Ik wil graag fotograferen in december 2014 naar nieuw Zeeland. Welke richting kan ik het beste reizen i.v.m. Het licht? Van het noorder eiland naar het zuider eiland of andersom.
Ik hoor het graag van jullie
Gr. Melissa
Ik wil graag fotograferen in december 2014 naar nieuw Zeeland. Welke richting kan ik het beste reizen i.v.m. Het licht? Van het noorder eiland naar het zuider eiland of andersom.
Ik hoor het graag van jullie
Gr. Melissa
Ik ben geen fotograaf maar zou denken van noord naar zuid. Zo heb je de zon achter je, dit helpt toch om mooie vergezichten te vinden terwijl je in de auto zit. Heb je al een idee waar je naartoe gaat? NZ heeft heel erg veel fotogenieke pareltjes die echter niet allemaal op de begaande paden lopen. Ook voor macro-fotografie zijn er veel mogelijkheden.
Hai Frederik, volgens mijn reisgenoot schijnt het licht mooier en beter te zijn als je van zuid naar noord gaat. Ik wilde dat even checken:slywink:. Bedankt voor je tip. Ik heb nog geen idee ben me aan het oriƫnteren. Wel al onwijs veel zin in. :vrede:
http://www.lighttracapp.com/ Dit is een voorbeeld die je als hulpmiddel kan gebruiken er zijn er meerdere. December is wel een betere maand dan feb, mrt. Ik had vorig jaar veel last van de lage zon op mooie locaties. De zon staat ook lager natuurlijk. Hou er ook rekening mee dat het sneller donkerder word dan hier.
In december wordt het later donker dan hier. De zon komt dan ook hoger aan de hemel dan hier.
Als je in de auto of in de bus reist en je zit voorin, dan kan je beter van noord naar zuid reizen als je uit de auto of bus wilt fotograferen. De zon staat overdag veelal in noordelijke richtingen. Wil je dan een mooie zonsondergang fotograferen en als je dan van noord naar zuid reist, dan zie je de zon echter niet in het noorden, maar in het westen tot zuidwesten. Voor een mooie zonsopgang zie je de zon in het oosten tot zuidoosten. Dat is als je rond december reist. Dus dan is het beter om van noord naar zuid te reizen dan van zuid naar noord. In juni heb je last van de laagstaande zon als je in noordelijke richtingen rijdt. Dan komt de zon op in het oosten tot noordoosten en gaat onder in het westen tot noordwesten. De zon zie je dan steeds in noordelijke richtingen. Ook dan is het beter om van noord naar zuid te reizen. Voor andere tegenlichtopnamen als zonsondegangen en zonsopgangen ga je vaak de auto uit. In de auto of bus is tegenlicht vaak niet gunstig.
Oke als ik je verhaal goed hebt gelezen raad je mij aan om van noord naar zuid te reizen?! Ontzettend bedankt voor je uitgebreide info.
Thanks
Inderdaad, als je veel overdag reist. In de avond in juni voor zonsondergang en in de hele vroege ochtend kan het anders zijn i.v.m. de laagstaande zon. Door de laagstaande zon kan je verblind raken, net als een tegenligger groot licht aan heeft in donker. Als je de ondergaande zon vanuit de auto wilt filmen, dan reis je wel weer beter van noord naar zuid in juni. In juni is het meestal het beste om van noord naar zuid te reizen en in december altijd, als je uitgaat van de stand van de zon.
Dank je, ik ben er wel uit. Van noord naar zuid.
En maak je ook nog een voorlopig schema? Heb je al een idee waar je zoal heen wilt? Hoe wil je reizen? Waar liggen je voorkeuren over het algemeen? Doe je dat in een ander onderwerp?
Hallo, nee ik ben momenteel erg bezig om mijn reis te plannen door australie. Ik ga vanuit nieuw Zeeland naar de Fiji. Daar ontmoet ik mijn collega, blijven we 10 dagen. Daarna vliegen we naar Melbourne om the great ocean road te doen en misschien rijden we naar Sydney. Ik vlieg vervolgens naar brisbane dan naar cairns en daarna weet ik het niet zo goed.
Wat betreft nieuw Zeeland dacht ik van het noorder eiland naar het zuider eiland te reizen. Tips om dingen te zien zijn van harte welkom!