Samen met mijn vriendin plannen we een rondreis van een goeie 3 weken met vertrek ( eind oktober) en aankomst in Johannesburg.
In grote lijnen doen we Lesotho, Drakensbergen, Durban, Hlulhluwe-Imfolozipark, Isimangaliso wetlands, Kosi Bay, Ithala Game Reserve en zo terug naar Johannesburg.
We hebben hiervoor een Huyandai Ix 35 2x4 gereserveerd. Nu ben ik beetje aan het twijfelen of dit volstaat om Sani Pass/Drakensbergen en de verschillende natuurparken aan te doen.
Bedoeling is om steeds enkele dagen in de parken te verblijven en niet enkel de ‘toeristische’ routes aan te doen.
Zijn er ervaringsdeskundigen die me advies kunnen geven over 2x4 of toch beter 4x4 te huren.
Tips over autoverhuurbedrijven zijn ook steeds welkom.
Onze planning is voorlopig enkel in grote lijnen vastgelegd daar we graag onze vrijheid behouden om aanpassingen te doen.
Tegelijk verkiezen we natuurlijk om in een bedje te kunnen slapen.
Is het nodig om op voorhand te reserveren of kunnen we die flexibliteit riskeren?
Voor alle zekerheid denken we wel om in Johannesburg tent en ander basic kampeergerief aan te schaffen.
Tips van winkels zijn ook steeds welkom.
Alvast bedankt voor de reakties
Als je alternatieve routes gaat nemen zal ik toch zeker voor een 4x4 gaan, ikzelf ga ook een reis maken en vertrek over 2 maanden ong. en ga dan vanuit nederland naar Kaapstad en vandaar naar australie, azie en terug. hiervoor heb ik een Jeep Wrangler gekocht 4x4. en volledig aangepast, verstevigd en ietjes verhoogd. Dit omdat ik ook alternatieve routes zal nemen.
Ik denk dat voor Lesotho en de drakensbergen het een must is om een 4x4 te nemen,
maar voor de natuurparken absoluut niet, je mag immers daar toch niet met je eigen
vervoer van de gebaande wegen af, ik ben ze tenminste nog niet tegen gekomen!
Dus misschien zou je nog kunnen overwegen om 1 week 4x4 en de rest met een gewone
auto te huren, de 4x4 is al snel 3 of 4 maal zo duur als de andere optie!
Wat betreft de verhuurbedrijven, ga op zeker en neem alle verzekering inclusief glas en banden!
Kan je een hoop ellende besparen en geloof me, na een impala in de deur en twee voorruiten binnen 5
jaar praat ik uit ervaring, gelukkig hadden we een all-in verzekering!
Wij gaan ook eind van de maand voor de derde keer naar Zuid-Afrika. De eerste keer hadden we een 2x4 maar daar hebben we echt leergeld mee betaald.
Met het zweet in de bilnaad offroad gereden. Nooit meer! Dus de tweede keer hebben we heel wijs gekozen voor een 4 x 4. Daarmee kwamen we overal, zelfs dwars door water, over wegen die deze naam niet eens verdienen. Geen enkel probleem. En je ziet de meest waanzinnige dingen. Dus ik zeg: doen die 4x4!
Overigens mag je de Sanipass niet eens op zonder. En daar moet je beslist naar toe!
Om rond te reizen heb je geen 4x4 nodig. In Kruger park zijn de wegen goed van asfalt of goed gravel wegen. En je mag zeker niet off road in de natuur parken rijden.
Alleen als de sanipas op wil dan ben je verplicht dit in een 4x4 te doen.