Tips/haalbaarheid planng Nicaragua

Beste Nicaragua fans!

Na lang wikken en wegen waar ik en mijn vriendin naartoe zouden gaan met onze vakantie kwamen we bij Nicaragua uit.
Na wat research in de lonely planet en dit forum hebben we een reisplanning samengesteld. Hiervoor vragen we nog wat advies. Allereerst de planning:
Planning
Datum Dagen
7 sept 1 Reizen. Na het landen gelijk door naar Granada
8 sept 2 Granada (laguna de opoya)
9 sept 3 Granada/Masaya (vulkaan en markt bezoeken)
10 sept 4 Granada
11sept 5 Isla Ometepe (daar naar Playa santo domingo, van hieruit alles verkennen)
12 sept 6 Isla Ometepe
13sept 7 Isla Ometepe (Merida)
14 sept 8 Isla Omepe/Leon (stad bekijken)
15 sept 9 Leon (las penitas, voor schildpadden te bekijken (ipv dit te kijken in san juan del sur)
16 sept 10 Leon (serro negro)
17 sept 11 Esteli (eventueel naar comoto canyon)
18 sept 12 Miraflor
19 sept 13 Miraflor
20 sept 14 Esteli
21 sept 15 Matagalpa (salva negra)
22 sept 16 Matagalpa/Corn Islands
23 sept 17 Corn Islands
24 sept 18 Corn islands
25 sept 19 Corn Islands
26 sept 20 Managua
27 sept 21 Vliegreis

We zijn echte natuur liefhebbers (beesten, planten) en dat is ook onze main focus tijdens de reis. natuurlijk ook wat relaxen. Nu vroeg ik me af of ik met deze planning onze tijd het beste vol zal krijgen? Ik weet dat ik eigenlijk teveel plaatsen in onze planning heb verwerkt maar zo krijgen jullie een idee wat wij graag willen zien. Waarschijnlijk is het toch niet haalbaar in de beschikbare tijd.
Tevens zouden we heel graag naar Reserva Indio maiz willen maar zijn bang dat we teveel tijd verspillen om daar te komen en andere hoogtepunten moeten skippen. Of dit doen in plaats van corn islands.
Tevens kunnen we eventueel de corn islands skippen in de planning mocht dit te duur, tijdsplanning niet uit komen. Of zouden jullie dan eerder wat anders skippen om meer dagen vrij te krijgen voor de corn islands?

En nog belangrijker: Ben ik een hoogtepunt vergeten op te nemen in mijn planning?
Bvd voor eventuele reacties!

Groet,
Eric en Boukje

Hola,

Leuk dat jullie 3 weken naar Nicaragua komen en veel plekken willen bezoeken. Zoals je schreef is het een vol programma, maar naar mijn inziens wel haalbaar. Wel moet je rekening houden dat je op sommige dagen alleen aan het reizen bent, zoals van Isla de Ometepa naar León en van Matagalpa naar Corn Islands. Verder weet ik niet of je schildpadden kunt zien bij Las Peñitas, hiervoor zou ik echt La Flor of El Coco aanraden, stranden ten zuiden van San Juan del Sur. Maar dat past geloof ik niet meer in je planning. Voor het bezoeken van Río San Juan en Indío Maíz moet je echt minimaal 4 dagen uittrekken, dus dat wordt ook moeilijk. Ik denk dat je met bovenstaande planning heel veel ziet en een mooie reis hebt.

Saludos,
Sole

Bedankt voor de snelle respons!

Maar als we Miraflor, Matagalpa, Ometepe hebben gezien is dan Reserva indio maiz echt zoveel anders/mooier dan de hiervoor genoemde? Want als het ongeveer vergelijkbaar is, is de keuze makkelijker te maken om het te skippen.
Uiteindelijk ben je met het reizen naar corn islands ook veel tijd kwijt. Dus de afsluiting van onze reis ligt nog helemaal open.
Misschien is er iets heel moois in Costa Rica wat we in de planning kunnen betrekken i.p.v. corn islands of reserva indio maiz. Mits de reisafstanden weer niet te groot worden. Of misschien wel Honduras?

Groet,
Eric en Boukje

Hola,

Indio Maíz is totaal anders, omdat dat regenwoud is en daarnaast heb je de rivier río san juan. De andere zijn met name nevelbossen. Als je naar de Corn Islands wilt moet je wel vliegen (1 uur), dus dat is prima haalbaar. Costa Rica of Honduras zou ik afraden, kost je veel reistijd om daar te komen.

Saludos,
Sole

Hallo,

Ik zou het houden bij de eerste planning. Hierin zit veel meer variatie als dat je dit verruilt voor Indio Mais. Inderdaad mooi daar, maar de jungle tocht is korter en in Miraflor heb je zelf veel meer bewegingsruimte. Ook de Canon de Somoto is prima te doen.
Een paar andere dingen: Ik geloof dat het schildpadden seizoen pas begin Dec begint. Weet dit niet zeker, maar wel goed om even na te gaan. Als het seizoen er is, dan zijn de schildpadden bij Leon nét zo mooi als in het zuiden.

Van Matagalpa naar Corn Island betekend reizen naar Managua en daar op het vliegtuig. Die gaan meestal vroeg weg. Kijk maar eens op de website van www.Lacostena.com.ni

En inderdaad Honduras of Costa Rica afraden. Duur en dr is gewoon heel veel te zien in Nicaragua.
Succes,
Peet

Iedereen bedankt voor de tips!

Hieronder ongeveer de planning zoals we die nu voor ogen hebben. De laatste 4 dagen heb ik san carlos/indo maiz erop staan. Puur omdat het al een avontuur blijkt te zijn om er te komen. Maar waarschijnlijk komen we hier niet aan toe en pakken bij andere plaatsen een dag extra. Wordt anders toch teveel.

Een ander vraagje: Wij komen 's avonds aan in Managua (20:00u). Onze planning was dan een taxi/bus te pakken richting Granada of masaya. Maar is het dan niet te laat om nog ergens een hostel te pakken? Ik schat rond 23u/24u ergens aan te komen. We willen eigenlijk niet vooraf boeken aangezien je maar nooit weet hoe het gaat lopen. Of bevelen jullie aan dit wel te doen?

Datum Dagen
8 sept 1 Reizen Landen door naar Granada
9 sept 2 Granada Laguna de opoya
10 sept 3 Granada/Masaya Masaya vulkaan/markt
11sept 4 Granada/Isla ometepe Doorreis naar isla ometepe
12 sept 5 Isla Ometepe Playa santo domingo
13sept 6 Isla Ometepe Vulkaan beklimmen
14 sept 7 Isla Ometepe (merida)
15 sept 8 Leon (las pinitas)
16 sept 9 Leon (serro negro)
17 sept 10 Leon/esteli
18 sept 11 Esteli (comoto canyon)
19 sept 12 Miraflor Homestay
20 sept 13 Miraflor Homestay
21 sept 14 Miraflor/matagalpa
22 sept 15 Matagalpa Selva negra
23 sept 16 Matagalpa/San Carlos
24 sept 17 El Castillo/
25 sept 18 El Castillo/ indo maiz
26 sept 19 San Carlos/Managua
27 sept 20 Vliegreis

Hola,

Vanaf het vliegveld gaan geen bussen, alleen taxi’s. Mocht je van te voren een taxi willen regelen, zie onderaan mijn berichtje voor meer info. De rit Airport - Granada is zo’n 45 minuten. Je hoeft van te voren geen accommodatie te reserveren, september is laagseizoen. Ik zou wel aanraden om alvast een of enkele acco’s te zoeken die je aanspreken, want het is heel ongemakkelijk om na een lange reis, 's avonds laat met al je bagage nog eens een acco te zoeken. Als je al weet waar je gaat slapen, kan de taxi je daar in een keer heenbrengen. Mocht de acco niet bevallen, kun je de dag daarna een andere zoeken.

Dag 16 - 19 is erg kort voor Río San Juan, maar als het je niet uitmaakt om dit snel te bezoeken, dan is het wel haalbaar. De busreis Matagalpa - San Carlos zonder overstaptijd in Managua gerekend is al 9-10 uur. Check goed van te voren alle bus en boottijden.

Vulkaan beklimmen op Ometepe raad ik af. Beide vulkanen zitten vaak (helemaal nu in het regenseizoen) in de wolken, waardoor je dus in de mist zit en weinig ziet. Daarnaast is La Concepción een 10-12 uur hike zonder paden en heb je dus een gids, goede hike/berg schoenen, enige conditie en vooral veel doorzettingsvermogen nodig om dit te doen. Je kunt eventueel een gedeelte beklimmen. Als je een vulkaan wilt beklimmen raad ik aan om 1 dag minder Ometepe te doen en 1 dag meer León en dan naar de Telica vulkaan te gaan. Hier kun je een twilight tour of nachttour doen en kun mooie foto’s maken van de zonsondergang en lava in de vulkaan. Anders is Mombacho bij Granada ook aan te raden, de klim zelf niet erg boeiend, kun je beter per auto doen, maar bovenop kun je verschillende hikes doen door prachtige natuur en mooie uitzichten, een coffee farm en je kunt ook een canopy tour doen.

Saludos,
Sole

• Updated - - -

Hola,

Vanaf het vliegveld gaan geen bussen, alleen taxi’s. Mocht je van te voren een taxi willen regelen, zie onderaan mijn berichtje voor meer info. De rit Airport - Granada is zo’n 45 minuten. Je hoeft van te voren geen accommodatie te reserveren, september is laagseizoen. Ik zou wel aanraden om alvast een of enkele acco’s te zoeken die je aanspreken, want het is heel ongemakkelijk om na een lange reis, 's avonds laat met al je bagage nog eens een acco te zoeken. Als je al weet waar je gaat slapen, kan de taxi je daar in een keer heenbrengen. Mocht de acco niet bevallen, kun je de dag daarna een andere zoeken.

Dag 16 - 19 is erg kort voor Río San Juan, maar als het je niet uitmaakt om dit snel te bezoeken, dan is het wel haalbaar. De busreis Matagalpa - San Carlos zonder overstaptijd in Managua gerekend is al 9-10 uur. Check goed van te voren alle bus en boottijden.

Vulkaan beklimmen op Ometepe raad ik af. Beide vulkanen zitten vaak (helemaal nu in het regenseizoen) in de wolken, waardoor je dus in de mist zit en weinig ziet. Daarnaast is La Concepción een 10-12 uur hike zonder paden en heb je dus een gids, goede hike/berg schoenen, enige conditie en vooral veel doorzettingsvermogen nodig om dit te doen. Je kunt eventueel een gedeelte beklimmen. Als je een vulkaan wilt beklimmen raad ik aan om 1 dag minder Ometepe te doen en 1 dag meer León en dan naar de Telica vulkaan te gaan. Hier kun je een twilight tour of nachttour doen en kun mooie foto’s maken van de zonsondergang en lava in de vulkaan. Anders is Mombacho bij Granada ook aan te raden, de klim zelf niet erg boeiend, kun je beter per auto doen, maar bovenop kun je verschillende hikes doen door prachtige natuur en mooie uitzichten, een coffee farm en je kunt ook een canopy tour doen.

Saludos,
Sole