Weer augustus/september in Nieuw-zeeland, Zuider-eiland

Wie kan mij meer vertellen over het weer in Nieuw-Zeeland op het zuidereiland eind augustus begin september. wij willen met een kind en tent gaan. Goed plan?

HMMMM, tentje?? in die tijd begint de lente net, het zal wrsch koud zijn 's nachts, zeker op het zuidereiland. En het klimaat als net in Nederland dus reken ook op regen. Omdat NZ niet echt een land is waar je een week op 1 plek blijft, moet je dan door met je koude, vochtige tent. Als het lukt, regel dan een kleine camper (bij klein budget : jucy rental).

Nee, niet echt een goede planning wat weer betreft. Vergelijk het maar met midden/zuid frankrijk in februari/maart. Je kan sneeuw hebben, regen en koude wind.
Je kan natuurlijk wat geluk hebben en vnl zon en als de zon doorkomt dan kan die heerlijk intens zijn, ook in de winter.

Ik was ook in die maanden daar en hoewel het dat jaar erg warm was geweest die winter, vond ik het toch nog wel erg nat en koud om in een tentje te overnachten, ben blij dat we een camper hadden.
nog een goedkope camperverhuur is escape rentals, erg basic dat wel maar prima te doen als je af en toe op een camping gaat staan als je bv wilt douchen.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe avontuurlijk je wilt, maar met een tentje in de winter? Alles kan, maar ik zou het niet doen. In het leger moesten we in de winter (december in NL) in een slaapzak op schuilbivak, maar daarvan ben ik dan wel direct genezen!

Ook dat getob met een camper vind ik overigens niets. In Nieuw Zeeland is overnachitng in een motelletje niet kostbaar. Wel duurder dan een tentje wellicht, maar goedkoper dan met een camper (als je alles meerekent).

het voordeel van een camper vind ik persoonlijk toch wel dat je kan gaan staan waar je wilt, tenzij het nadrukkelijk aangegeven staat dat het niet mag. wij hebben echt op superplekken gestaan, en het ligt maar net aan hoeveel luxe je in je camper wilt wat de prijs betreft, die van ons kwam op ong 700 nz dollar voor 3 volle weken, incl verzekering en ongelimiteerde km. en makkelijker als een tent, bij regen zit je lekker droog binnen, en wil je verder, starten en gaan…ook zijn er veel natuurkampeerplekken waar je voor een paar dollar mag staan. Geef mij die vrijheid maar!

De vraag was, wat voor weer het is in de winter in NZ en of je dan met 'n tentje kunt.
Hoe je je vervoert en waar je het liefst slaapt is erg persoonlijk. Is zeer zeker niet alleen een geld kwestie.
Vaak is kamperen in een tentje veel leuker dan in een luxe hotel (of omgekeerd). Sommigen vinden het heerlijk in een kampeerbus, andere gaan liever liften of met de bus (of eigen auto), of vliegen.
Al deze opties zijn eigenlijk gemakkelijk te realiseren in NZ. Het is een sowieso een heel gemakkelijk land om te leven en te reizen (vind ik…en ik doe het al tientallen jaren).
Als je veel wilt zien van het land moet je wel veel tijd hebben en graag willen lopen (bv dagen of weken de bush in) en/of rijden.

Dit is een forum en dan kun je best wat afwijken van de originele vraag. De vraag was het weer en het tentje, bij het eerste antwoord kwam het antwoord al plus de tip van de camper (als alternatief) en daarbij een goedkoop adresje voor de huur (budget) en om zulke tips en discussies gaat het ook in een forum.

Ik ben zelf inderdaad geen campingliefhebber en ga het liefste met de diligence de herbegen af. Maar dit jaar (juli) gaan we toch maar met een huurauto en motelletjes. Gelukkig doet niet iedereen hetzelfde, en daarom is een discussie over waarom een tent, camper, motel, luxe hotel, auto, fiets, motor, etc. Misschien zie ik iets over het hoofd en kom ik tot inkeer (of u).

. NZ$ 33,- (€ 15,–) per dag all in is inderdaad wel heel goedkoop voor een camper. Bij welke verhuurmaatschappij?

escape rentals, in aug/ sept 2005, mischien nu iets duurder maar zal niet veel schelen. leuke artistiek geschilderde campertjes :biggrin:

Wel grappig Alhoewel ik denk dat de meeste mensen bij een camper aan iets anders denken dan een standaard Volkswagenbus waarin een matras is gelegd. Maar dit lijkt me inderdaad beter dan tent in de winter en je hoeft niet met zo’n log ding te rijden, je afvoer niet aan te sluiten etc.

Maar ik ben nog niet om.

haha, ja ik zei al dat het erg basic was, maar er zijn overal voorzieningen in nz, zelfs op de meest afgelegen overnachtingsplekken stond wel ergens een pleehuisje MET!!! papier… af en toe een camping om lekker te douchen, meer hadden wij niet nodig. Maar wat jij ook al zei, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Als ik volgend jaar weer ga ( 3 mnd verdeeld over australie en nz) dan wil ik van meerdere mogelijkheden gebruik gaan maken, ov, auto, camper, etc. mischien verander ik dan ook wel van gedachten over de ideale manier :hihi:

In Culumbus Magazine zijn ook veel tips te vinden over reizen in het buitenland. Zo gaat mythe 5 (http://www.columbusmagazine.nl/oceanie/nieuw-zeeland/tips.html) over het weer in de winter in Nieuw Zeeland. (Mythe 3 gaat over de camper.)

Mythe 5: Bezoek Nieuw-Zeeland alleen in de zomer

Nieuw-Zeeland is een stuk dichterbij dan de evenaar en heeft meestal negen maanden lang warme dagen. In de winter is het in sommige plaatsen zelfs beter weer dan in de zomer. Terwijl de temperatuur misschien niet zo hoog lijkt, brandt de zon behoorlijk, ook in de lente en herfst. Bruin worden kan dus het hele jaar door!
Er is veel te zeggen voor het reizen in het voor- of naseizoen. Het is goedkoper en rustiger. Nieuw-Zeelanders hebben hun zomervakantie rond de kerst, dus het is erg druk rond deze tijd. Probeer deze tijd te vermijden onthoud dat het hoogseizoen voor vliegtuigmaatschappijen begin december start. Voor campers betekent midden december tot eind februari hoogseizoen.
De lentemaanden september, oktober en november zijn goede maanden omdat het land dan op zijn groenst is, alles staat in bloei en het is nog rustig. Maart en april zijn vaak nog erg warm en dan zijn de meeste reizigers al richting huis vertrokken. Mei, juni, juli en augustus betekent winter, maar niet zoals wij hem kennen. Het is dan 16 tot 20 graden, met een windje en blauwe luchten. Uitstekend voor mensen die niet zo van het hete weer houden. Op elk moment in het jaar is het dus mogelijk om een reis te plannen naar Nieuw-Zeeland

“Mei, juni, juli en augustus betekent winter, maar niet zoals wij hem kennen. Het is dan 16 tot 20 graden, met een windje en blauwe luchten. Uitstekend voor mensen die niet zo van het hete weer houden. Op elk moment in het jaar is het dus mogelijk om een reis te plannen naar Nieuw-Zeeland”
**
Dit geeft toch wel een erg vertekend beeld van de werkelijkheid!
Vandaag, zondag 21-6-2009 wordt het maximaal 13 graden in Auckland (het warme noorden) en 10 graden in Christchurch (zuiden), de hele week trouwens…
Vorige week was het ijs krabben op de autoruiten 's-morgens in het “warme” Auckland.
Mijn advies is daarom: laat je niet te gemakkelijk misleiden door die glossy magazins die het allemaal zo mooi voorspiegelen.
Mijn ervaring is erg veel regen in de winter, zeker dit jaar, hoewel als de zon doorkomt is ie heerlijk intens.

Kijk maar eens op
http://www.weeronline.com/Nieuw-Zeeland.htm
voor een objectief beeld:

Daar heb je wel gelijk in. Het hangt er ook van af waar je zit; in het noorden van het Noordereiland (35 ZB) of in het zuiden van het Zuidereiland ((45 ZB) ). Het beste is om het zelf te ervaren. Wij zijn er half juli dus het zal mij benieuwen. We laten het nog weten als we terug zijn. Wel hebben we sneeuwkettingen bij onze huurwagen besteld voor het geval dat…