Leon? Ik zat zelf aan Lazy Bones Hostel te denken, deze wordt ook door de Lonely Planet aangeraden!
Ik las dat in Estelli niet heel erg veel te zien was, vandaar dat we vanuit daar uitstapjes naar Miraflor (evt met overnachting) en Somoto willen maken. In Estelli zaten we te denken om in Casa Hotel Nicarao of B&B Villa Riviera te overnachten. Wellicht iemand die daar ervaringen mee heeft?
Ik begreep dat het reizen met OV goed te doen in Nica. Is dit ook eenvoudig te regelen ter plaatse (bijv een dag vtv, of nog op dezelfde dag?)
Op 27 juli willen we van Estelli helemaal door naar Isla de Ometepe reizen. Ik begrijp dat dit een van de langere afstanden zal zijn binnen Nica. Iemand hier ervaringen mee en wellicht een tip hoe dit het beste te doen?
Op Ometepe willen we misschien in Hotel Monkey’s Island of Fynca Mystica overnachten. Iemand die hier ervaringen mee heeft?
Ik las dat het erg leuk is om op Ometepe een scooter te huren. Is het nodig om hiervoor een internationaal rijbewijs aan te vragen, of niet? In sommige landen probeert men je op te lichten, wanneer je een scooter huurt (zeggen dat je schade hebt gereden o.i.d) heeft iemand hier ervaring mee?
Vanuit Ometepe willen we graag naar SJDS reizen. Weet iemand via welke route we dit het beste kunnen doen? Ik heb berichten gelezen dat, wanneer je door Rivas heenreist, dit erg vervelend kan zijn. Rivas zou erom bekend staan, dat ze hier reizigers proberen op te lichten en voor te liegen. Dit zou voornamelijk door taxichauffeurs gebeuren en zou in sommige gevallen tot erg vervelend situaties kunnen leiden. Nu ben ik zelf best wel een ervaren reiziger vind. Ik laat me denk niet zo snel meer meesleuren in dergelijke hectiek. Maar aangezien ik alleen met mijn vriendin ben, wil ik vervelende situaties uiteraard het liefst vermijden. Ik vroeg me af of iemand hier daar misschien ervaring mee heeft?
In SJDS zaten we te denken om in Buena Onda Backpackers te overnachten. Iemand die daar misschien ooit al eens overnacht heeft?
Vanuit hier willen we naar Granada reizen. Als overnachting zaten we aan La Siesta (deze werd volgens mij op dit forum aangeraden) of Backpackers inn te denken.
Na Granada is het tijd om lekker tropisch af te sluiten natuurlijk :vissen:! We twijfelen nog een beetje over de verdeling tussen de hoeveelheid overnachtingen op Big en Little Corn. We hebben beide onze PADI al gehaald en willen voornamelijk gaan duiken en chillen. Ik las dat Sole iedereen aanraad om zeker ook naar Big Corn te gaan. Wat is/zijn mooie en relatief betaalbare locaties om te overnachten op Big Corn?
Welke duikscholen raden jullie aan op Big of Little Corn?
Op Little Corn zitten we te denken om misschien in Little Corn Beach And Bungalows te overnachten. Voor ongeveer $60,- heb je daar een bungalow (met gedeelde badkamer wel) en zit je op 1 min lopen van het strand. Iemand die hier ervaringen mee heeft, of misschien iets anders moois kan aanraden?
Op 11 aug vliegen we omstreeks 14.00 u weer terug naar Amsterdam. Ik begrijp dat het een risico is om, vroeg in de ochtend van de 11e, terug te vliegen vanuit Corn naar Managua. Voor de zekerheid zouden we dus het liefste een dag eerder terug vliegen om er zeker van te zijn dat we al in Managua zijn. Wat raden jullie aan?
Wellicht nog must-see’s die ik compleet over het hoofd heb gezien, of andere tips of feedback?
Alvast hartstikke bedankt voor het lezen en voor het eventueel beantwoorden van mijn vragen. Ik heb er nu al onwijs zin en verwacht dat we een prachtig land gaan bezoeken:varen:!
Mijn vriendin en ik willen ook erg graag in September naar Nicaragua. Dit zou onze eerste grote reis worden naar het buitenland, we zijn veel op deze site aan het lezen om ideeën en tips op te doen. We zouden graag tips willen krijgen op onze planning. We zijn erg benieuwd hoe jullie dit zien en of dit wel realistisch is.
02 September: Overnachting in Managua (Hoe het er nu uit ziet komen we om 22:58 aan op het vliegveld in Managua)
03 september: Kort dagje Managua bezichtigen. en daarna doorreizen naar Masaya.
04 september: 1 dag Masaya. Stad bezichtigen en rustig genieten van de omgeving daarna doorreizen naar Granada.
05 September: 3 dagen Granada, dag 1: Granada bezichtigen, en dag 2: Reserva Nacional Volcán Mombacho
08 September: 1 dag San Juan Del Sur
09 September: 2 dagen bij Ometepe
10 September: 2 dagen Matagalpa stad bezichtigen dag 2 rust dag. En reizen naar Estelí
12 September: 1 dag Estelí de stad bezichtigen, daarna doorreizen naar Chinandega
13 September: 1 dag Chinandega de stad bezichtigen en daarna reizen we door naar León
14 September: In León blijven we wat langer want we gaan een dag naar het sponsorkindje van me vriendin (dit word geregeld door de sponsor organisatie) We blijven 3/4 dagen in León
We gaan naar de Cerro Negro.
Ook willen we de stad León bezichtigen
En een dag rust
18 September: 3 dagen naar Big Corn Islands om te relaxen
21 September: Terug naar Managua om daar naar een hotel te gaan en een dagje rustig aan voor de terug reis op 22 September.
Hi Michel! Tof dat jullie naar Nica gaan, ik ben er afgelopen zomer met een groep vrienden geweest. Wij hebben op Esteli na dezelfde plaatsen bezocht die jullie willen gaan bezoeken! Ik zal zo goed mogelijk proberen jullie vragen te beantwoorden.
Rond die tijd rijdt er geen OV meer. Reizen naar Leon kan wel, maar dan ben je wel aangewezen op een taxi of een busje. Wij hadden via Paxeos een busje geregeld die ons voor 100 dollar (met 10 personen) naar Leon bracht. Persoonlijk vond ik het fijn om na een lange reis meteen in te kunnen stappen in een busje, ik zou geen zin hebben gehad om nog iets te moeten regelen. Het kan natuurlijk wel, er zijn genoeg chauffeurs die je bespringen en met elkaar concurreren om jullie te mogen wegbrengen.
Wij hadden via Home Away een villa gehuurd in Leon. We hebben wel een avond wat biertjes gedronken in het Lazy Bones hostel en moet zeggen dat het niet mijn tent was. Verwacht veel drukke Amerikanen, hipsters, hele dag door feestjes etc. Kan leuk zijn als je daar van houdt, maar ik vond het niets.
Geen ervaring
OV is inderdaad goed te doen, elk stadje heeft wel een busstation en je hoeft niks te reserveren. Gewoon in de bus gaan zitten en er komt vanzelf iemand langs om kaartjes te verkopen. Wel verstandig om vooraf dienstregelingen te checken als je een lang stuk gaan reizen.
Die reis heb ik niet gemaakt, dus geen ervaring mee. Persoonlijk denk ik dat dit wel iets teveel van het goede is.
Geen ervaring mee.
Wij hebben ook scooters gehuurd op Ometepe. Bij een verhuurder op 5-10 min rechtdoor lopen vanuit de haven (bij het tankstationnetje aan de rechterkant). Was 15 dollar per dag. Gewoon goed de scooters controleren en foto’s maken van beschadigingen. Toen wij ze terugbrachten was er niets aan de hand.
Op het busstation van Rivas liepen inderdaad veel taxichauffeurs rond met het verhaal dat er geen bussen reden naar San Jorge en dat we daarom met de taxi moesten. We wisten dat dit onzin was en hebben ze daarom genegeerd. Ze waren wel volhardend, ze bleven wel 10 minuten plakken om ons te overtuigen. Gewoon lachen en vriendelijk afwijzen.
Geen ervaring
Geen ervaring
Geen ervaring mee, zijn direct naar Little Corn gegaan
Wij hebben gedoken bij Dive Little Corn. Goed Engels sprekende instructeurs en prima materiaal.
Wij hebben verbleven bij The Lighthouse Hotel. Hele aardige mensen en schone bungalows, zeker een aanrader! Is wel ong. 10 minuten lopen naar de “hoofdstraat” en haven
Wij zijn een dag eerder naar Managua gegaan om ten eerste zeker te zijn onze vlucht naar Nederland en ten tweede nog even een nachtje te slapen in een goed hotel en op te frissen voor de lange reis terug.
We zullen nog eens goed over het Lazy Bones Hostel gaan nadenken dan…een feestje op zn tijd is wel leuk maar de hele dag door is wat veel van het goede
Jullie zijn dus van Leon naar Ometepe gegaan als ik het goed begrijp? Wat is de reden dat jullie Estelli over hebben geslagen?
Ik heb The Lighthouse Hotel ook voorbij zien komen inderdaad, alleen slaap je dan niet aan het strand of wel? Ik ga er toch nog eens naar kijken.
Onze route was Leon - Granada - SJDS - Ometepe - El Castillo - (Managua ivm vlucht) - Little Corn.
Wij zijn niet naar Esteli gegaan omwille van de tijd, we zijn 3 weken gegaan en wilden overal wel zo’n 4 dagen blijven omdat je anders telkens moet reizen. El Castillo en Corn Islands wilden we echt niet overslaan, dus toen gekozen om het noorden maar te skippen.
Nee bij het Lighthouse Hotel slaap je inderdaad niet aan het strand, maar op een heuvel bij de vuurtoren. Als je het hotel uit loopt naar rechts heb je binnen 5-10 minuten de winkeltjes, restaurants en duikscholen, als je 20 minuten naar links loopt kom je op een paradijselijk wit strand waar echt bijna niemand is.
We zitten momenteel na te denken over een iets aangepast reisschema, namelijk:
Reisschema
Dag 01 Aankomst op luchthaven, gelijk door naar León donderdag 21 juli
Dag 02 León (stad + strand) vrijdag 22 juli
Dag 03 León (vulkaanboarden) zaterdag 23 juli
Dag 04 León – Estelí (miraflor) zondag 24 juli
Dag 05 Estelí (miraflor) maandag 25 juli
Dag 06 Estelí (uitstap Somoto) dinsdag 26 juli
Dag 07 Estelí – Managua – Big Corn – Little Corn woensdag 27 juli
Dag 08 Little Corn Island donderdag 28 juli
Dag 09 Little Corn Island vrijdag 29 juli
Dag 10 Little Corn Island zaterdag 30 juli
Dag 11 Little Corn Island zondag 31 juli
Dag 12 Corn Islands – Managua - Granada maandag 1 augustus
Dag 13 Granada (stad en omgeving) dinsdag 2 augustus
Dag 14 Granada (uitstap Masaya) woensdag 3 augustus
Dag 15 Granada (uitstap Laguna de Apoyo) donderdag 4 augustus
Dag 16 Granada – Isla de Ometepe vrijdag 5 augustus
Dag 17 Isla de Ometepe zaterdag 6 augustus
Dag 18Isla de Ometepe zondag 7 augustus
Dag 19 Isla de Ometepe - San Juan Del Sur maandag 8 augustus
Dag 20San Juan Del Sur dinsdag 9 augustus
Dag 21 San Juan Del Sur woensdag 10 augustus
Dag 22 San Juan Del Sur – Managua- Vlucht donderdag 11 augustus
Wat vinden jullie hiervan? De reden van de aanpassing is dat een aantal leuke accommodaties al deels waren volgeboekt.
Tevens vind ik deze verdeling ook erg mooi, alleen twijfel ik of het verstandig is om op de laatste dag terug te reizen van SJDS naar Managua Airport.
Wat vinden jullie hiervan?
Andere feedback op het schema hoor ik ook graag! Mocht het niet verstandig zijn om op de allerlaatste dag nog vanuit SJDS te reizen, kan iemand mij adviseren waar we nog een dag kunnen skippen? (ik weet dat dit LC kan zijn, maar we willen heel graag de tijd om te ontspannen en te duiken )
ik lees net je bericht en je gaat alvast een leuke tijd tegemoet in NICA! De mensen zijn er erg vriendelijk en behulpzaam dus vragen over vervoer e.d. kan je zeker ter plaatste vragen en regelen.
Ik geef je alvast wat feedback op je vragen:
Lazy bones is zeker ok, ligt centraal en is een groot gebouw. Ik vond het een chille sfeer en alleszins beter dan het party hostel Bigfoot!
*Zelf heb ik er slechts 1x overnacht. Mijn route was als volgt: 's morgens vroeg vertrokken uit Las Penitas, om 8u aangesloten bij de Vulkaanboarden, rond 14u terug in Léon, Léon bezocht en daags nadien in tegen de middag vertrokken naar Managua voor een vlucht richting Big Corn.
Estelli is niet de moeite, enkel Miraflor maar ik heb dit geskipt omdat dit me eerder iets lijkt voor enkele dagen. Ik heb in Estelli enkele dagen gezeten en enkel Somoto vond ik de moeite. Dit neemt een dag in beslag. Er zijn voldoende logementen in Estelli.
OV is erg goed geregeld. Let wel op dat je steeds de express bus neemt bij langere afstanden ook al vetrekt die iets later (bv. Managua-Estelli, de trage bus doet er al gauw 1u langer over)
Estelli naar Ometepe is zeker te doen, maar het neemt wel een dagje in beslag. Ik raad je alvast aan om vroeg te vetrekken, op die manier kan je eender waar nog geraken op Ometepe. Dus bus Estelli richting Managua, dan richting Granada (mogelijks is dit in het andere station in Estelli, geen idee van), dan richting Rivas en in Rivas kan je met een goedkope en korte taxirit naar het veer voor de boot richting Mouogalpa (Ometepe). Mogelijks heb je vanuit Managua een betere bus nemen richting San Juan del Sur, en waarbij je dan afstapt in Rivas.
Scooter huren op Ometepe is zeker aan te raden! Dat maakt het makkelijker om de dingen te bezoeken die je wilt zien. Bv. Punto Jesus Maria / San Ramon , …
Gewoon goede afspraken maken over de staat (dus neem gerust ook foto’s) , en benzine. Dan is er niets aan de hand. Bij mij ging het zelfs erg vlot. Moto zal iets aangenamer zijn maar dat bepaal je zelf. Scooter is zeker te doen en heb ik ook gedaan. Rijbewijs is geheel niet nodig want dat had ik zelfs niet bij.
Little Corn Beach And Bungalow leek me het meest dure, maar is ook maar iets duurder dus mogelijks is het comfort dan ook wel beter. Wij verbleven bij Elsa’s op Coral Beach en vond dit zeker goed! Overdag wel geen elektriciteit maar daar is geen nood aan. (Oost-kant dus opstaan met de zon, zon verdwijnt dan wel in namiddag) . Eten deden we net zoals iedereen aan de “Westkant”, Tranquilo Bar is erg toeristisch maar doenbaar, en biedt WiFi.
nog enkele opm.
*
Dag 07 Estelí – Managua – Big Corn – Little Corn woensdag 27 juli
Je hangt af van de boot richting Little Corn dus bekijk dit best even wanneer je land op Big Corn.
*
SJDS naar Managua airport moet zeker te doen zijn als je vroeg genoeg vertrekt.
*
Neem zeker een lamp/hoofdlamp mee voor o.a. Little Corn.
Super bedankt voor je berichtje, met alle info kunnen we zeker iets!
We gaan toch voor ons eerste reisschema…nu zitten alleen nog met het volgende vraagstuk:
Op 11 aug om 14.00 uur is onze terugvlucht van Managua naar huis.
Is het verstandig om te zorgen dat we op 10 aug al in Managua zijn, of is het geen probleem als we op 11 aug al vroeg terugvliegen vanuit Big Corn en dan vanuit daar onze terugvlucht naar huis kunnen pakken? Heeft iemand hier ervaringen mee?