Ik en mijn vriendin vertrekken eind juli voor 3 weken naar Zuid-Afrika, we hebben er erg veel zin in maar zitten wel met wat vraagtekens omdat dit onze eerst lange en grote reis is.
We landen in Johannesburg, waar we vervolgens 2 weken de tijd hebben om rond te rijden. We willen een auto huren maar zijn nog in dubio wat het beste is: een 4x4 met daktent of een huurauto en daarbij de accomodaties vastleggen.
We willen in deze tijd Kruger park, Swaziland en de Drakensbergen bezoeken.
Na twee weken leveren we de auto in en gaan we met een binnenlandse vlucht vanuit Johannesburg naar Kaapstad om daar nog een week te blijven.
Onze vraag is advies. Wat is handig om te doen? Wat zijn jullie ervaringen: is het huren van een 4x4 met daktent handig of is het juist beter om een ‘normale’ huurauto te nemen?
De reis die wij voor ogen hebben is die kwa afstand en tijd realistisch en zijn er highlights die wij missen (waarschijnlijk wel :P)?
Wij gaan ook eind juli naar ZA. Eerste keer, gezin van 4. We gaan bewust niet naar Kaapstad. Er is in het oosten al zoveel te zien. Wij hebben een 4x4 gehuurd en accommodaties
geboekt. Tatch22 van dit forum heeft ons hierbij geholpen.
Maar ik vermoed dat je de tickets al geboekt hebt, dus hier heb je niet veel aan. [emoji56]
Een 4x4 met een daktent draagt natuurlijk bij aan het ultieme avontuur. Wel ben je natuurlijk wat meer beperkt in de locaties waar je kunt overnachten. Er zijn heel veel leuke, bijzondere én betaalbare accommodaties welke ook middenin de natuur liggen. Uiteindelijk is het denk ik toch wat je zelf het meeste trekt!
Wij hebben enkel gebruik gemaakt van accommodaties tijdens onze reizen en wij nemen ook enkel accommodaties op in onze offertes. Ervaringen uit eerste hand voor wat betreft de 4x4 kan ik je helaas niet geven dus.
Alleen om rond te reizen heb je beslist geen 4x4 nodig of het moet
zijn dat jullie specifieke tracks willen gaan rijden, dan zou ik ook
zeker wat 4x4 ervaring opdoen hier, of hebben jullie die al?
En voor de prijs die je voor een 4x4 auto meer betaald dan voor
een gewone auto kun je ook behoorlijk wat overnachtingen in B&B
of guesthouses bekostigen, een 4x4 en zeker met danktent is al
snel 3 tot 4 keer zo duur!
Ik persoonlijk zou ook niet teveel op voorhand vastleggen maar je laten
verrassen, hooguit voor een wildpark nog wat proberen, maar daarvoor
is het echt 5 voor 12!
Op veel kleinere plaatsen is er ook vaak een gemeentelijke camping waar
je voor een redelijke prijs een rondawel of huisje huurt!
Vaak heb je bij de grotere winkelcentra een VVV waar ze ook graag bereid
zijn om accommodatie te zoeken en je verder helpen!
Een 4x4 heb je niet nodig , de wegen zijn goed namelijk en een 4x4 met daktent is ook niet erg goedkoop om te huren. Als jullie naar Kaapstad willen zou ik dit als eerste gaan doen, omdat het weer niet al te warm is daar. Het is regentijd daar in de ZA winter. En daarna naar boven, dan ga vanuit de warmte weer naar huis toe. In het Noorden, is het de droge tijd, met strakblauwe luchten. Maar als de zon weg gaat, dan wordt het gelijk koud.moverdag is het heerlijk rond 20/25 graden. Draag je kleding in laagjes, is makkelijk om dan wat aan te trekken of uit te trekken. Neem zeker wel een dunne warme jas mee, sokken etc. Met een safari in een open wagen, dan zeker muts mee dan.
Zoals al gezegd voor de grove route zeker geen 4x4 nodig. Mocht je gaan voor een normale auto, vraag dan voor de zekerheid bij accommodaties wel ff na of ze bereikbare zijn met een normale personenauto
En ik zou niet overal op de bonnefooi aan willen rijden. Kruger Park zit bij voorbeeld al behoorlijk vol. Wil je dan een beetje relaxt rondreizen, vind ik het persoonlijk altijd wel lekker om te weten of je ergens ook echt terecht kunt om te overnachten. Kijk maar eens met specifieke data op www.sanparks.org Daar kun je de beschikbaarheid in alle nationale parken, en dus ook Kruger Park, bekijken.
Alvast heel veel plezier met de voorpret en straks natuurlijk met de vakantie. En denk aan de tip van Annemieke om ook zeker warme kleding mee te nemen. We gaan hier richting de winter. In het noorden / oosten is dat nog wel te doen, maar in de Westkaap wordt dat f##king koud / nat.
Groetjes en veel plezier met jullie vakantieplannen,
Natascha Snelder | **ZaZoe Xperience **| www.zazoetravel.com