Dit reisschema hebben we bedacht, ook rekening houdend met op welke dagen vluchten gaan binnen Nicaragua. Is dit realistisch? of raad je aan ergens langer of korter te blijven? alle aanvullingen/opmerkingen zijn welkom
VAN NAAR
woensdag 9-dec dag 1 Amsterdam - Managua
donderdag 10-dec dag 2 Managua - Matagalpa
vrijdag 11-dec dag 3 Matagalpa - Esteli (Miraflor)
zaterdag 12-dec dag 4 Esteli (Miraflor)
zondag 13-dec dag 5 Esteli (Miraflor) - Somoto
maandag 14-dec dag 6 Somoto -Leon (Vulcano boarding Cerro Negro)
dinsdag 15-dec dag 7 Leon -Masaya
woensdag 16-dec dag 8 uitloop uitloop uitloop
donderdag 17-dec dag 9 Managua Rio San Carlos (jungle)
vrijdag 18-dec dag 10 Rio San Carlos (jungle)
zaterdag 19-dec dag 11 Rio San Carlos (jungle)
zondag 20-dec dag 12 Rio San Carlos (jungle) - Isla de Ometepe
maandag 21-dec dag 13 Isla de Ometepe
dinsdag 22-dec dag 14 Isla de Ometepe - San Juan del Sur
woensdag 23-dec dag 15 San Juan del Sur
donderdag 24-dec dag 16 San Juan del Sur - Granada stad & kerstavond
vrijdag 25-dec dag 17 Granada kerst
zaterdag 26-dec dag 18 Granada - Corn Islands
zondag 27-dec dag 19 Corn Islands
maandag 28-dec dag 20 Corn Islands
dinsdag 29-dec dag 21 Corn Islands - Managua
woensdag 30-dec dag 22 Managua - Vlucht Managua-Amsterdam
Mooie plekken die je wilt bezoeken, maar wel een heel vol reisschema! De route is ook erg tijdrovend en sommige verbindingen zijn sterk af te raden (bijv. Somoto - León, León - Masaya, 1e nacht Managua, etc.) Ik raad je aan om twee van deze 4 bestemmingen te schrappen: Estelí + Somoto, Matagalpa, San Juan del Sur en Río San Juan. Om reistijd te beperken en meer tijd te winnen, zou ik zeker de route omgooien. Ik kom op verschillende opties uit die ik kan voorstellen, maar ik vind het lastig om nu advies te geven, omdat ik eerst moet weten waar jullie van houden en wat jullie graag willen. Zijn jullie meer van strand of meer van de natuur/jungle? Waar vieren jullie het liefste Kerst? Moet Corn Islands perse als laatste in het reisschema?
Een optie:
Dag 01 Aankomst op luchthaven, gelijk door naar Granada
Dag 02 Granada (stad en omgeving)
Dag 03 Granada, uitstap naar Masaya
Dag 04 Granada, uitstap naar Laguna de Apoyo
Dag 05 Granada - San Juan del Sur
Dag 06 San Juan del Sur
Dag 07 San Juan del Sur - Isla de Ometepe
Dag 08 Isla de Ometepe
Dag 09 Isla de Ometepe
Dag 10 Isla de Ometepe - San Carlos - El Castillo
Dag 11 El Castillo (jungle)
Dag 12 El Castillo (jungle)
Dag 13 El Castillo - San Carlos - Managua
Dag 14 Managua - Corn Islands
Dag 15 Corn Islands
Dag 16 Corn Islands (kerstavond)
Dag 17 Corn Islands
Dag 18 Corn Islands - Managua - León
Dag 19 León
Dag 20 León
Dag 21 León - Managua
Dag 22 Vlucht
Opmerkingen: Je kunt ook SJDS skippen, dan ga je op dag 12 naar Estelí (1 of 2 dagen miraflor) dan Somoto, dan León. Op dag 17 of 18 naar Managua – Corn Islands, dag 22 vlucht.
Een optie:
Dag 01 Aankomst op luchthaven, gelijk door naar León
Dag 02 León (stad + strand)
Dag 03 León (vulkaanboarden)
Dag 04 León – Estelí (miraflor)
Dag 05 Estelí (miraflor)
Dag 06 Estelí (uitstap Somoto)
Dag 07 Estelí – Managua – Granada – Isla de Ometepe
Dag 08 Isla de Ometepe
Dag 09 Isla de Ometepe
Dag 10 Isla de Ometepe – San Juan del Sur
Dag 11 San Juan del Sur
Dag 12 San Juan del Sur - Granada
Dag 13 Granada (stad en omgeving)
Dag 14 Granada (uitstap Masaya)
Dag 15 Granada (uitstap Laguna de Apoyo)
Dag 16 Granada (kerstavond)
Dag 17 Granada – Managua – Corn Islands
Dag 18 Corn Islands
Dag 19 Corn Islands
Dag 20 Corn Islands
Dag 21 Corn Islands - Managua
Dag 22 Vlucht
Opmerkingen: Je kunt ook SJDS skippen en Matagalpa na Estelí erin gooien. Je kunt ook 1 dag Estelí miraflor doen ipv 2.
Verder moet je nu je accommodaties gaan boeken (in ieder geval die rond de feestdagen) en op basis daarvan eventueel reisschema aanpassen. Ik denk namelijk dat accommodaties in Granada en SJDS het meeste al vol zit. Op Corn Islands heb je daar veel minder last van. León zou ook nog een optie kunnen zijn met Kerst en is volgens mij ook leuker dan Granada om kerst te vieren.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik ben benieuwd wat jullie voorkeuren zijn.
Bedankt voor je reactie.
Ons reisschema hebben we opgezet vanuit de volgende overwegingen:
we willen onze reis eindigen met Corn Islands om lekker te ontspannen en genieten van een bounty eiland voor we terug naar NL gaan
een mix van elementen in onze reis (berggebied, vulkanen, strand, jungle, koloniale steden Leon en Granada)
kerst vieren we graag in de bewoonde wereld en daarbij hadden we Granada in gedachten, vanuit de verhalen trek dat ons meer.
we landen in Managa rond 10 uur 's avonds en willen het liefst dan al richting de eerste plek van bestemming (in ons schema Matagalpa), is dat mogelijk qua ophalen en reistijd daarheen?
Gezien deze wensen hebben we bedacht: eerst een rondje in het noorden en daarna een rondje in het zuiden, met als afsluiting Corn Islands. Dit alles rekening houdend met op welke dagen vluchten naar de jungle en Corn Islands gaan.
Uitgaande van ons reisschema willen we nu het gedeelte vanaf Rio San Carlos voor wat de vluchten betreft vastleggen voor Rio San Carlos (terug via Isla de Ometepe) en Corn Islands en accommodatie in Granada (i.v.m. kerst).
Wat is de reden dat je de route Somoto- Leon en Leon-Masaya sterk af raadt? Lange reistijd of iets anders??
Als we moeten kiezen, hebben we meer een voorkeur voor natuur dan voor steden. Strand hebben we dus sowieso op Corn Island en de reden dat we SJDS in het schema hebben is met name vanwege de schildpadden. Kunnen we dat ook ergens anders zien? Dan kunnen we dat eventueel skippen.
Nu je wat meer onze voorkeuren weet, wat is dan je advies?
Hartstikke bedankt alvast, je hulp wordt gewaardeerd!