nieuw zeeland in de europese zomer

hallo,

wij (ouders met 2 kinderen van 16 en 14) denken eraan nieuw-zeeland te bezoeken tijdens de europese zomer.
als ik de reisgidsen mag geloven is dit een afrader.
wie heeft NZ tijdens de zomer gedaan en wil zijn positieve of negatieve ervaringen delen?
Is NZ dan inderdaad te mijden wegens te koud, te veel sneeuw, te…?
kan je dan niet met een camper rondrijden? hoe zit het met de wegen (vooral op het zuidereiland zou dit problematisch zijn)?
de attracties? zijn de nationale parken daan open of zijn ze niet toegankelijk?

elke input wordt in dank ontvangen

tim en veerle

Beste,

de koudste maand waarin ik NZ bezocht was in april en ik was blij dat we toen niet met een camper reisden omdat het s’nachts ijskoud was. Vrienden van mij (waaronder één Nieuw-Zeelandse) woonden in Christchurch en vertellen dat het in de winter erg koud en guur kan zijn. De dagen zijn ook kort, zonsondergang rond 17u. Sneeuw is geen uitzondering, vooral in de hoger gelegen gebieden in het binnenland van het zuidereiland zoals Mt. Cook, Queenstown, Twizel en de passen als Lindis Pass, Lewis Pass, Haast Pass,… Lees ook dit artikel van juli 2011:

http://tvnz.co.nz/national-news/cold-snap-brings-worst-snow-in-decade-4321784

Zelfs als sneeuw geen probleem is lijkt het niet aangenaam om te kamperen in de kou.

Ik merk net dat ik heel pessimistisch bezig ben, sorry daarvoor. Mijn bedoelingen zijn nochtans goed hoor.

Nieuw-Zeeland is prachtig en oefent geheel terecht een enorme aantrekkingskracht uit op mensen die houden van rust en overweldigende natuur. Jammer genoeg is voor velen de drempel (afstand, kosten, tegengesteld klimaat,…) te groot om dit paradijs ooit te bezoeken. Uit jullie vraag kan ik afleiden dat het tegengestelde klimaat in combinatie met de schoolvakantie de grootste drempel is.

Probeer echt in de zomer of eventueel voorjaar (oktober/november) of najaar (april/mei) te gaan om van dit land en zijn natuur te kunnen genieten. Misschien kan je een paar jaar wachten tot zich wel de kans voordoet.

1 like

Wij hadden ook het idee dat het koud kan zijn, maar ondanks dat hebben we toch besloten volgend jaar juni gewoon te gaan.
“Wat is koud?” En zijn we dat als Hollanders niet gewend?? Dus dat willen we dan zelf wel uitvinden…
Volgens een vriend van mij, die al jaren in Auckland woont, was afgelopen winter 11 graden de koudste temperatuur overdag.
Hollandse herfst denk ik dan :wink:

Wel beperken we ons op voorhand tot het noord-eiland. Maar misschien valt het mee en doen we evengoed een deel zuid-eiland
We zullen waarschijnlijk een auto huren, maar zelfs dat staan nog niet vast…

Hey Zaan,

ruimweg gezien heeft NZ een 3-tal klimaten. Van warm subtropisch in het noorden van het noordereiland tot koud gematigd in het uiterste zuiden. Dit verder uigebreid met alpiene condities in de bergachtige gebieden.

Logisch ook want van noord naar zuid ga je langs +/- 1500km en 12 breedtegraden. Om deze afstandsvergelijking door te trekken naar Nederland kom je dan in het zuiden van Spanje.

Ieder zijn ding natuurlijk, Zaan. Wij trekken in April voor 2 weken naar IJsland en daar zal het ook nog “fris” zijn dus niet kamperen maar met de 4x4 langs hostel/guesthouse.

Noord of zuid, auto of camper,… ik zou er toch even over nadenken in de Nieuw-Zeelandse winter.

1 like

Als je goed tegen de kou kunt, en het niet erg vindt om af en toe een flinke plens/sneeuwbui over je hoofd krijgt, kan het ook heel bijzonder zijn… Sneeuw op de toppen van de Tongariro, watervallen van de regen door de fjorden van Milford Sound. Een ander Nieuw Zeeland maar zeker niet minder mooi :slight_smile: Wel zou ik het kamperen misschien even overslaan en 's avonds een warm hostel/motelletje zoeken. Het is een fantastisch land en ik heb er ook in de zomer genoeg regenbuien gehad en ook toen was het op de Tongariro Crossing ijskoud. De zomer is dus ook geen garantie voor mooi weer. Wat dat betreft is het net Nederland. Gewoon gaan als je kunt!!

1 like

Volgend jaar augustus willen van vanuit Australië een rondreis boeken naar Nieuw-Zeeland. Zowel het Noorder- als het Zuidereiland staan op de planning. Mijn vraag is eigenlijk of je vanuit Australië een visum nodig hebt voor Nieuw Zeeland of is het visum voor Australië voldoende??

Hoi Huiby,

Naar mijn weten heb je geen visum nodig voor NZ zolang je maar korter dan 3 maanden blijft en een aantoonbaar retourticket kan laten zien bij de douane bij binnekomst van NZ.
Wil je langer dan 3 maanden blijven zou je wel een toeristenvisum moeten aanvragen wat 3 maanden geldt, deze kan je ook weer laten verlengen.

Groeten,

Aristidis