route?

Hallo,

Ik kwam wat mooie routes tegen waaronder een van iemand met 4 weken. Sole je raadde hem aan
om te vliegen naar Corn Island en terug. Ik bedacht dat je met onderstaande route best veel van Nicaragua komt te zien.
Alleen mijn vraag is onderstaande te doen in 3 weken of kom je dan gesloopt terug…?
Zowel Rio San Juan als Ometepe en het noorden maar ook de Corn Island lijkt me erg mooi (als het weer mee zit). Keuzes.
Heeft iemand een tip wat beter weg te laten? Of mss beter om in het westen te blijven en wat rustig aan te doen?
Alvast bedankt voor de reactie.

Rio san juan
Corn island
Managua
Granada
Masaya
Isla de ometepe
San juan del sur
Matagalpa
Esteli
Leon

Het enige wat ik je uit ervaring kan aanraden is om het niet te vol te proppen. Vergeet niet te genieten van de plek waar je bent doordat je er maar 2 dagen blijft. Vergeet ook niet dat je reistijd van je geniettijd afgaat en je er stiekem totaal meer aan kwijt bent dan je eigenlijk denkt (tas pakken, uit het slaapverblijf, naar de bus, wachten, reizen, nieuwe slaapplek zoeken). Wij gaan alleen het westen van Nicaragua bereizen, ik ken het land nog niet maar jouw schema is erg druk.

Hoi Marineduiker,

De zin ‘Vergeet ook niet dat je reistijd van je geniettijd afgaat’ ga ik boven mijn bed hangen. Hij is subliem
en door mijn gejakker vergeet ik wel eens te genieten. Dank voor de zin en voor je tip!

Hoi,

Ik ben vorig jaar 2,5 week naar Nicaragua geweest. Prachtig land met een super bevolking. Er is vrij veel te zien en te beleven, dus jouw schema ziet er mij inderdaad vrij vol uit. :slight_smile:

Wij hebben het als volgt aangepakt.
Dag 1: Managua
Dag 2- 4: Esteli (waaronder bezoek Somoto Canyon en Miraflor)
Dag 5-8: Matagalpa (waaronder bezoek Peñas Blancas. Een aanrader!) Geboekt via Matagalpa tours. Je kan er ook zelf naartoe maar is een beetje zoeken + je moet dan het spaans voldoende beheersen.
Dag 9 - 11: Granada (kajak, fietsen en mombacho vulkaan)
Dag: 12 - 14: Ometepe
Dag: 15 - 17: Leon ( logeer zeker in hostel Via Via. SUPER)

Reizen in dit gedeelte van Nicaragua gaat heel makkelijk en snel. Richting Rio San Juan gaat het iets trager maar het blijkt wel heel erg de moeite te zijn. San Juan Del sur blijkt niet echt de moeite te zijn. Om toch een beetje te genieten zal je je schema toch een beetje moeten aanpassen denk ik :-).

Veel succes

Hoi,

Dank voor de tips! Heb even opgezocht waar je bent geweest, ziet er mooi uit.
Klinkt goed allemaal.
Had idd zelf ook niet een hoera gevoel bij san juan del sur. Mss slaan we die over…
Groet, liek

Hola,

Het schema is idd erg vol als je maar 3 weken hebt! Een tip is om Managua te schrappen en alleen hier naar toegaan als je moet overstappen op een bus.

Verder kun je het beste kiezen tussen of Río San Juan bezoeken of de Corn Islands. Als je beiden graag wilt bezoeken, kort dan in op het noorden.

Saludos,
Sole

Hoi Sole,

Dank voor de tip. We denken idd om Corn Island te skippen omdat we het rustiger aan willen doen. Wat zou jij vooral niet weglaten van het noorden, Matagalpa, Esteli of Leon? Hoor goede verhalen over Juan venado, klopt dat? Hoor graag van je.
Alvast bedankt voor je tip.
groet, Liek

Hola,

Als ik moest kiezen is mijn persoonlijke keuze Estelí schrappen. Je moet kijken wat jullie leuker vinden en dan afwegen, bijv: wel Granada bezoeken, maar niet León of wel Estelí in combi met León en niet Matagalpa of Estelí overslaan. Persoonlijk vind ik Matagalpa geweldig! Een heel schattig en sfeervol berg dorpje, veel koffie, een aanrader is El Castillo del Cacao! En je kunt hele mooie natuur bezoeken in de omgeving.

Isla Juan Venado heb ik geen goede ervaring mee. misschien komt dat omdat ik toevallig pech heb gehad, door het weer of de dag, want er was geen beest te zien, de natuur niet bijzonder, de tocht saai, veel muggen en ik vond het echt absoluut niet de moeite waard. Maar anderen zijn er juist lovend over, al begrijp ik dat niet. Iets wat daar ook in de buurt ligt en wat wel aan te raden is (ben er zelf nooit geweest, maar heb er goede verhalen over gehoord) is Isla los Brasiles. Meer info bij http://www.surfingturtlelodge.com/

Saludos,
Sole

Hola Sole,

Apart dat je zegt dat Isla Juan venado niet zo was. Mijn gedachte in het begin vd reis was dat over te slaan omdat het mij idd leek zoals jij boven beschrijft. Ben er op terug gekomen omdat iedereen zo te spreken was over de plek. Nu jij dit zegt denk ik dat we het laten. Vraagje, zou jij beginnen bij Granada en dan via Granada naar rio san Juan? Of is het een te lange trip om hier te geraken? Dank nogmaals voor je advies.

Hola,

Ik denk ook dat het komt, omdat ik voordat ik naar Isla Juan Venado ging al Río San Juan had bezocht. Evenals verschillende adembenemende natuurgebieden in het noorden en midden van Nicaragua. Vergeleken met Río San Juan, dan zijn de mangroven bij Isla Juan de Venado niet bijzonder spectaculair en toen ik er was waren er geen dieren te zien, op krabben en vogels na. Als je graag krokodillen of caymannen wilt zien en dezelfde vogels, kun je dat beter in Río San Juan doen en Isla de Ometepe. Verder denk ik dat heel veel reizigers maar korte tijd in Nicaragua zijn en met name het zuid-westen van Nicaragua bezoeken, zoals Granada, León, San Juan del Sur, etc. Hierdoor krijgen ze niet de natuur te zien die in het noorden en oosten van Nicaragua ligt en dan is voor die reizigers zo’n trip naar Isla Juan Venado waarschijnlijk erg bijzonder.

Om tijd te besparen zou ik per bus naar Río San Juan gaan en niet per boot! Sinds een tijd is de “snelweg” naar San Carlos toe compleet geasfalteerd en hierdoor duurt een reis zo’n 6 uur. Is ook een erg mooie tocht om te doen, o.a. een stuk door de bergen/heuvels met interessante stopplekken bij lokale tentjes :slight_smile: De eerste stopplek is Tata, je moet daar gewoon een “quirila” eten en een lokaal drankje bestellen! Je kunt met de bus vanuit Managua iedere dag vertrekken op verschillende tijden, vanuit Granada maar één bus 2x per week. Ik zou dus gewoon even kijken welke dag jullie naar San Carlos willen en dan kijken of je vanuit Granada kunt of dat je via Managua gaat.

Saludos,
Sole

Hoi Sole,
Top, dank je wel wederom! Ik hoorde dat Nicaragua gisteren hier op tv was. Ik weet niet waar het over ging maar
zal ns kijken.
Bedankt voor al je goede tips!

Hoi Sole,
Mag ik nog een vraagje stellen?? De intentie is om eerst naar Granada te gaan. Maar daarna willen we graag Ometepe, Rio San Juan en het noorden wat je aangaf richting Matagalpa bezoeken. Wat is logistiek de beste route in deze…? ik heb toevallig vandaag een hotel in Granada geboekt als eerste 2 dagen…hopen dat dat kan blijven staan. Hoor heel graag van je want kom er niet zo uit. Groet, Liek

Hola,

Het is een goed idee om de eerste dagen naar Granada te gaan, het is een leuke plek om even bij te komen van de lange vlucht en een beetje te acclimatiseren. Je kunt daarna idd doorreizen naar Ometepe (snelste is met de bus vanuit Granada naar Rivas en daar met de taxi naar San Jorge om de ferry te nemen). Je kunt dan kiezen of je met de boot van Ometepe naar San Carlos wilt of dat je met de bus weer terug gaat naar Granada en vanuit Granada (via Managua) naar San Carlos gaat. Vanuit San Carlos kun je het beste met de bus (via Managua) naar Granada, eventueel nog een paar dagen in Granada en omgeving verblijven en dan met de bus via Managua naar Matagalpa. Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel!

Saludos,
Sole

Hoi Sole,
Top dankjewel weer klinkt goed erg veel zin!
Groet,
Liek

Hoi Sole,

Klopt het dat je tegenwoordig ook kan vliegen van Ometepe naar San Carlos?

Grt. Victor

Hola,

Klopt, dit kan met La Costeña!

Saludos,
Sole