Welke huurauto?

Hallo!
Ik ga 18 Augustus met een reisgenoot voor 2 weken vanaf Jburg naar Drakensberg, Kwazulu Natal inclusief Hluhluwe-Imfolozi en St. Lucia, naar Swaziland en weer terug naar Jburg.
Nu willen we een auto huren maar hebben daar een paar vragen over welke jullie wellicht kunnen beantwoorden.
Ik wil graag veel tijd besteden aan het rondrijden in de parken in Swaziland, Hluhluwe-Imfolozi en in de buurt van St. Lucia, misschien ook Maputaland.
Nu laat ons budget het niet toe om een 4x4 te huren.
Graag willen we een goedkope auto huren, maar ik zie dat deze auto’s allemaal vrij laag zijn.
Kent iemand een huurauto of bedrijf die goedkopere 2x4 verhuren die wat hoger zijn zoals deze: Dayhatsu Terios
En heeft er iemand ervaring met het off-road rijden met deze auto’s. Ik kan me voorstellen dat er toch een paar wegen zijn in deze parken die niet verhard zijn. En kan me ook voorstellen dat je op deze wegen meer wildlife tegen kan komen. Kan je daar dan wel (voorzichtig) op met een 2x4 of moet je dan echt een 4x4 hebben. En welke 2x4 kan je dan het beste huren die en hoger en dus makkelijker over deze wegen gaat en ook redelijk goedkoop? Ik zie het niet zitten om met een polo dit te gaan proberen, of zijn er mensen die dat ook met een polo hebben gedaan?

En dan nog een vraag. Is het gemakkelijk om gewoon in Hluhluwe te slapen en dan een paar dagen achter elkaar het park in te rijden? Zie je dan wel veel en kan je op deze manier ook de uithoeken van het park bereiken? We hebben hiervoor gekozen vanwege ons budget.
Is het anders ook mogelijk om pas te plekke in Pietermaritzburg bij KZN accomodatie te boeken of kunnen we dan verwachten dat alles al vol is. Kan je ook in Hluhluwe zelf accomodatie in een van de parken boeken?
En hoe zit dit met St. Lucia? Wat is de beste uitvalbasis voor dagtrips naar de parken? En voor de parken in Swaziland?
Alvast bedankt!!

Hallo!

De gravelroads in de nationale parken zijn over het algemeen prima te berijden met een gewone personenauto. Wil je een beetje comfort dan is het aan te raden om een vierdeurs sedan te nemen, denk hierbij aan een Toyota Corolla, VW Polo Sedan, Nissan Tiida, etc. Voordeel van een SUV klasse auto is dat je hoger zit en hierdoor iets beter zicht hebt. Daar betaal je dan ook wel voor want de prijzen verschillen nogal tussen deze twee types auto.

Groetjes Remco.

Je kan het beste gewoon 1 dag van te voren een accomodatie boeken, dan weet je zeker dat je daar terecht kan en hoef je niet te zoeken. Zorg er wel voor dat je voor donker daar bent. Het is hier erg donker namelijk.

In het park Hluhluwe kan je ook accomodaties boeken kijken op hun website
http://www.kznwildlife.com/index.php?/Hluhluwe-Game-Reserve.html
St. Lucia zelf is een mooie uitvalbasis.

kijk ook op www.sleeping-out.co.za of www.roomsforafrica.com bijvoorbeeld.

Auto huren raak ik je aan al in NL te regelen, is altijd goedkoper. Als je naar Swaziland gaat zeg dit er dan bij, dit ivm met een extra verzekering (je gaat naar het buitenland toe).
De wegen zijn vaak van asfalt in de parken en soms goede stofpaden. Je mag niet off-road rijden daar. Dus een gewone auto is voldoende.
Voor beter zicht is een hogere auto altijd wel heerlijk. Maar jullie gaan in augustus, dan zijn alle bomen en struiken nog in winter tooi, dat scheelt ook weer.

suc6

Super bedankt voor de nuttige reacties!

De beste sightings in het Kruger Park had ik gewoon langs de asfaltwegen. Alleen moet je die sighting dan wel vaak delen met vele anderen…

Hier een sighting dichtbij Lower-Sabie. Ik rij voorop met tientallen wagens achter mij ;):

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4GI4B83U.jpg

Gr. Hans

Daar ben ik weer.
Nu wil ik een auto gaan boeken. Maar mijn reisgenoot is degene die de auto voornamelijk zou gaan besturen. Hij is 23 en heeft net een half jaar zijn rijbewijs. De meeste verhuurders eisen dat je of 1 jaar of 2 jaar je rijbewijs hebt. Ik zie ook dat bij sommige maatschappijen ze extra kosten rekenen voor bestuurders onder de 25 of tot of tot en met 23. Ikzelf ben 26 en heb al een zo een 6 jaar mijn rijbewijs en kan me dus opgeven als hoofdbestuurder.

Is het een groot risico als ik mijn reisgenoot niet opgeef als extra bestuurder en hij wel de auto gaat rijden. Dan zijn we toch helemaal niet meer verzekerd stel er gebeurt wat?

Wie weet bij welke verhuurder op Jburg airport ik mijn reisgenoot wel op kan geven als extra bestuurder met een rijbewijs van een half jaar. Wordt hier moeilijk over gedaan? Zijn er extra kosten aan verbonden? Of is dit simpelweg niet mogelijk?
Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Helaas is het laatste dus niet mogelijk. Geef je op als hoofdbestuurder en je reis genoot als 2de rijder. Doe je dat niet en je reisgenoot maakt een ongeluk of iets dergelijks, dan zijn jullie helemaal niet verzekerd.

Maar rij toch gewoon zelf!!

En pas op men rijdt hier LINKS !!!

Ja dat was het idee, maar volgensmij moet hij als tweede berijder dus ook minimaal 1 of zelfs 2 jaar zijn rijbewijs hebben? Of hoeft dat dan niet? Dan is er geen probleem namelijk.

Bedankt voor je reactie!

ik dacht het niet.

Even uit de algemene voorwaarden van in dit geval Avis :

  • De minimale leeftijd van de bestuurder is 23.
  • Jonge bestuurders tussen 21 en 22 inclusief betalen R180 per dag.
  • De minimale periode dat bestuurders in bezit moeten zijn van een rijbewijs is 2 jaar.

Het geldt dus wel degelijk voor alle bestuurders, ongeacht wie de hoofdbestuurder is.

Groetjes Remco.

Ik zou eerder voor een gekende firma gaan, dan voor een onbekende. Wel om volgende redenen :


Je bent zeker dat je een wagen zal hebben. Stel je maar even voor dat je een wagen boekt en die is er niet …


Bij pech (wij hadden dit voor) brengen ze op je vakantiebestemming dezelfde avond nog een vervangwagen. Indien je hier dient op te wachten dan loop je vast met al je hotelreservaties …

For a few “rands” more … ;))