binnenkort vertrek ik (29j) met mijn vriendin (28j) naar Nicaragua voor 3 weken (+2 dagen heen en terugvlucht). Bedoeling is voldoende natuur te zien en af te sluiten op Little Corn Island. We kunnen een hoog tempo aan maar we verkiezen dit tempo iets af te zwakken door bv. eerder een vlucht te nemen om die gewonnen tijd om te zetten in een rustigere planning. (=lees: de zaken die we willen zien, wensen we ook te zien). Bovendien rusten we uit op Corn Islands. Omdat de tijd krap is hebben we liefst een min of meer vast reisschema.
De planning wordt momenteel wat voorbereid en ziet er momenteel als volgt uit:
**30/10 Aankomst Managua om 20u, transfer naar Granada (aanraders qua transfer op dit avonduur?)
**31/10 Granada (Lago di Apoyo)
1/11 Granada (Masaya vulkaan/stad/markt)
**2/11 Granada - San Carlos (bus op maandag om 14u30 heb ik hier eens gelezen, iemand die dit kan bevestigen en hoelang deze transfer duurt? Best dan nog even doorreizen naar Castillo ?)
**3/11 San Carlos (Indio Maiz?)
4/11 San Carlos 5/11 San Carlos - Ometepe (vlucht om 14u15 - er zijn geen dagelijkse vluchten dus 5/11 wordt best behouden, vanaf dan kan er gerust wat speling op het programma)
6/11 Ometepe (Wandeling naar San Ramon en kayak Rio Istian)
7/11 Ometepe
8/11 Ometepe
**9/11 Ometepe -> Leon
**10/11 Leon (Vulkaan Cerro Negro, nog andere aanraders?)
11/11 Leon
12/11 Leon -> Estelli (Cañon Somoto)
13/11 Estelli (Miraflor)
14/11 Estelli -> Matagalpa (Selva Negra)
15/11 Dag speling (Estllie of Matagalpa of Corn Island dag langer? liefst nog invullen voor de afreis)
**16/11 Matagalpa -> Managua Airport -> 14u vlucht naar Corn Island
**17/11 Little Corn Island
18/11 Little Corn Island
19/11 Little Corn Island
20/11 Little Corn Island - Big Corn - Managua
21/11 08u vlucht terug naar België.
Graag jullie advies over de planning en ook over enkele praktische punten:
Aangezien we rond 20u landen in Managua, wensen we vooraf al logement te boeken in Granada, en waarschijnlijk is het ook aangewezen om ook via het logement een taxirit te regelen vanuit de luchthaven.
Estelli Miraflor, hierover heb ik nog niets opgezocht. Heeft iemand hierover wat meer informatie?
Rio San Carlos: jungle lees is, hoe ons best organiseren?
Hoe kunnen we het best Ometepe verkennen. We landen op de luchthaven dichtbij Moyogalpa. Wandeling naar San Ramon en kayak Rio Istian spreken ons alvast aan. Wat zijn nog andere aanraders en hoe het transport regelen (fiets/scoorter/openbaar vervoer)
Op 21/11 hebben wij de terugvlucht om 08u. Wat raden jullie aan hoe ik eerst best terug kom vanuit Corn Islands en waar ik best overnacht/laatste tijd aan spendeer in Managua of in de buurt…
31/10 is het haloween, betekent dit dat het druk kan zijn in Granada? eventueel nachtje verblijven buiten de stand aan een meer is aan te raden?
1/11 en 2/11. Is dit een feestdag en heeft dit effect op mijn planning (hoogseizoen/werking openbaar vervoer)?
Vanaf Ometepe (of nadien) kunnen we eigenlijk een auto huren vanuit Ometepe of Rivas en terugbrengen in Managua. Voordeel hieraan lijkt me dat we niet afhangen op het openbaar vervoer om vnl. ons vlucht naar Corn Islands te halen. Hoe zien jullie dit en is dit überhaupt mogelijk?
we houden San Juan del Sur uit de planning zonder te weten wat die regio inhoudt. Is het de moeite?
Cañon Somoto kan geskipt worden ?
Kledij: wat raden jullie aan? Slippers en gewone wandelschoenen (A) gaan alvast mee. Maar regenjas, trui e.d. ?
ik ben meer en meer geneigd om San Carlos te skippen en meer tijd te spenderen op Ometepe (+1 of 2 dagen) en in Estelli (Miraflor) en andere zaken in het noorden. Of kan iemand die San Carlos en contouren heeft bezocht me toch overtuigen van die streek?
Je kunt bij aankomst een taxi (of soms zijn er shuttlebussen) nemen van het vliegveld naar Granada of anders van te voren een accommodatie reserveren en hen transport laten regelen.
Minimaal drie dagen Granada doen. Zeker na een lange reis, is het fijn om een dag in Granada bij te komen en de stad te verkennen.
Er gaat 1 of 2 keer per week een bus vanuit Granada naar San Carlos, maar je kunt ook dagelijks via Managua. Gezien je route, raad ik aan om na Granada eerst Isla de Ometepe te bezoeken, dit is makkelijk met de bus (naar Rivas en vandaar taxi naar San Jorge) te bereiken. En dan te vliegen of met de boot naar San Carlos, direct door naar El Castillo. Hier kun je gidsen regelen voor Indio Maiz. Na El Castillo terug naar San Carlos, waar je de bus pakt naar Managua en dan naar León (ongeveer 8 uur reizen, maar erg mooie tocht!) Op deze manier ben je minder reistijd kwijt.
Gezien de tijd, zou ik of Estelí of Matagalpa bezoeken. Río San Juan / Indio Maiz is meer de moeite waard dan Estelí of Matagalpa, daarom zou ik een van die skippen en niet Indio Maiz. Of als je echt in tijdnood komt, ga dan alleen naar Cañon Somoto en sla Estelí en Matagalpa over.
Openbaar vervoer op Ometepe is erg beperkt, je kunt taxi’s nemen die wat prijzig zijn en anders is het aan te raden om een scooter te huren! Kan daar overal op het eiland. Omdat je San Ramon wilt bezoeken en wilt Kayakken, raad ik je aan om bij Playa Santo Domingo (midden van het eiland) of het zuiden van het eiland te zitten, dan zit je het dichtstbij de waterval en Río Istiam.
Op 21/11 kun je het beste in Managua of Granada overnachten.
Oktober/november is laagseizoen en mochten er festiviteiten zijn, dan heeft dat geen invloed op enorme stijging toeristen dat je van te voren accommodatie moet boeken.
Autohuur is niet noodzakelijk, je kunt prima met ov reizen, maar het is wel een optie voor jullie gezien jullie een heel krap reisschema hebben waar je ook relatief gezien langere afstanden aflegt. Echter op Ometepe en Rio San Juan raad ik het af om auto te huren, je hebt dan sowieso 4x4 nodig, gezien de wegen daar slecht zijn en je ook niet verder komt dan San Carlos. Mocht je een auto willen huren, dan kun je dat het beste doen nadat je in El Castillo bent geweest. Je kunt dan rechtstreeks van San Carlos naar León reizen (hoeft niet via Managua) en daarna eventueel naar Cañon Somoto / Estelí / Matagalpa rijden. In Managua auto inleveren en vlucht naar Corn Islands.
San Juan del Sur is strand, toeristisch en feest. Het is leuk om 1 dagje een kijkje te nemen en de sfeer te proeven. Maar voor de mooiere stranden moet je in de omgeving zijn van San Juan del Sur en daar hebben jullie in je reisschema geen tijd voor. Bovendien gaan jullie naar de Corn Islands, dus strand komt wel goed. Je kan dus eventueel 1 dag minder Ometepe doen en 1 dag even sfeer proeven in San Juan del Sur. Moet je wel de moeite waard vinden qua reistijd.
Kleding: naast alle zomerkleding en slippers, denk aan: dun regenjack/poncho (jungle), dunne lange broek, dun t-shirt of dun vestje dunne lange mouwen. Dit eventueel voor 's avonds als het wat afkoelt of tegen insecten als je wandeltochten maakt. Goede wandelschoenen. Pet of hoedje tijdens wandeltochten voor de zon.
Dank je voor je reactie. Ik bekijk het even en laat je nog iets weten.
Ik heb alvast nog enkele vraagjes als ik je even volg:
hoe geraken we op Ometepe van de boot naar Playa Santo Domingo? We hebben een backpack bij dus mij lijkt het makkelijker om pas vanaf Santo Domingo een scooter te huren?
Vlucht vanuit Ometepe naar San Carlos lijkt me handiger dan de (nacht)boot, of is er ook een boot overdag?
San Juan Del Sur wordt zeker geskipt.
Je geeft een voorkeur aan Cañon Somoto, dan Estelli en dan Matagalpa. Wat is er dan net leuk aan iedere bestemming?
San Carlos/Indio Maiz: aankomst vliegtuig San Carlos ± 13u, nadien naar El Castillo ± 17u, nadien nog 2 volle dagen vrij en dan op dag 3 de volledige trip naar Leon. Volstaan 2 volle dagen El Castillo? 1ste dag een tour maken lijkt me wel al aan te spreken, maar wat kan die 2de dag inhouden?
Het handigst is om per taxi van Moyogalpa (daar komt de Ferry vanuit San Jorge aan) naar Santo Domingo te gaan. Vaak gaan er meer backpackers/toeristen die kant op en kun je makkelijk een taxi delen. Er gaat ook een bus, die kun je ook nemen. Je kunt ook in een keer een scooter huren, wat jullie graag willen.
Vliegen van Ometepe naar San Carlos is zeker tijdbesparend en aan te raden! Wel vliegen ze niet alle dagen, dus je moet van te voren kijken of dit mogelijk is. De boot vaart inderdaad alleen 's nachts volgens mij en is erg oncomfortabel.
Check even in San Carlos wanneer er lanchas naar El Castillo gaan, er zijn namelijk snelle en langzame. Het is fijner om de snelle te nemen en scheelt je weer reistijd.
Cañon Somoto is heel erg mooi en je hebt leuke tochten door de cañon, waarbij je ook gedeeltelijk in het water met de stroming mee laat voeren door de cañon heen (floating). Estelí en Matagalpa zijn beide aanrader, ik raad alleen aan als je echt krap komt te zitten met je tijdschema, om dan alleen Cañon Somoto te bezoeken en Estelí en Matagalpa te schrappen. Tussen Estelí en Matagalpa vind ik altijd moeilijk kiezen. Vaak ligt Estelí meer op de route, omdat veel mensen León en Cañon Somoto bezoeken, daarnaast is UCA Miraflor een prachtig natuurgebied. In dat geval is Estelí aan te raden. Matagalpa ligt vaak wat minder op de route, maar heeft veel meer sfeer, ligt prachtig tussen groene heuvels, kleurrijk, veel koffie en is heel gezellig, met mooie natuur ook in de omgeving. Dusja, het is een afweging die je moet maken op basis van wat je aanspreekt en hoeveel tijd je hebt.
El Castillo is heel erg klein, dus daar hoef je echt geen 1 dag voor uit te trekken. Dat kan je in een paar uur zien, aardig kasteel trouwens, het uitzicht wat je hebt op Río San Juan en de huisjes is geweldig! Ik zou 1,5-2 dagen besteden aan Indio Maíz, een alligator tour en dat soort dingen. Bekijk ter plekke wat de mogelijkheden zijn.
Verder zou ik flexibel in je reisschema zijn. Omdat het nu natuurlijk best volgepland en krap is, maar kijk gewoon ter plekke hoe lang je ergens wilt blijven. Je kunt heel makkelijk accommodatie vinden en ov/taxi’s zijn spotgoedkoop en rijden ook zeer frequent.
Dank je wel voor de input. het schema is ondertussen wat gewijzigd met wat meer tijd in Granada en Ometepe. Voorlopig ziet het er als volgt uit. Ik vul nadien wel nog even aan met de activiteiten die we zoal wensen te doen.
30/10 Aankomst Managua om 20u, transfer naar Granada (aanraders qua transfer op dit avonduur?)
31/10 Granada (Lago di Apoyo)
1/11 Granada (Masaya vulkaan/stad/markt)
2/11 Granada
3/11 Granada – Ometepe
4/11 Ometepe(Wandeling naar San Ramon en kayak Rio Istian)
5/11 Ometepe
6/11 Ometepe
7/11 Ometepe
8/11 Vlcuht Ometepe -> S Carlos (-> Castilo)
9/11 Río San Juan /Indio Maiz
10/11 Río San Juan /Indio Maiz
11/11 San Carlos -> Managua -> Leon (bus)
12/11 Leon
13/11 Leon
12/11 Leon -> Estelli
13/11 Estelli (Cañon Somoto)
14/11 Estelli (Miraflor)
15/11 ?
16/11 Matagalpa -> Managua Airport -> 14u vlucht naar Corn Island
17/11 Little Corn Island
18/11 Little Corn Island
19/11 Little Corn Island
20/11 Little Corn Island - Big Corn - Managua
mogelijks dus een dagje vroeger naar Corn Islands. Is het aan te raden om die vluchten op voorhand te boeken? Wat kunnen we verwachten van het weer in die periode en streken die we aandoen?
De vluchten met La Costeña inderdaad van te voren boeken, in ieder geval een paar dagen van te voren. Oktober is prima weer, veel zon en bewolking met af en toe flinke maar korte, warme plensbuien. Voor meer info over weer en klimaat doorzoek even dit forum, hier is al heel veel over geschreven.
De reis is ondertussen gepasseerd en we zijn er zeer tevreden over!! Wat een aangenaam land en zeer sympathieke bevolking.
Onze planning werd naar behoren aangehouden:
30/10 Aankomst Managua om 20u, transfer naar Granada
31/10 Granada (Stadje + Las Isletas)
1/11 Granada (Pueblos Blancos, Zwemmen in Lago di Apoyo, Bezoek Masaya markt, Bezoek Fortaleza El Coyotepe Masaya, Bezoek Vulkaan en korte wandeling langs de verschillende kraters)
2/11 Transfer Granada - Ometepe (Santa Cruz)
3/11 Ometepe (Wandeling vanuit Santa Cuz naar Ojo de Agua)
4/11 Ometepe (Verandering van verblijf: weg uit Santa Cruz en naar Santa Domingo)
5/11 Ometepe (Charco Verde)
6/11 Ometepe (Wandeling vulkaan Maderas en ook aan het kratermeer even gerust)
7/11 Ometepe (1 Scooter gehuurd voor ons 2 : prijs was 30 USD/dag incl. brandstof en we zijn naar waterval San Ramon te gereden, alsook naar Punto Jesus Maria)
8/11 Vlucht Ometepe -> San Carlos (helaas 3u vertraging van het vliegtuigje dus moeten overnachten in San Carlos i.p.v. de rechtstreekse boot te kunnen nemen)
9/11 San Carlos naar Castillo (+tour Bartola)
10/11 Río San Juan /Tour Indio Maiz
11/11 Castilo -> San Carlos -> Managua -> Estelli (lange transfer, we hadden helaas dan nog de trage bus genomen van Managua naar Estelli i.p.v. de expresso)
12/11 Estelli
13/11 Estelli (Somoto)
12/11 Estelli
13/11 Estelli
14/11 Estelli -> Las Penitas (busoverstap in Leon)
15/11 Las Penitas -> Leon (Boarding op Cerro Negra, stadje Leon bezoeken)
16/11 Leon -> Managua Airport -> 14u vlucht naar Corn Island
17/11 Little Corn Island
18/11 Little Corn Island
19/11 Little Corn Island - Big Corn
20/11 Big Corn - Managua
Misschien een kleine beoordeling:
San Juan del Sur dus geskipt zoals aanvankelijk gepland, dit kan je gerust erbij doen op weg van Granada naar Ometepe en er eventueel een nachtje overnachten. Voor ons was dit niet nodig.
De 6 dagen Ometepe waren echt wel leuk, nochtans is bv. Charco Verde dan het minst spannende van onze activiteiten.
We waren aan het twijfelen tussen Esteli en Matagalpa. Achteraf gezien hadden we in Esteli actiever moeten zijn door bv. daags na aankomst al naar Miraflor te gaan voor 1 nacht. Somoto was zeker de moeite! Ons verblijf in Esteli was dus iets te lang maar we waren wat geradbraakt van de tocht vanuit Castilo naar Estelli.
Vulcano boarding was niet bijzonder. Ik ben geen dare-devil maar dit was nu ook wel zeer makkelijk toegankelijk. Ik heb meer kick van een snowboard of een gewone bergafdaling. Het uitzicht is er wel mooi en de tour van Quetzaltrekkers is bijgevolg wel zijn geld waard (2x van de vulkaan boarden + lunch…)
Zeer tevreden om 's ochtends in Estelli te vertrekken naar Leon en meteen een andere bus naar Las Penitas te nemen om aldaar 1nacht te overnachten. Zeer aangename plek. Hier kan je ook Juan Venado park bezoeken per kayak, al dan niet met een gids.
Het schema zou ik alleszins opnieuw doen, enkel in Esteli een dag minder en eerder in Leon beleven.
Stel gerust nog vragen.
Wij vertrekken 4december en zouden starten met little corn Island, we vinden het wel wat jammer dat we de terugvlucht al moeten vastzetten…maar ja niets aan te doen. Vanaf dan zouden we alles ter plaats willen regelen, vnl om vrij te zijn om al dan niet ergens langer of minder lang te blijven. Denk je dat dit haalbaar is ? Vluchtjes moet je waarschijnlijk wel op voorhand boeken hé en waarschijnlijk enkel vanuit Managua ? Alle tips welkom , vnl over vervoer en dergelijke…zou liefst ook op corn Island en Ometepe nog geen verblijf boeken ? Wat denk je , klein en makkelijk of toch wat afstand… ( en welke kant van Ometepe is leukst om te verblijven ?)Alvast dank, en andere tips ook welkom… Hadden jullie cash bij ? of is pinnen het gemakkelijkst. Dank Kathleen.