Matagalpa/ Isla de ometepe/ laguna de apoyo

Gezien de tijd die ik heb in Nicaragua wordt het keuzes maken. Ik twijfel of ik naar Isla de ometepe ga of tichting Matagalpa? Welke van deze 2 zou jij kiezen? Ik ben geen grote strandliefhebben, hou wel van natuur en kleine sfeervolle stadjes.
Ook vind ik het fijn om zelf op pad te gaan, al boek ik wel een tour als dit alleen niet mogelijk is.
Is er een bus in de buurt van Matagalpa die naar Granada gaat?

Ik dacht aan 3 nachten laguna de apoyo aan het eind van mijn reis. Is dit leuk voor 3 nachten?
Massaya de moeite waard om ook te overnachten of beter als dagtrip vanuit granada?

Ik vond Isla de Ometepe het hoogtepunt van onze reis, we zijn er 4 dagen geweest. Zou ik zeker niet overslaan! Zeker de San Ramon waterval bezoeken (wel serieuze wandeling ernaar toe, maar het volledig waard!), Rio Istian met kajak (Schildpadden en kaaimannen naast mijn kajak gezien, zalig!) en een dagje chillen aan Ojo de Agua. Daar ter plekke kan je brommertje huren en het eilandje rondrijden, af en toe moet je stoppen voor de kippen, koeien of paarden die de wegen blokkeren, echt back in time daar! :slight_smile:

Vanuit je verblijf aan Laguna de Apoyo kan je de Masaya vulkaan bezoeken en dagtripje Granada regelen (met taxi ernaar toe). Zo hebben wij het toch gedaan. Masaya vulkaan wel ongelofelijk toeristisch, maar anderzijds heel tof om te zien.

Omgeving Matagalpa is niet heel erg spannend. Wel anders door het heuvelachtig landschap. Maar erg veel koffieplantages en tabak. Voor de echte natuur hoef je er niet heen, weinig vogels. Het landschap is wel mooi.
Wij zijn net terug van Matagalpa en Esteli.
Isla Ometepe zijn wij niet geweest.

Vulkaan Masaya is leuk om 's avonds heen te gaan. Ga om 19.00 uur. Dan is de file er naar toe geweest en rij je hoogstwaarschijnlijk zo door.
Lake Apoyo is ok, maar wij vonden 2 nachten meer dan genoeg.
Granada is een geweldig mooie stad, net als Leon. Goed met de auto in te komen als je deze hebt. Anders met de taxi.

Ik denk dat je Ometepe en omgeving leuker zal vinden dan Matagalpa (wij hebben 2 nachten op een koffieplantage overnacht en was grappig).