Beginnen op zuidereiland?

In februari gaan we een maand naar NZL. We kregen van een reisorganisatie de tip om te starten op het zuidereiland, vanwege het weer en omdat je dan tegen de meeste andere reizigers in reist. Wij hadden zelf in gedachte om op het noordereiland te starten, maar eigenlijk alleen omdat iedereen dat doet.

Heeft iemand ervaring met starten op het zuidereiland? Zijn hier voordelen of juist nadelen aan?

Groeten Maaike

Voordeel van Z naar N: Ja, je reist veelal de andere kant op dan de andere reizigers. maar dit maakt niet heel veel uit, want je komt toch samen op campings of hotels en dan maakt 't niet veel uit of je uit Noord of Zuid komt… Althans ik zie 't voordeel er niet van in.

Voordeel van N naar Z: Je reist van heel mooi naar nog mooier. Wij zijn later in seizoen gegaan (mrt-april) en dan is 't zuiden wel stukkie kouder dan Noorden. Maar vonden dit juist wel erg mooi met de herfstkleuren, etc…

Zoek anders in dit forum nog 'ns beter, want dit onderwerp is al vele malen terug gekomen. En ipv zoeken, kun je ook flink terugbladeren. :slight_smile:

NZ is helemaal top. Je gaat 'n leuke tijd tegemoet Maaike!

In februari is er nog niks mis met het Zuidereiland hoor, net als deef4ever zie ik er ook het voordeel niet van in.
Mij is ook het verschil op de ferry bijvoorbeeld niet opgevallen, ik denk echt dat het verwaarloosbaar is.

Het is en blijft Nieuw-Zeeland, dus hou rekening met “four seasons in one day”: het sneeuwt soms mid-zomer gewoon in het zuiden en ik heb zelf al eens zware torrential regen gehad in januari. Tja, that’s New Zealand for ya! :smiley:

Zelf heb ik gereisd van begin april tot en met midden mei van Christchurch naar Auckland. In Maart / April begint het wat kouder te worden vooral omstreken Queenstown. In Februari zul je daar nog geen last van hebben!
Het is inderdaad een goed idee om van Zuid naar Noord te reizen omdat je het zonnige weer dan tegemoet reist, hoewel je in de periode waarin jij gaat bijna geen slecht weer zult kennen.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het zuidereiland mooier vond dan het noordereiland, maar dat is een persoonlijke kwestie!

Veel plezier in ieder geval!

Groetjes Crissy Bours
(team Stagehuis)

Ik zie het voordeel niet van tegen de stroom in reizen.

De meeste mensen gaan inderdaad van Noord naar zuid. Heb ik ook gedaan en beviel mij prima.

Hoe reizen jullie? georganiseerd, met het ov, auto / camper huren of backpacken? Misschien kunne we dan wat duidelijkere tips geven.

Het voordeel er niet van in zien… mmmm… ik weet niet. Groot voordeel niet nee, en in een maand tijd veranderen de seizoenen nu ook weer niet zo heel erg hard.

Maar wat bijna niemand zegt, is of je er het nadeel van inziet want dat zie ik ook zeker niet.

Wat je van Z naar N niet hebt is dat je om de paar dagen steeds met dezelfde nederlanders op de camping staat, wat je wel hebt als je met de stroom mee reist, en dat kan wel eens een prettige afwissseling zijn
natuurlijk.
Wat me wel te binnen schiet is wanneer je een huur camper hebt je wel eens hele mooie korting zou kunnen krijgen omdat je er in wezen eentje terugbrengt naar Auckland/het noorden. Dus check dat zeker even zou ik zeggen!

Enne… aangezien iedereen van Noord naar Zuid gaat, zou je misschien JUIST het tegenovergestelde moeten doen. Echte reizigers zijn immers geen kuddevolk!!

jaja, ik heb ook van Noord naar Zuid gedaan, moet ik eerlijk toegeven, maar ´dat kwam zo uit´.

3 jaar geleden zijn we einde februari in Christchurch gestart en begin april in Auckland geëindigd. We hebben rondgereisd met een huurwagen en meestal in BBH hostels overnacht.

Voordeel van deze formule was dat we heel veel tips kregen van andere reizigers die het Noordereiland en andere delen van het Zuidereiland al bezocht hadden. Ook hebben we de ferry naar Wellington later genomen dan eerst gepland. Hierdoor konden we langer op het Zuidereiland blijven.

Nadelen hebben we niet ondervonden aan deze formule.

Ja dat is ook nog een heel mooi voordeel inderdaad!

wij gaan beginnen in christchurch en eindigen in auckland. de reden hiervoor is dat er vanuit auckland meer vluchten naar the cook islands gaan (waar we nog nog week naartoe willen gaan). vanuit christchurch gaat er maar 1 of 2 keer per week een vlucht terwijl er bijna dagelijks en vlucht vanuit auckland vertrekt.