Ik ben van plan om ergens in 2015 een aantal maanden naar Nieuw Zeeland te gaan. Ik wil zoveel mogelijk mooie beelden vast kunnen leggen en veel rondtrekken of via hostels of met een tent. Wat is dan het beste moment om daar te zijn? Ik weet dat de seizoenen daar tegenovergesteld zijn dan hier in Nederland. Is het dan zo dat je het beste rond december/januari daar moet zijn omdat het dan zomer is? Of is het dan veel te warm en kun je beter rond september/oktober of maart/april daar zijn? En hoe koud wordt het daar eigenlijk in de winter?
De meesten gaan naar Nieuw-Zeeland in hun zomer, december/januari/februari.
In hun zomer kan het nog gaan sneeuwen in het uiterste zuiden, terwijl het kwik zelfs in de winter in het noorden niet onder het vriespunt geraakt.
Nieuw-Zeeland is een land dat zich erg uitstrekt over de breedtegraden, waardoor het erg varieert qua temperatuur en ook wat de natuur betreft. In de zomer is het noorden subtropisch, terwijl in de winter de skigebieden in het Zuidereiland open zijn.
Bedankt voor je berichtje. Ik heb nu met werk een opdracht tot het eind van dit jaar. Dus dat zou dan een uitstekende gelegenheid zijn om te vertrekken in januari Ik zal het zeker meenemen in mijn overwegingen
Ik ben van begin december 2002 tot half januari 2003 in Nieuw Zeeland geweest. Vaak deed het weer denken aan zomers Nederland als men beseft, dat het in Nederland in de zomer vaak lekker weer is. Verder had ik de indruk, dat er qua weer en temperatuur weinig verschil was tussen het noorden en zuiden van Nieuw Zeeland. Op Cape Reiiga in het verre noorden was het niet extreem warm, terwijl in het verre zuiden op Stewart Island lekker warm was. Ga je niet in hun zomer, dan zul je te maken krijgen met grotere temperatuursverschillen. Het was zeker in het noorden niet zo warm als je zou verwachten op die breedtegraad.
Uit eigen ervaring weet ik dat het in maart/april erg fris kan zijn op het zuider eiland,
heb in de weken dat ik er was elke dag wel een trui of vest aan gehad.
Dit was in 2011
Je kunt dagelijks in www.weeronline.nl kijken. Dan vul in het witte vakje rechts boven een plaatsnaam of land in. Je kunt dan zien hoe het weer daar is.
Ik ben zelf van februari t/m april geweest (van zuid naar noord gereisd); gemiddeld genomen was het toch wel redelijk fris in die periode; voor wat betreft het weer had ik dan ook beter één à twee maanden eerder kunnen gaan.
Hallo!
Ik ben dit jaar in Nieuw Zeeland geweest, in de maanden januari tot april. Vooral januari en februari waren heerlijke maanden qua weer, waarschijnlijk december ook. Daarna wordt het, vooral op het Zuidereiland, wel wat frisser en kan het vaker regenen. Dus daar moet je dan niet te laat heen gaan. In Auckland blijft het wel aardig weer tot en met eind maart. Echt heet (30+) wordt het er trouwens nauwelijks, alleen de UV-straling is wel sterk.
Alvast veel plezier! Mocht je nog tips nodig hebben, laat het me weten.